آیا غذا می تواند علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را کاهش دهد؟


سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) معمولاً با قاعدگی نامنظم یا عدم قاعدگی مشخص می شود.

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک معمولاً کیست های متعددی در تخمدان خود دارند که باعث افزایش تولید هورمون هایی به نام آندروژن می شود.

حدود 50 درصد از زنان مبتلا به این بیماری دارای اضافه وزن یا چاقی هستند. علائم شایع عبارتند از:

شجاعت

هیرسوتیسم (موهای زائد)

طاسی با ساختار مردانه

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است در معرض خطر بیشتری برای موارد زیر باشند ، به ویژه هنگامی که علائم آنها کنترل نشود:

حمله قلبی

سرطان دهانه رحم

دیابت

فشار خون بالا

بسیاری از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک می توانند با کنترل رژیم غذایی و انتخاب شیوه زندگی ، علائم خود را کنترل کرده و خطر سایر مشکلات پزشکی را کاهش دهند.

چگونه غذا بخوریم PCOS آیا اعمال می شود؟

سطح انسولین در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک طبیعی تر است. انسولین هورمونی است که در لوزالمعده تولید می شود. لوزالمعده به سلولهای بدن کمک می کند تا قند (گلوکز) را به انرژی تبدیل کنند.

اگر انسولین کافی در بدن وجود نداشته باشد ، سطح قند خون افزایش می یابد. در صورت داشتن مقاومت به انسولین ، همین اتفاق می افتد ، به این معنی که نمی توانید از انسولین تولید شده به درستی استفاده کنید.

وقتی بدن فرد در برابر انسولین مقاوم می شود ، بدن مجبور می شود مقدار زیادی انسولین را برای تنظیم سطح قند خون پمپ کند. سطح بالای انسولین می تواند باعث تخمدان ها برای تولید آندروژن های بیشتری مانند تستوسترون شود.

مقاومت به انسولین ممکن است به دلیل شاخص توده بدنی بالاتر (چاقی و چاقی) باشد. غذاهای سرشار از کربوهیدرات مانند نشاسته و غذاهای شیرین می توانند باعث مقاومت به انسولین شوند بنابراین کاهش وزن دشوار است.

چه غذاهایی را باید در رژیم غذایی خود بگنجانم؟

غذاهای غنی از فیبر می توانند به کاهش هضم غذا و کاهش اثرات قند در خون کمک کنند ، بنابراین مقاومت به انسولین را در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک تنظیم می کند.

گزینه های اصلی برای رژیم غذایی با فیبر بالا عبارتند از:

سبزیجات متقاطع ، مانند کلم بروکلی ، گل کلم و جوانه بروکسل

سبزیجات شامل کاهو قرمز و آروگولا

قرمز سبز و فلفل

لوبیا و ذرت

بادام

انواع توت

سیب زمینی

کدو تنبل

منابع پروتئینی مانند توفو ، مرغ و ماهی فیبر ندارند ، اما برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مناسب است زیرا راحتی پایداری را ایجاد می کنند.

غذاهایی که به کاهش التهاب کمک می کنند می توانند مفید باشند. به شرح زیر است:

گوجه فرنگی

کلم

اسفناج

بادام و گردو

روغن زیتون

میوه هایی مانند زغال اخته و توت فرنگی

ماهی های چرب سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی آزاد و ساردین هستند

چه غذاهایی را باید محدود کنیم یا از آنها اجتناب کنیم؟

کربوهیدراتهای بهبود یافته باعث التهاب می شوند ، مقاومت به انسولین را افزایش می دهند و باید از آنها اجتناب کرد یا تا حد زیادی کاهش داد ، از جمله:

 

نان سفید

مافین

صبحانه

غذای شیرین

هر چیزی که با آرد سفید تهیه شود

رشته

ماکارونی

ماکارونی تهیه شده از کشک لوبیا یا عسل یک شیر عالی برای آرد گندم است.

 

شکر و سایر شیرینی هایی که در بخش مواد غذایی ذکر شده اند نیز باید محدود شوند:

 

ساکارز

شربت ذرت با فروکتوز بالا

دکستروز

 

همچنین خوب است که غذاهای ملتهب مانند فرانسوی سرخ شده ، مارگارین و گوشت قرمز یا فرآوری شده را از رژیم غذایی خود حذف یا حذف کنید.

 

سایر تغییرات شیوه زندگی را باید در نظر گرفت

PCOS

، مانند بسیاری از درگیری ها ، صادقانه به انتخاب شیوه زندگی پاسخ می دهد.

 

این تغییرات شامل ورزش و ورزش منظم است. هر دو می توانند به کاهش مقاومت به انسولین کمک کنند ، به ویژه هنگامی که با رژیم غذایی کربوهیدرات ناسالم ترکیب شود.

 

بسیاری از کارشناسان معتقدند که حداقل 150 دقیقه ورزش در هفته می تواند ایده آل باشد.

 

ورزش منظم ، قند خون پایین و رژیم غذایی ناسالم منجر به کاهش وزن می شود که با بهبود تخمک گذاری همراه خواهد بود.

 

علائم مرتبط PCOS آنها می توانند استرس ایجاد کنند. در نتیجه ، تکنیک های کاهش استرس مانند یوگا و مدیتیشن ممکن است کمک کننده باشد.

مژده رحمانیان ، عضو انجمن غذای ایران

کلینیک زیبایی و لاغری آرمونی

آیا غذا می تواند علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را کاهش دهد؟ برای اولین بار در مرکز تغذیه و تناسب اندام Armoni. ظاهر می شود.

Posted on

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *