آذربایجان از قطع بودجه راه آهن رشت – آستارا خبر داد/ به دنبال منابع روس ها هستیم


آذربایجان از قطع بودجه راه آهن رشت - آستارا خبر داد/ به دنبال منابع روس ها هستیم


عباس خطیبی که اخیرا با معاون وزیر حمل و نقل روسیه در ایران درباره مذاکره با روس ها برای تامین مالی پروژه راه آهن رشت – آستارا دیدار و گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا داشته است، گفت: راه آهن رشت – آستارا یکی از راه آهن است. مهمترین تحولات کشور که به دنبال اجرا و ساخت است. این پروژه آخرین حلقه مفقوده کریدور نوستراک است و بر کسی پوشیده نیست که این کریدور به دلیل طول، موقعیت منطقه ای و ویژگی های ترانزیتی که برای کشورمان ایجاد می کند، از اهمیت بالایی برخوردار است.


وی با بیان اینکه در سال های گذشته اهمیت کریدور شمال – جنوب (نوستراک) را می دانستیم و اولین مرحله آن را راه آهن قزوین – رشت اجرا و راه اندازی کردیم، ادامه داد: از روزی که راه آهن قزوین – رشت راه اندازی شد. افتتاح شد، در اسفند ۹۷ با قرارگاه خاتم الانبیاء تفاهم نامه امضا شد، راه آهن رشت – آستارا آغاز شد، ۱۰ کیلومتر اول این مسیر با زیرساخت های علمی تکمیل شد و امسال ۱۰۰۰ میلیارد قرارداد. برای ۱۱ کیلومتر آخر این مسیر با پایگاه امضا شد و تومان تاسیس شد.


قائم مقام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: بر اساس توافق صورت گرفته، برای قسمت میانی این راه آهن و فاصله ابتدا تا انتهای قطعه به طول ۱۴۰ کیلومتر از مراجع ذیربط درخواست مجوز کردیم. برنامه ریزی، سازمان بودجه در صورت کسب مجوز از تشریفات بگذرید قرارداد قطعه میانی راه آهن ۱۴۰ کیلومتری رشت-آستار را امضا کنید و اقدامات اجرایی را آغاز کنید.


خطیبی اضافه کرد: در بحث آماده سازی سکو برای تملک و اجرا، نقشه ارزیابی راه ۵۰ کیلومتری تهیه و با ذخایر تملک زمین انجام می شود.


وی تاکید کرد که در بحث تامین منابع مالی راه آهن رشت – آستارا به طرف روسی نگاه می کنیم. اگرچه روس ها در این پروژه مشارکت ندارند، اما همچنان علاقه مند به تامین مالی این پروژه مصری هستند و اخیراً با مقامات روسی دیدار کردیم تا علاقه آنها را برای تامین مالی پروژه راه آهن رشت – آستارا برجسته کنیم.


قائم مقام شرکت ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل با بیان اینکه در جریان مذاکرات با روس ها در این پروژه، بحث های فنی مهمی داشتیم، گفت: در جلسه اخیر بحث های فنی و تولیدی انجام شد و برخی مسائل فنی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بلاتکلیفی روس ها از جمله موضوع گسترده تر و زمان در نظر گرفتن این بوگی و تغییرات لجستیکی برطرف شد.


خطیبی با اشاره به اهمیت موضوع فنی این راه آهن گفت: تامین مالی منطبق بر بحث فنی است، اساساً موضوع فنی میزان منابع مالی مورد نیاز پروژه را مشخص می کند و اساساً باید قبل از مذاکره به موضوع فنی توجه شود. منابع مالی قابل مذاکره نیست. ابتدا باید چارچوب فنی با طرف دیگر همکاری تعریف شود، زیرا چارچوب فنی مبنای مذاکرات بعدی است.


وی در پاسخ به این سوال که چرا بحث تامین مالی پروژه مهم راه آهن رشت-آستار به تعویق افتاد، خاطرنشان کرد: مذاکرات با طرف روسی برای تامین مالی راه آهن رشت-آستار به تازگی آغاز شده است. مذاکرات زیادی صرف شد و منابع مالی تامین نشد. قبل از مذاکره با روسیه، ما با آذربایجان مذاکره می کردیم، اما مذاکره با آذربایجان برای تامین منابع مالی به نتیجه نرسید.


معاون ساخت و توسعه راه آهن، بندر و فرودگاه ساخت گفت: در این مدت کوتاه با روس ها مذاکره کردیم و پیشرفت هایی هم داشتیم و در ۴ ماه گذشته تیم های فنی و تیم های کارشناسی روسیه از این مسیر بازدید کردند. ” لازم به ذکر است که دو کشور در حال مذاکره برای منابع مالی برای یک پروژه بزرگ استراتژیک هستند و البته مسائل زیادی مطرح است و همه این موضوعات باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد.


وی در ادامه گفت: جلسات با فدراسیون روسیه در خصوص موضوع خط ریلی رشت-آستار ادامه خواهد داشت و در نشست اخیر طرفین با طرح سوالات و ارسال به مسئولان مربوطه و تبادل اطلاعات و مدارک دریافتی. .


خطیبی در خصوص مذاکرات بر سر روش تامین مالی روسیه گفت: بحثی درباره اینکه دو طرف چند درصد در تامین منابع باید سهیم باشند، مطرح نیست. البته ممکن است بعداً به این نتایج برسیم. علاوه بر هزینه تملک زمین، برآورد منابع مورد نیاز برای این پروژه ۸۰۰ میلیون یورو برآورد شده است.


وی با بیان اینکه علاوه بر منابع خارجی پیگیر جهت گیری منابع مالی داخلی است، در ادامه گفت: وزارت راه و شهرسازی نیز پیگیر موضوع تامین منابع مالی است. از منابع داخلی هم می توان استفاده کرد که با معاون اول رئیس جمهور دیدار کردم و پیشنهادی برای هزینه کرد اعتبارات صندوق توسعه ملی دادم و مکاتبه کردم.


قائم مقام شرکت ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل گفت: چندین گزینه برای تامین منابع به صورت همزمان در حال اجرا است که هر کدام از این گزینه ها در اسرع وقت فعال و منابع مالی ایجاد می شود.


خطیبی افزود: روس ها علاقه مند به ورود به این پروژه هستند، اما برای توافق به زمان نیاز داریم، زیرا این توافقات در یک جلسه انجام نمی شود، کمیته های فنی و مالی باید فعال باشند و اولین جلسه این کمیته ها تشکیل شد. “


وی در ادامه گفت: از آنجایی که روسیه یکی از ذینفعان این مسیر ترانزیتی است، بدیهی است که مذاکرات برای همکاری با این کشور در پروژه راه آهن رشت – آستارا باید با جدیت بیشتری انجام شود.


انتهای پیام/