معبد جامائیکا: قبرستان باکیا میراث بشریت است


معبد جامائیکا: قبرستان باکیا میراث بشریت است

سروان مسجدجامعی در افتتاحیه کتاب «بهشت باکیه» گفت: ما نباید مسئله باکیه را اسلامی کنیم، بلکه باید نگرش به بقیع را اسلامی کنیم. از دیدگاه اسلام فراتر برویم و آن را به میراث انسانی تبدیل کنیم. زیرا توسط جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده است.


به گزارش ایلنا، مراسم افتتاحیه کتاب «بهشت باکیا»; روز جمعه ۲۶ خرداد با حضور احمد مسجد جامعی (معاون رئیس مرکز دایره المعارف اسلامی) و حسن تارمراد (معاون علمی بنیاد دایره المعارف اسلامی احمد خامه یار) قبرستان بقیع منشأ تاریخ و تاریخ می شود. مراسم نمایش هنر بر اساس منابع و اسناد. ، نویسنده کتاب در تالار فرهنگ مرکز همایش های ملی برگزار شد.


احمد مسجد جامعی; نایب رئیس دایره المعارف بزرگ اسلام با بیان اینکه اگر به تاریخ باکو از دیدگاه کنونی عربستان سعودی نگاه می کردیم، چنین اتفاقی نمی افتاد، گفت: این اتفاق نمی افتد. وی گفت: حدود ۲۰ سال پیش در سفر رسمی خود به ریاض به دعوت طرف سعودی از موزه ریاض بازدید کردیم. البته موزه بسیار ضعیف بود، اما متوجه شدم که وزیر فرهنگ عربستان با کشورهایی مانند انگلستان و فرانسه برای ایجاد زبان عربی به منظور مطالعه تاریخ و میراث کشورش قراردادهایی منعقد کرده است. منحصر به فرد بودن در میراث تاریخی ..


وی با اشاره به اینکه یک سند تاریخی واحد حاوی اطلاعات فراوانی در مورد زمان های تاریخی است، می گوید: اکنون ما اسلام را برای چنین طیف گسترده ای از کتاب ها، اسناد و مدارک عمدتاً از قرن دوم به بعد سرزنش می کنیم. و اسناد و آثار قرن اول بسیار کم داریم. زیرا متأسفانه این آثار را حفظ نکردند.


بی نظیر بودن اسلام ما و تاریخ اسلام با بقیع پیوند خورده است، مسجد جامعی افزود: بقیع اولین قبرستان مسلمانان مدینه است و قدمتی صدها ساله دارد. اکنون تقریباً در همه کشورهای منطقه چنین است. البته آنها به دنبال اسنادی هستند که ثابت کند نام باستانی در خلیج فارس وجود ندارد و به نوعی به دنبال ایجاد هویت منحصر به فرد ضد ایرانی هستند.


وی در ادامه با اشاره به اینکه روایت نویسنده در «بهشت بقیع» کاملا ایرانی است، افزود: و این با عکاسی توجیه می شود. او همچنین آیات و آثار ارزشمندی را از موزه جمع آوری کرد. اینکه بقیه شیعه هستند قابل درک و درک است چون به امامان شیعه احترام می گذارند.


وی بر تقویت هرچه بیشتر رویکرد اسلامی برای تخریب بقیع و مجموعه تاکید کرد. وی افزود: برای تداوم فضای باکیه باید به عناصری که همه مسلمانان در آن دخیل هستند توجه بیشتری داشته باشیم. در واقع ما نباید مشکل باکیا را حل کنیم، بلکه باید نگرش به باکیا را اسلامی کنیم. از دیدگاه اسلام فراتر برویم و آن را به میراث انسانی تبدیل کنیم. زیرا توسط جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده است.


نایب رئیس دایره المعارف بزرگ اسلام با تاکید بر اینکه میراث بشر می تواند میراث دینی و شیعی باشد، گفت: نگاه امروز به بقیع یک امر میراث بشری و یک الزام در این زمینه است. در مورد عربستان نباید به مسئله بقیع به عنوان یک مسئله مطلق نگاه کرد.


وی با تأکید بر اهمیت جمع آوری اطلاعات از کتاب «بهشت باکیه» در جهان اسلام، گفت: باید برای اطمینان از مشارکت دیگران نظریه ای ارائه کنیم. این گام اول شروع بسیار خوبی است، زیرا نمی توان با حذف ادبیات قبلی نظریه پردازی کرد، بلکه باید ادبیات امروز جهان، منطقه و جامعه اسلامی را نیز شناخت. امروز عربستان از ظرفیت خوبی برای دستیابی به نظریه جامع توان دفاعی جهانی برخوردار است.


وی خاطرنشان کرد: در جریان تخریب قبرستان بقیع در ایران، عزای عمومی و عزاداری در خیابان ها برپا شد. چون قرار است افکار عمومی را حفظ کند، باید مورد قبول همه دنیا باشد، بقیع متعلق به همه جهان از جمله جهان اسلام است و او اعلام می کند که یک کشور به تنهایی نمی تواند آن را حل کند، این چیزی است که باید بیشتر بپردازیم. توجه به الان


جامعی خطاب به این مسجد گفت: امروز قدمی به جلو برداشته ایم باید بگوییم که باکیه میراث انسانی است و نمی توان بدون نظر گروه های موثر در این زمینه به میراث انسانی عمل کرد. تا زمانی که زمان را بدانیم، در چارچوب طراحی آن است. قبرستان بقیع نیز از جمله مواردی است که اگر نظریه درستی مطرح شود و زمان مناسب باشد، می توان از آن در مجامع بین المللی به عنوان میراث انسانی تقدیر کرد و از میراث انسانی محافظت کرد.


وی افزود: کاری که اکنون می توانیم انجام دهیم این است که از معماری ساختمان های متعددی که در معابدی که به نام ائمه باکو ساخته می شوند به سبک ساختمان های مخروبه باکو استفاده کنیم. یعنی در شرایط و الزامات جدید آن سبک معماری را الگو قرار می دهیم و این خاطره را در ساختمان زنده نگه می داریم.


در ابتدای این نشست حجت الاسلام حسن تارمیرادا معاون علمی بنیاد دایره المعارف اسلامی با تاکید بر اینکه موضوع کتاب، نماینده میراث فرهنگ و تمدن اسلامی است، گفت: این کتاب به عنوان نماینده ای از میراث فرهنگ و تمدن اسلامی است. اگر از ابتدا به تاریخ جهان اسلام نگاه کنیم، بقیع فقط اسلام دارد. در ابتدا منطقه ای بزرگ و پر درخت بود که بعدها خانه ها و قبرستان بسیاری در مدینه جایگزین آن شد. به ویژه اولیای اسلام، ائمه ما و آخرین اصحاب پیامبر در آنجا مدفون هستند.


حجت الاسلام با بیان اینکه افراد مهمی از ابتدای اسلام در ترمیره در قبرستان بقیع دفن شده اند، اضافه کرد: بقیع تاریخ فرهنگی و فرهنگی جهان اسلام است. البته یکی دیگر از اقدامات مهم برای ما حرمت قبور امام (ع) است که آن را مکان مقدسی می دانیم.


وی با بیان اینکه موضوع «بهشت باکیه» بازنمایی میراث فرهنگ و تمدن اسلامی است، گفت: ما به عنوان قبرستان باکیه در جهان اسلام با مشکلاتی مواجه هستیم. در سال ۱۳۴۴ شمسی که دولت عربستان به همراه علما و قضات وهابی در حال تخریب بنای بقیع بودند، همه عالم حج حج را تحریم کردند و در سراسر جهان اعتراض کردند. علمای ما که مقالاتی در مخالفت با این موضوع نوشته اند، به فاجعه جهان اسلام پرداخته اند.


ما شیعیان به‌عنوان عضوی از دایره‌المعارف اسلامی، مسئولیت بیشتری در تخریب باکو داریم، اما تأکید می‌کنیم که این از الزامات جهان اسلام است. وی گفت: نابودی باکیه تعصب نبود، بلکه انحراف بود. داعش آن طور که بیگانگان می گویند یک پیمان اسلامی نیست، بلکه یک جنبش انحرافی است.


حجت الاسلام طارمیرا با تاکید بر اینکه یکی از راه های حفظ تاریخ و فرهنگ یک تمدن کهن، حفظ خاطرات گذشته است، می گوید: مردم نمی توانند با هیچ دینی معاشرت داشته باشند و آن را بپذیرند، اما مذهبی بودند، نه تاریخ، نه گذشته. ما قبرها را فقط محل عبادت رهبران مذهبی نمی دانیم – آنها آنقدر ارزشمند هستند که تاریخ ما را منعکس می کنند. این تاریخ بسیار مهم است و یک اشتباه بزرگ در تخریب بقاع متبرکه ممکن است برنامه ای برای نابودی تاریخ تمدن اسلامی باشد.


معاون علمی بنیاد دایره المعارف اسلامی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: علما و بزرگان ما ۱۰۰ سال مسئولیت جریان های مخرب قوی علیه سنت ها و مذاهب اسلامی را برعهده داشته اند، لازمه آن، جبران است، حداقل باید باشد. یک الزام دیپلماتیک برای جبران باشد.


حجت الاسلام ترمیرادا در پایان سخنان خود با اشاره به کتاب «بهشت بقیع» خاطرنشان کرد: نویسنده در مقدمه کتاب مطالبی بسیار ارزنده از تاریخ بقیع ارائه کرده و با تصاویر و تصاویر ارائه بسیار خوبی ارائه کرده است. ، تاریخ ۱۳۰۰ ساله باکو را نشان می دهد و به خوبی نشان می دهد که در باکو چه گذشت.



بهشت باکیه یک کتاب سکولار درباره باکیه است


احمد خامه‌یار نویسنده کتاب «بهشت باکیا» گفت: بیش از سه سال است که مطالعه «بهشت باکیا» ادامه دارد. او بیش از ۵۰ کتاب درباره بقیع نوشته است که نوشتن را آسان کرده است. او اما در این کتاب سعی دارد از زاویه ای جدید به مشکل باکیه نگاه کند تا حافظه بصری باکیه را بازیابی کند.


نویسنده کتاب «بهشت باکیه» با تأکید بر اینکه بناهای تاریخی مکه و مدینه به اندازه یک انگشت فاصله دارند، می افزاید: مستشرقان بر اساس این موضوع به اصل حکومت اسلامی بدبین هستند؛ به همین دلیل است که با شک و تردید مواجه می شوند. در این مورد تنها مدرکی که می توانیم به آن استناد کنیم حافظه بصری و تصاویر باقی مانده در نسخه خطی است و سعی کرده ایم در این کتاب مثال های مهمی بیاوریم.


خامه یار گفت: از قبرستان باکیا حداقل ۱۵۰ تابلو باقی مانده است که در کتاب بهشت ​​باکیه به جمع آوری این تابلوها اکتفا کردم و ۳۵ تابلو کمتر دیدم و مهم ترین آنها را جمع آوری کردم. در برخی از نسخه ها با چندین عکس روبرو شدم که تا به حال ندیده بودم.


وی افزود: پس از جمع آوری تصاویر، لازم بود مقدمه ای علمی برای کتاب نوشته شود که بیشتر آن مربوط به نسخه های خطی موجود در مورد بقیع بوده و مقایسه های تطبیقی ​​بین نسخه ها صورت گرفته است.کتابی مستقل.


نویسنده کتاب «بهشت باکیه» با تاکید بر اینکه این کتاب نگاهی بین دینی و اسلامی به باکیه است، تصریح می کند: ما نمی توانیم فقط شیعه و مسلمان باشیم تا احیای باکیه را مطالبه و دنبال کنیم. دنیا و شرایط کنونی ایجاب می کند که به آن نگاه کنیم. بیایید رویکرد متفاوتی در پیش بگیریم. مهم است که نشان دهیم باکیه یک اثر تاریخی و میراث تمدن بشری است.


مراسم افتتاحیه کتاب «بهشت باکیا» با حضور نویسنده و دیگر مهمانان این نشست برگزار شد.


انتهای پیام/