نکات مهم تغذیه در نوروز


ویروس کرونا نامیده می شود ویروس کوئید 19
علاوه بر ایجاد اختلال در زندگی روزمره بسیاری از مردم در سراسر جهان ، مانع از انجام کارهای عادی در سایر کشورها از جمله ایران می شود. در این مورد ، مقامات بهداشتی از مردم می خواهند که روابط اجتماعی و عاطفی را کاهش دهند.

توصیه ما به شما این است که تا حد امکان سفر خود را به تعویق بیندازید و از برنامه های نوروزی دیدن کنید. اما اگر یک گردهمایی خانوادگی کوچک دارید ، خوب است که چند پیشنهاد داشته باشید تغذیه از روزهای بعد برای کاهش خطر استفاده کنید.

ابتدا ، پرکاربردترین غذاها در نوروز را معرفی می کنیم:

میوه ها:

میوه ها از نظر تغذیه و طعم متفاوت هستند ، اما دارای ویژگی های یکسانی هستند:

1. آنها حاوی آنتی اکسیدان های مختلف هستند.

2. از آنجا که غذای این گروه بدون فرآیند تهیه و پخت کامل خورده می شود ، میزان از دست دادن مواد مغذی و آنزیم های مفید آنها بسیار ناچیز است.

3. آنها انرژی کمتری دارند. البته آنها حاوی انرژی هستند و ایده کلی که “میوه شما را چاق نمی کند” اشتباه است و هر 100 گرم میوه برابر 5-6 قاشق چایخوری برنج ، کربوهیدرات و انرژی است.

یادداشت مهم: برخلاف تصور عموم ، میوه های خشک که به دلیل طعم و مزه بسیار مورد توجه قرار گرفته اند ، به عنوان غذا یا غذای ناخواسته و بسیاری از ویژگی های توصیف شده در گروه میوه در نظر گرفته نمی شوند. اما توجه به این نکته ضروری است که میوه های خشک کالری بیشتری نسبت به ظرفیت واحد دارند. به همین دلیل است که آنها مانند آجیل هستند ، که با تمام منابع خود ، در صورت خوردن زیاد ، چاق می شوند.

بادام زمینی:

بادام زمینی به گروه پروتئین ها تعلق ندارد. مواد مغذی در حضور مواد مغذی و ویتامین ها این گروه دارای مزایا و معایب زیر است:

1. کالری بالایی دارند استفاده از این گروه غذایی کالری بالایی را در بدن تأمین می کند که باید به طور دقیق محاسبه و در رژیم غذایی روزانه گروه پروتئینی گنجانده شود.

2. دارای محتوای سدیم بالایی هستند. اگرچه میزان سدیم موجود در این غذاها به طور طبیعی زیاد نیست ، اما در طول مراحل آماده سازی همیشه نمک اضافه می شود. میزان بالای سدیم برای افراد سالم و افراد مبتلا به فشار خون خوب نیست.

3. بیشتر خواص آنها مربوط به چربی های اشباع نشده است ، بنابراین خوردن آجیل مشکلی ایجاد نمی کند. اما روغن ها و چربی ها حاوی 9 کیلو کالری انرژی در هر گرم ، خوب یا بد هستند.

4- افزایش ماندگاری می تواند نوع روغن را تغییر داده و از خواص تغذیه ای بکاهد.

5- اگر شما از جمله افرادی هستید که در ایام نوروز آجیل زیادی مصرف کرده اید ، باید در مصرف سایر غذاهای گروه پروتئینی مانند گوشت قرمز و سفید ، ماهی ، تخم مرغ و محصولات لبنی احتیاط کنید.

شیرینی

کسانی که بعد از نوروز چاق هستند ، شیرینی ها را به عنوان اصلی ترین مواد تشکیل دهنده آنها در نظر می گیرند. شیرینی ها متعلق به این گروه غلات هستند. آرد شیرینی پزی نوعی دانه خرد شده است که سبوس را از دانه ها جدا می کند تا شکل و طعم بهتری داشته باشد.

از دست دادن سبوس منجر به جشنواره های مهمی برای این غذاها شده است:

1. مواد مغذی زیادی مانند ویتامین B و آهن در این غذاها وجود دارد.

2. کمبود گندم باعث افزایش سریع قند خون بعد از خوردن این غذاها می شود و در نهایت پس از خوردن این غذاها برای مدت کوتاهی احساس گرسنگی خواهید کرد.

3. بخش آب بیشتری جذب می کند و جریان غذا را از طریق دستگاه گوارش افزایش می دهد. حذف سبوس میزان غذا در معده را کاهش می دهد و میزان عبور غذا از روده را کاهش داده و منجر به یبوست می شود.

نکات منفی ذکر شده در بالا مربوط به آرد است. حالا فرض کنید می خواهید این آرد شیرینی را بپزید. حتماً شکر و روغن یا کره و خامه و شیر پرچرب به آن اضافه کنید. از آنجا که این غذاها حاوی ویتامین یا مواد مغذی نیستند ، استفاده طولانی مدت می تواند باعث شود بدن شما کالری مورد نیاز خود را از دست داده و دچار سوء تغذیه شود. یکی از عوارض جانبی سوء تغذیه بود.

نکات مهم تغذیه در نوروز:

خوردن حداقل 3 وعده در روز (صبحانه ، ناهار و شام) را فراموش نکنید.

– در ایام نوروز ، بهتر است برنامه غذایی خود را تا آنجا که ممکن است تنظیم کنید و از آجیل و آجیل به عنوان میان وعده و در حد اعتدال استفاده کنید. ولی رژیم غذایی می تواند در هر وعده غذایی اصلی گنجانده شود کاهش. او می خواست شام خیلی کوتاه باشد.


صبحانه این یکی از مهمترین مواد غذایی برای سلامتی و رفاه انسان است. بهتر است افراد در تعطیلات زود بخوابند تا بتوانند زود از خواب بیدار شوند و صبحانه ای کامل شامل مقدار مناسب نان ، شیر ، پنیر ، گردو و غیره بخورند و یک وعده صبحانه متفاوت تهیه کنند.

توت ، انگور و خرما از جمله میوه ها هستند. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که نمی توانید در مهمانی ها میوه بخورید ، توصیه می کنیم این موارد را از صبحانه تا زمانی که مصرف چای نیز ممنوع است حذف کنید.

-به دلیل دریافت اقلام قندی در عید ، تا جایی که می توانید از مصرف قند و چای خود بکاهید.

دستورالعمل رژیم غذایی خوردن 2-4 واحد میوه در روز را توصیه می کند. در مورد نوروز ، معمولاً به دلیل در دسترس بودن زیاد میوه ها ، مصرف آنها در مقادیر زیاد بسیار زیاد و بیش از حد باقی می ماند. بنابراین ، به ویژه اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید ، مصرف میوه را به 2-4 واحد در روز محدود کنید.

اگر شیرینی می خورید ، باید نان و برنج را در رژیم غذایی خود کاهش دهید. در چنین حالتی ، استفاده از سالاد یا رژیم گیاهخواری ممکن است علاوه بر ایجاد روحیه از پرخوری یا سوء تغذیه نیز جلوگیری کند.

– دقیقاً میزان سهم خود را از شیرینی و شکلات در روز و چند عدد آجیل تعیین کنید. وظیفه خود را کنار بگذارید و دیگر درخواست نکنید.

مصرف غذاهای چرب و سرخ شده را محدود کنید. مقدار زیادی غذای آب پز بخورید.

می توانید از کدو ، هویج ، سیب زمینی ، کلم بروکلی و مرغ غذاهای خوشمزه ای تهیه کنید که ارزش غذایی بالایی دارند و در عین حال کالری بالایی ندارند.

– روزانه 8 تا 11 لیوان آب بنوشید کاهش مصرف آب در نوروز یکی از مهمترین خطرات سلامتی است.
از طرف دیگر ، استفاده از آب از خوردن زیاد غذا جلوگیری می کند و باعث می شود احساس سیری کنید.

استفاده زیاد از شیرینی و شکلات در ایام نوروز مانند سایر موارد ، می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. خوردن بیش از حد تنقلات ، شیرینی و شکلات در کودکان این روزها اغلب باعث ایجاد مشکلات معده مانند درد شکم ، حالت تهوع و استفراغ می شود ، در حالی که از پرخوری جلوگیری می کند و بنابراین این حالت در تعطیلات پیچیده به مدت 2 هفته ادامه می یابد. این سرگرم کننده نیست و سرگرم کننده نیست

شیرینی ها و شکلات ها می توانند اشتها را به ویژه برای کودکان کاهش دهند. بنابراین ، استفاده سبک از آنها در عرض 2 تا 3 ساعت از وعده غذایی اصلی توصیه می شود.

شیرینی و شکلات را دور از دید نگه دارید. وقتی شیرینی روی میز است طبیعی است که چند دقیقه تکیه دهید
خوردن شیرینی.

فعالیت بدنی و ورزش کافی داشته باشید.

موفق باشید

Posted on

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *