بایک بی جی 40 جدید با داشبورد فول اسکرین معرفی شد؛ مهمان جدید دیار خودرو؟


08 شهریور 1402 ساعت 00:01

بایک بی جی 40 جدید 2023 با ظاهری مدرن، داشبورد فول اسکرین و دو پیشرانه جذاب معرفی شد؛ اما آیا بایک BJ40 آخرین مدل با دیار خودرو به ایران هم می‌آید؟

خودرو شاسی بلند بایک BJ40 تقریبا مثل یک کارآموز خجالتی در بازار آسیا و خاورمیانه است و فعلا سعی می‌کند تا شجاعت خود را در کشورهای حاشیه خلیج فارس، به رخ عرب‌های لکسوس سوار بکشد و حتی برای تحت تاثیر قرار دادن آن‌ها، بایک BJ40 آفرودی را هم روانه میدان شد. طراحان شرکت BAIC در آخرین دست پخت خود، دل را به دریا زدند و تا جای ممکن سعی دارند تا از آمریکایی‌ها تقلید کنند؛ حتی تقلید ظاهری!

فهرست عناوین:

مشخصات فنی و آپشن‌های بایک بی جی 40 جدید

بایک بی جی 40 مدل 2023 دیار

اجازه دهید خیال شما را راحت کنیم؛ چرا که مدل جدید 2023 از نظر موتور و گیربکس، هیچ فرقی با بایک بی جی 40 دیار خودرو ندارد و باز هم شاهد همان موتور معروف 4F20TC13 هستم که یک پیشرانه توربو شارژ 2 لیتری به حساب می‌آید و می‌تواند 163 اسب بخار قدرت و 380 نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس اتوماتیک 8 سرعته 8AT و با سیستم چهار چرخ محرک موقت، در اختیار راننده قرار دهد.

به لطف این گیربکس و موتور، شتاب 0 تا 100 بایک بی جی 40 جدید به زیر 10 ثانیه می‌رسد اما همزمان، یک می‌تواند در نقش یک یدک کش هم عمل کند و تا 2500 کیلوگرم را یدک بکشد. همچنین 11 حالت رانندگی مختلف و چند حالت رانندگی مخصوص به شرایط آفرودی هم برای این خودرو در نظر گرفته شده است.

بایک BJ40 مدل 2023

آپشن ها و امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی در بایک BJ40 مدل 2023 هم شامل سانروف پانارومیک، کروز کنترل اتوماتیک، دوربین 360 درجه، رادار نقطه کور، سنسور فشار باد لاستیک، هشدار برخورد از جلو، دوربین دنده عقب و سنسور پارک، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش و … می‌شود. همچنین بد نیست اشاره کنیم که این خودرو قرار است با مدل‌های پلاگین هیبریدی و دیزلی هم راهی خیابان‌ها شود اما فعلا از مشخصات فنی این دو نسخه، هیچ اطلاعاتی در دست ما نیست.

ابعاد و طراحی ظاهری با فاکتورهای آفرودی

بایک بی جی 40 جدید دیار خودرو

اندازه و ابعاد بایک بی جی 40 جدید تقریبا یک سر و گردن بیشتر از محصول دیار خودرو است و شمال 4790 میلی متر طول، 1940 میلی متر عرض و 1929 میلی متر ارتفاع می‌شود و فاصله محورهای آن هم به 2760 میلی متر می‌رسد. از آن جایی که بایک بی جی 40 جدید تقریبا برای مقاصد آفرودی و رانندگی بیرون شهر (و داخل شهر) طراحی شده، زاویه خروج و ورود آن هم به نسبت، نیاز طبیعت گردها را برطرف می‌کند و برابر با 37 و 31 درجه است و زاویه عبور هم تا 24 درجه می‌رسد. هرچند که با نگاه کردن به این خودرو، ارتفاع آن را درک می‌کنید اما بد نیست اشاره کنیم که ارتفاع کف بایک بی جی 40 مدل 2023 از سطح زمین 230 میلی متر است.

چهره جدید به سبک و سیاق آمریکایی‌ها

بایک بی جی 40 جدید دیار خودرو

هرچند که بایک BJ40 دیار خودرو هم تقریبا سعی داشت تا چهره خود را آمریکایی کند، اما مدل 2023 دقیقا اکثر فاکتورهایی آمریکایی بودن را دارد؛ حداقل در ظاهر! فرم جلو پنجره و سپر این نسخه کاملا تغییر کرده و اکنون شاهد چراغ‌های یکپارچه و مستطیلی شکل هستیم و اتصال سپر به فلاپ‌های گلگیر و رکاب‌ها هم چهره‌ی این شاسی بلند را درشت‌تر کرده است.

بایک بی جی 40 جدید دیار خودرو

در نمای کناری، آینه‌های بزرگ، ستون‌های عریض و ارتفاع مناسبی را بین گلگیر و لاستیک داریم که تمام این موارد از اِلمان‌های ماشین‌های آفرودی هستند. رینگ‌های 18 اینچی با طرح 6 پر، کالیپر ترمز قرمز / زرد رنگ و لاستیک‌های GitiXross HT71 265 65 هم این مجموعه را تکمیل کرده‌اند.

بایک بی جی 40 مدل 2023 دیار

هرچه در نمای کناری جلوتر می‌رویم، خاص بودن بیشتر به چشم ما می‌آید؛ برای مثال به فرم پنجره‌ها و درب‌ها نگاه کنید. طراحی شیشه‌های فریم لس (بدون فریم) در یک خودرو شاسی بلند آفرودی، اصلا چیز رایجی نیست.

بایک بی جی 40 جدید دیار خودرو

نمای عقبی هم در عین سادگی و باکسی (جعبه‌ای) بودن، سعی کرده تا متفاوت باشد. این سعی و تلاش، خصوصا در چراغ‌ خطرها، اسپویلر سقفی، دستگیره صندوق عقب و جای لاستیک زاپاس، کاملا مشهود است.

طراحی کابین و داشبورد فول اسکرین در بایک بی جی 40 جدید

بایک بی جی 40 مدل 2023 دیار

اتاق و داشبورد بایک بی جی 40 جدید دقیقا همان جایی است که تغییرات فریاد می‌زنند! نمایشگرهای دوال اسکرین را دور بریزید و هایپر اسکرین بنز را هم چند لحظه کنار بگذارید. شرکت بایک در یک اقدام عجیب، نمایشگر مولتی مدیا و نمایشگر دیجیتال شاگرد را یک پارچه کرده و یک نمایشگر تقریبا 30 اینچی را به سرنشینان هدیه کرده است.

کمی‌ آن‌سو تر، کلاستر دیجیتال 8.25 اینچی را داریم و خوشبختانه طراحان چینی، گول مدرنیزه شدن را نخورده‌اند و همچنان، فرمان گرد و معمولی را داریم و از فرمان D کات خبری نیست؛ اصلا یک شاسی بلند آفرودی چرا باید فرمان دی کات داشته باشد؟

بایک بی جی 40 جدید

دکمه استارت کی لس در وسط داشبورد تعبیه شده است.

از هارمونی رنگ نارنجی و مشکی هم عبور می‌کنیم تا به یکی دیگر از عجایب طراحی در اتاق و داشبورد بایک بی جی 40 جدید برسیم؛ یعنی دکمه استارت. کلید کی لس استارت این خودرو برخلاف اکثر ماشین‌های دیگر، درست در وسط داشبورد قرار گرفته است!

بایک بی جی 40 جدید

اهرم دنده هم کاملا درشت و راحت به نظر می‌رسد و با قد و هیکل ماشین تناسب دارد. در کنار این اهرم، کلید چرخان برای تغییر حالت رانندگی، کلید‌های تنظیم حالت حرکت چهار چرخ محرک، کلید اتوهلد و ترمز پارک برقی هم دیده می‌شوند.

قیمت بایک BJ40 مدل 2023 و واردات به ایران توسط دیار خودرو

بایک BJ40 مدل 2023

فعلا از قیمت بایک بی جی 40 جدید هیچ اطلاعاتی در دست نیست اما اگر با توجه به مدل‌های قبلی جلو برویم، می‌توان گفت که قیمت بایک بی جی 40 مدل 2023 تقریبا بین 25 تا 30 هزار دلار خواهد بود. می‌دانیم که شرکت دیار خودرو به تازگی واردات بایک بی جی 40 مدل 2022 را انجام داده اما هنوز پای این شاسی بلند به خیابان باز نشده است. پس شانس واردات بایک BJ40 جدید به ایران توسط دیار خودرو، فعلا دور از ذهن خواهد بود.