از شاخص قند خون چه می دانید؟


از شاخص قند خون غذا چه می دانید؟

شاخص قند خون اصطلاحی است که در ارتباط با غذا استفاده می شود. مقدار مشخصی (100 گرم) از هر نوع غذا (به عنوان مثال سبزیجات ، میوه ها ، نان و …) را مصرف می کند و سپس قند خون را اندازه گیری کرده و این عدد را مقایسه می کند. با افزایش قند خون پس از دریافت 100 گرم گلوکز یا نان سفید (به غذا فکر کنید). این علامت به عنوان استخوان توصیف شده است. غذاهای بر اساس شاخص قند خون به سه دسته از غذاها با شاخص گلیسمی بزرگ ، متوسط ​​و کوچک تقسیم می شوند در این قسمت از وب سایت Dr. رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان ، قصد دارد اطلاعاتی در مورد شاخص قند خون ارائه دهد.

در بیماران دیابتی ، انتخاب رژیم کم قند همیشه در اولویت قرار دارد در حالی که برخی از افراد انواع غذاهای شیرین (مخفیانه یا آشکارا در رژیم غذایی) به میزان دلخواه مصرف می کنند. تحقیقات نشان داده است که مصرف زیاد قند می تواند منجر به پرخوری شود. این یک نوع اثر التهابی به بدن می افزاید. و در دراز مدت می تواند در ایجاد بیماریهای مزمن مانند فشار خون بالا ، دیابت ، چربی خون بالا و حتی چاقی در ناحیه شکم مثر باشد. شکر موجود در غذا به دو قسمت تقسیم می شود که شامل سادگی و پیچیدگی است.


پیشنهادات:

بوی بد دهان را با غذا برطرف کنید


از میان وعده های ساده می توان عسل ، آب میوه (انگور ، خرما و غیره) یا غذاهای شیرین (مانند نوشابه ها یا دسرها و بیسکویت ها) و از غذاهای پیچیده قند را در میوه ها ، آجیل ها یا سایر غذاهای غنی از نشاسته (مانند به عنوان سیب زمینی ، حبوبات ، ماکارونی ، رشته فرنگی ، نان و غیره). لازم به ذکر است که مصرف بیش از حد و فشار نیاز به قندهای پیچیده دارد همچنین می تواند قند خون را افزایش دهد. این می تواند باعث التهاب شود و در ترویج بیماریهای ذکر شده در بالا موثر است. ترکیبات حاوی قندها و نشاسته های پیچیده به دلیل وجود ویتامین ها و مواد معدنی در بهبود سلامت مثر هستند. به همین دلیل ، آنها باید به مقدار مناسب برای هر فرد مصرف شوند. علاوه بر این ، باید در تهیه و استفاده از این غذاها دقت شود تا باعث افزایش مصرف ناسالم قند نشود.

عوامل م responsثر بر پاسخ قند خون به غذا

عوامل زیادی بر واکنش قند خون غذا تأثیر می گذارد. این عوامل عبارتند از “محتوای کربوهیدرات داغ ، نوع قند (گلوکز ، فروکتوز ، ساکارز ، لاکتوز و غیره) ، شرایط نشاسته (آمیلوز ، آمیلوپکتین و نشاسته مقاوم) ، نوع و مدت زمان پخت ، روش های عملکرد روی غذا ، اندازه ذرات” غذا نوع غذا و همچنین غلظت خون ناشتا و عدم تحمل شدید گلوکز است. ”به عنوان یک روال روزانه ، زمان پخت ، خرد کردن ، صاف کردن ، جوشاندن و سپس پختن و خشک کردن غذا را افزایش دهید ، شکر در غذا افزایش می یابد.

به عنوان مثال ، سیب زمینی یکی از موادی است که بسیاری از افراد به طور روزانه از آن استفاده می کنند. بیشتر اوقات ، با روشهای دیگر پخت و پز تهیه می شود. شکر خواهد بود. روش سنتی پخت ماکارونی در کشور ما این است که آن را بجوشانید و برای ضیافت روی آتش بگذارید تا نشاسته موجود در آن فرصت بیشتری برای افزودن قندهای ساده داشته باشد. نوشیدنی ها ، شربت ها و کمی آب میوه ، به دلیل کمیابی و از دست دادن فیبر موجود در آبمیوه گیری ، قند بیشتری در مقایسه با میوه های تازه یا خشک شده دریافت می کنند که منجر به نوشیدن سریعتر این قندها می شود. فشار خون را افزایش می دهد

شاخص قند خون میوه ها

شاخص قند خون میوه ها نیز متفاوت است. به عنوان مثال ، انگور خربزه و شیرین دارای شاخص گلیسمی بالا هستند ، در حالی که گیلاس دارای شاخص گلیسمی پایین است. از غذاهایی استفاده کنید که نیاز به جویدن زیاد دارند. (سیب و پوست تازه را با عطر آنها مقایسه کنید.) همچنین لوبیا بخورید (به عنوان گروه غذایی با وجود سرشار از نشاسته با فیبر.) قند زیادی تولید نمی کند. مصرف چنین رژیمی با غذاهای تلخ می تواند راه خوبی برای کاهش میزان قند در بدن باشد.

بار قند خون

شاخص قند خون مفهوم جدیدی نسبت به شاخص قند خون است.

مطالعات اخیر نشان داده اند که شاخص قند خون در کنترل قند خون اهمیت بیشتری دارد تا شاخص قند خون. سپس رژیم های کربوهیدرات منبع دریافت کربوهیدرات را در رژیم غذایی در نظر می گیرند. این افراد ، به ویژه بیماران دیابتی ، بخش بزرگی از رژیم غذایی و میان وعده های خود را انتخاب می کنند. یک کربوهیدرات اساس لیست کربوهیدرات ها در رژیم غذایی است ، به حدی که هر وعده غذاهای کربوهیدرات دار ، صرف نظر از منبع آن ، حاوی 15 گرم کربوهیدرات است.

نان و غذا ، سبزیجات ، میوه ها و محصولات لبنی غذاهای کربوهیدرات دار هستند ، اما گوشت و چربی چیزی هستند. با توجه به کمیت و کیفیت کربوهیدراتهای مصرفی در رژیم غذایی برای همه افراد ، به ویژه افراد مبتلا به دیابت و خطر ابتلا به دیابت ، باید با متخصص تغذیه مشورت کنید.


دکتر رضا اطمینانانی با ارائه برنامه های روزانه در تغذیه و میزان و نحوه خوردن می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و تغذیه اصفهان کلیک کنید.


دکتر رضا اطمینانانی

اصفهان مقوی است


پیشنهادات:

لاغری ضعیف و پوکی استخوان

چربی شکم را با پنج ماده مغذی کاهش دهید

نمک یا جوش شیرین

تفاوت جوش شیرین و پودر



Posted on

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *