ویتامین C ، مزایای آن و میزان مورد نیاز


اگر ویتامین C کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید ، مکمل های ویتامین C می توانند در بیماری هایی مانند زوال عقل مفید باشند. با این حال ، برای درک اثرات مکمل ویتامین C بر سیستم عصبی ، مطالعات انسانی بیشتری باید انجام شود.

ادعاهای تأیید نشده در مورد ویتامین C

در حالی که ویتامین C دارای مزایای علمی زیادی است ، ادعاهای بی اساس زیادی نیز دارد که با شواهد اندک یا بدون هیچ شواهدی تایید می شود. در اینجا برخی از ادعاهای تأیید نشده در مورد ویتامین C وجود دارد:
سرما را می بندد
در حالی که به نظر می رسد ویتامین C شدت و مدت زمان بهبود را در بزرگسالان 8 درصد و در کودکان 14 درصد کاهش می دهد ، از آن جلوگیری نمی کند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان
مطالعات کمی دریافت ویتامین C را با کاهش خطر ابتلا به بیشتر سرطان ها مرتبط کرده است. با این حال ، اکثر مطالعات نشان داده اند که ویتامین C بر خطر ابتلا به سرطان تأثیر نمی گذارد.
در برابر بیماری های چشمی محافظت می کند
ویتامین C با کاهش خطر ابتلا به عفونت های چشمی مانند گربه ها و دژنراسیون ماکولا همراه است. با این حال ، مکمل های ویتامین C هیچ تاثیری بر این بیماری ها ندارند یا ممکن است مضر باشند.

می تواند مسمومیت با سرب را درمان کند
اگرچه افراد مبتلا به مسمومیت با سرب سطوح پایین تری از ویتامین C دارند ، اما هیچ شواهد قطعی از مطالعات انسانی وجود ندارد که ویتامین C می تواند انتقال سموم را درمان کند.

به طور کلی ، ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که باید از غذا یا مکمل ها دریافت شود. این با بسیاری از مزایای مهم سلامتی مانند افزایش سطح آنتی اکسیدان ، کاهش فشار خون ، محافظت در برابر حملات نقرس ، افزایش مصرف آهن ، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش بیماری های قلبی و خطر زوال عقل همراه است.

آیا مصرف بیش از حد ویتامین C عوارض جانبی دارد؟

ویتامین C یک ماده مغذی ضروری است که در میوه ها و سبزیجات یافت می شود. تغذیه مناسب این ویتامین برای حفظ سیستم ایمنی ضروری است. همچنین نقش مهمی در بهبود زخم ، استحکام استخوان ها و سلامت روانی ایفا می کند. جالب اینجاست که برخی ادعا می کنند که مکمل های ویتامین C فواید بیشتری نسبت به دریافت این ویتامین از طریق غذا دارند. یکی از رایج ترین دلایلی که افراد ویتامین C مصرف می کنند.

مصرف بیش از 2000 میلی گرم ویتامین C در روز می تواند باعث ناراحتی معده از جمله علائمی مانند اسهال و حالت تهوع شود.

از آنجا که ویتامین C جذب آهن را افزایش می دهد ، استفاده بیش از حد می تواند در افرادی که به طور طبیعی سطوح بالای آهن دارند مشکل ایجاد کند.

خوردن بیش از حد ویتامین C می تواند میزان اگزالات در کلیه ها را افزایش دهد که می تواند منجر به سنگ کلیه شود.

چقدر ویتامین C کافی است؟
از آنجا که ویتامین C در آب حل می شود و بدن مقادیر زیادی از آن را در عرض چند ساعت پس از مصرف آزاد می کند ، پرخوری به ندرت مشکلاتی را در بدن ایجاد می کند. پس از همه ، تقریبا غیرممکن است که رژیم غذایی ویتامین C مشکلی ایجاد کند. در افراد سالم ، ویتامین C اضافی مصرف شده بیش از مکمل توصیه شده روزانه به راحتی از بدن خارج می شود. به عبارت دیگر ، برای رسیدن به قله باید 29 پرتقال یا 13 فلفل بخورید.
با این حال ، افراد هنگام مصرف مکمل ها در معرض مصرف بیش از حد ویتامین C هستند و در برخی موارد مصرف بیش از حد ویتامین C امکان پذیر است.

همه عوارض جانبی ویتامین C ، از جمله سوء هاضمه و نارسایی کلیه ، به نظر می رسد هنگامی که افراد آن را در دوزهای بیش از 2000 میلی گرم مصرف می کنند. بنابراین ، مکمل های ویتامین C را تنها در صورت تجویز پزشک مصرف کنید.

خلاصه
ویتامین C به طور کلی برای اکثر مردم بی خطر است. به خصوص اگر به جای مواد افزودنی استفاده شود. افرادی که از مکمل های ویتامین C استفاده می کنند در معرض خطر بیشتری قرار دارند و عوارض جانبی را تجربه می کنند که شایع ترین آنها علائم معده است. با این حال ، عوارض جانبی جدی تری مانند آهن و سنگ کلیه می تواند ناشی از خوردن مقدار زیادی ویتامین C باشد.

مژده رحمانیان ، عضو انجمن تغذیه ایران
کلینیک زیبایی و لاغری آرمونی

Posted on

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *