به اعداد اعتماد نکنید؛ دوربین 200 مگاپیکسلی ردمی نوت 12 پرو پلاس نا امید کننده است


22 فروردین 1402 ساعت 13:57

گوشی میانرده ردمی نوت 12 پرو پلاس شیائومی علیرغم برخورداری از دوربین 200 مگاپیکسلی عملکرد متوسطی را در تست DXOMark ارائه کرد. این اتفاق بار دیگر ثابت می‌کند که مگاپیکسل دوربین اهمیت چندانی در عملکرد آن ندارد!

شیائومی سال گذشته با عرضه گوشی ردمی نوت 12 پرو پلاس تمامی طرفدارانش را شگفت‌زده کرد. این دستگاه نخستین گوشی میانرده بازار بود که به دوربین 200 مگاپیکسلی مجهز می‌شد.

این سیستم دوربین البته پس از مدت‌ها تبلیغات، در برخی پرچمداران سال 2022 تعبیه شد. با این وجود، Redmi Note 12 Pro Plus توانست به‌طور همزمان از چنین رزولوشنی برای تصویربرداری استفاده کند.

در عین حال، نتایج آزمایش‌های انجام شده بر روی دوربین 200 مگاپیکسلی ردمی نوت 12 پرو پلاس حاکی از عملکرد پایین‌تر از انتظار آن است‌. این بررسی‌ها که توسط وبسایت معتبر DXOMark بر روی نسخه اروپایی این گوشی انجام شده گویای عملکرد متوسط و پایین‌تر از انتظار این حسگر است.

در ادامه به بررسی جزئیات بیشتر این امر خواهیم پرداخت.

عملکرد ضعیف دوربین 200 مگاپیکسلی ردمی نوت 12 پرو پلاس در تست DXOMark

گوشی ردمی نوت 12 پرو پلاس یک گوشی عالی است که از مشخصات فوق‌العاده‌ای مثل صفحه نمایش امولد، تراشه قدرتمند و شارژ 120 واتی بهره می‌برد. با این وجود، دوربین این دستگاه نتوانست امتیاز چندان خوبی در بنچمارک‌های دوربین DXOMark کسب کند.

بر اساس نتایج این تست، امتیاز دوربین 200 مگاپیکسلی این گوشی ردمی برابر با 113 بوده که آن را در رده هفتاد و چهارم بهترین گوشی های دوربین‌دار دنیا قرار می‌دهد!

گوشی Redmi Note 12 Pro Plus

البته با توجه به کلاس قیمتی میانرده این دستگاه، طبیعی است که نمی‌توان انتظار کسب رتبه‌های چندان بالایی را از آن داشت. با این حال، با توجه به تبلیغات گسترده بر روی این ماژول دوربین 200 مگاپیکسلی، کسب این رتبه کمی دور از انتظار بود!

به‌طور دقیق‌تر، دوربین Redmi Note 12 Pro Plus عملکردی ضعیف‌تر از آیفون 11 با دوربین 12 مگاپیسلی داشت. علاوه بر این، گوشی‌های دیگری مثل پیکسل 6، ناتینگ فون 1 و شیائومی 12 تی هم علیرغم بهره‌مندی از دوربین‌های با رزولوشن بسیار پایین‌تر موفق به کسب امتیازات بیشتری در DXOMark شدند.

بر اساس جزئیات مندرج در نتایج تست دوربین 200 مگاپیکسلی ردمی نوت 12 پرو پلاس، این دوربین در شرایط مناسب نوری عملکرد بسیار خوبی ارائه داده و حتی در نور کم هم ضمن ارائه دامنه دینامیک بالا، بالانس نور سفید مناسبی را به ثبت می‌رساند. همچنین تابش اتوماتیک (Automatic Exposure) این دوریبن نیز هم در نور کم و هم در نور کافی عملکرد قابل قبولی را ارائه می‌کند.

در عین حال، مشکلاتی اعم از رنگ نامناسب و وجود نویز در تصاویر مانع از قرار گرفتن این دوربین در رده‌های بالاتر شده است.

علاوه بر این، فوکوس خودکار این دوربین نیز کند عمل کرده و ضبط ویدیوهای 4K در آن نیز چنگی به دل نمی‌زند. به‌طور خاص، در حین ضبط ویدیوهای 4K جزئیات به‌طور کامل ثبت نمی‌شوند!

عملکرد سایر دوربین‌های Redmi Note 12 Pro Plus چگونه است؟

دوربین 200 مگاپیکسلی ردمی نوت 12 پرو پلاس

البته عملکرد متوسط دوربین گوشی میانرده جدید شیائومی تنها مختص به حسگر اصلی 200 مگاپیکسلی آن نیست!

دوربین 8 مگاپیکسلی فوق عریض f/2.2 این گوشی هم حرف چندانی برای زدن نداشته و قابلیت بزرگنمایی ماژول دوربین این دستگاه نیز بدون حسگر تله فوتو در بهترین حالت، متوسط ارزیابی می‌شود.

البته این اولین بار نیست که یک گوشی میانرده با دوربین به‌ظاهر قدرتمند عملکرد متوسطی را در تست‌های واقعی ارائه می‌دهد.

سازندگان این دسته گوشی‌ها عموما با اهداف تبلیغاتی یک حسگر اصلی با رزولوشن بالا را در گوشی تعبیه می‌کنند. با این وجود به دلیل عدم برخورداری از بهینه‌سازی‌ها و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری لازم، عملکرد دوربین در نهایت معمولی از آب در می‌آید!

مشخصات فنی گوشی ردمی نوت 12 پرو پلاس

علیرغم این عملکرد متوسط دوربین، مشخصات فنی گوشی ردمی نوت 12 پرو پلاس آن را به یک میانرده ایده‌آل تبدیل می‌کند.

این گوشی از یک صفحه نمایش 6.67 اینچی با رزولوشن تمام اچ دی بهره می‌برد. این صفحه نمایش نرخ رفرش 120 هرتزی داشته و از استانداردهای HDR10+ و دالبی ویژن پشتیبانی می‌کند.

علاوه بر این، لایه محافظ گوریلا گلس 5 از این صفحه نمایش محافظت می‌کند.

Remi Note 12 Pro+ همچنین به تراشه دایمنسیتی 1080 مدیاتک مجهز بوده و از واحد پردازش گرافیکی Mali-G68 MC4 استفاده می‌کند.

دوربین 200 مگاپیکسلی ردمی نوت 12 پرو پلاس

بعلاوه، ظرفیت رم و حافظه داخلی این دستگاه نیز به ترتیب 12 و 256 گیگابایت خواهد بود.

همچنین ماژول دوربین این گوشی همان‌طور که اشاره شد، تشکیل شده از یک حسگر اصلی 200 مگاپیکسلی ISOCELL HPX، در کنار یک واحد فوق عریض 8 مگاپیکسلی و یک سنسور دو مگاپیکسلی دیگر برای ثبت تصاویر ماکرو است.

در این میان، دوربین سلفی نیز 16 مگاپیکسلی بوده و قابلیت ضبط ویدیوهای با رزلوشن تمام اچ دی را دارد.

علاوه بر این، برخورداری از اسپیکرهای استریو و جک 3.5 میلیمتری هدفون نیز از دیگر ویژگی‌های این گوشی است؛ در حالی که درگاه کارت حافظه میکرو اس دی در این دستگاه حضور ندارد.

همچنین ظرفیت باتری این گوشی میانرده نیز 5000 میلی آمپر ساعت بوده و شارژ سریع آن با توان 120 وات انجام می‌پذیرد.

بعلاوه، ردمی نوت 12 پرو پلاس همچنین به‌طور پیش‌فرض به سیستم عامل اندروید 13 مجهز بوده و قیمتی 500 یورویی دارد.

در بخوانید:

مقایسه گوشی های ردمی نوت ۱۲؛ مدل معمولی، پرو و پرو پلاس چه تفاوتی با هم دارند؟