جالب ترین روش‌های استفاده از واقعیت افزوده در گوشی‌های اندرویدی


04 اردیبهشت 1402 ساعت 20:01

در این مقاله 9 مورد از جالب ترین روش های استفاده از واقعیت افزوده در گوشی‌های اندرویدی را به شما معرفی خواهیم کرد.

واقعیت افزوده یا Augmented Reality نوعی فناوری با کاربردهای فراوان است. باوجود اینکه این تکنولوژی شبیه اصطلاحات علمی تخیلی به نظر می‌رسد، اما چندین سال است که به عرصه فناوری وارد شده و عرضه‌ی آن نوید آینده‌ای فراتر از حد تصور را به‌ما می‌دهد.

به‌بیان ساده‌تر، واقعیت افزوده تجربه‌ای است که در آن می‌توانید از طریق یک رابط با اشیاء دیجیتال در دنیای واقعی تعامل کنید. این تعامل شامل همه چیز می‌شود، از بازی‌هایی مانند «Pokémon Go» گرفته تا برنامه AR Ruler که به شما امکان می‌دهد اشیاء یا حتی کل اتاق‌ها را با استفاده از تلفن همراه خود اندازه‌گیری کنید.

واقعیت افزوده

مفهوم واقعیت افزوده دربرگیرنده تصاویری است که توسط کامپیوتر از تصاویر واقعی ایجاد شده و نوعی تصویر از دنیای واقعی را برای شما تداعی می‌کنند.

استفاده از اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده بهترین گزینه‌ای است که شما می‌توانید با این تکنولوژی ارتباط برقرار کنید. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که آنچه امروز به‌شما معرفی می‌شود ممکن است فردا وجود نداشته باشد یا کاربرد آن بسته به دستگاه اندرویدی شما متفاوت باشد.

برای مثال، برنامه جذاب AR WallaMe دیگر در فروشگاه گوگل پلی در دسترس نیست و سایر برنامه‌های واقعیت افزوده مانند Angry Birds: Isle of Pigs و Civilisations AR در حال حاضر روی Android 12 کار نمی‌کنند.

انواع مختلفی از برنامه‌های واقعیت افزوده در گوگل پلی موجود هستند، اما بهترین آنها کدام‌اند؟ در ادامه با معرفی جالب ترین راه ها برای استفاده از واقعیت افزوده در گوشی‌های اندرویدی به این سوال پاسخ خواهیم داد.

بهترین اپلیکیشن های واقعیت افزوده

1. Halo AR

بهترین اپلیکیشن های واقعیت افزوده

یکی از چشمگیرترین و مفیدترین برنامه‌های واقعیت افزوده موجود اپلیکیشن Halo AR است. این برنامه که برای تسهیل ادغام گسترده واقعیت افزوده در سناریوهای دنیای واقعی طراحی شده است، به کاربران اجازه می‌دهد اشیاء دیجیتالی را در دنیای فیزیکی قرار دهند تا هر کسی که برنامه را دارد ببیند.

این شامل متن، تصاویر، صدا، و ویدئوهای دو بعدی تا مدل‌های سه بعدی هولوگرافیک است. برای این منظور فقط کافیست از چیزی عکس گرفته و سپس آن تصویر را با یک آیتم دیجیتالی انتخابی خود مرتبط کنید.

بهترین اپلیکیشن های واقعیت افزوده

برای افزودن یک پوشش تعاملی، روی دکمه ایجاد ضربه بزنید و یکی از گزینه‌ها را انتخاب کنید. پس از آن، باید شیء مورد نظر را اسکن کنید که دارای الگوی نسبتاً منحصر به فردی است. پس از اسکن، موردی را که می‌خواهید به عنوان همپوشانی اضافه کنید، انتخاب کنید. اکنون هر بار که از دوربین Halo AR استفاده می‌کنید، با اشاره به شیئی که اسکن کرده‌اید پوششی ظاهر می‌شود.

کاربرد این اپلیکیشن را می‌توان در مجله منتشر شده توسط یک ناشر مشاهده کرد. این ناشر می‌تواند مجله‌ای را منتشر کند که خوانندگان بتوانند صفحات را اسکن کرده و فیلم‌های مرتبط را در کنار متن ببینند. یک معلم می‌تواند با استفاده از این راه یک مدل سه بعدی از منظومه شمسی را در کلاس درس خود ارائه کند،

با بهره بردن از Halo AR در موزه می‌توان اطلاعات بیشتری در مورد نمایشگرهای فیزیکی به کاربران ارائه داد. همچنین می‌توان از این برنامه برای ارائه صدای متنی به‌منظور کمک به کسانی که به‌زبان دیگری صحبت می‌کنند یا دارای اختلال بینایی هستند، استفاده کرد.

این برنامه به‌صورت رایگان دراختیار کاربران قرار می‌گیرد.

2. AR Ruer

جالب ترین راه ها برای استفاده از واقعیت افزوده

AR Ruler App یکی از اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده است که مانند یک خط کش همراه برای شما عمل می‌کند. این یک ابزار اندازه‌گیری بسیار دقیق و همه کاره است که علاوه‌بر اندازه‌گیری ساده فاصله‌ها، شما را قادر می‌سازد تا حجم را محاسبه کرده و اشکال و اندازه‌های مختلف اجسام را تجسم کنید.

این ابزار توسط Grymala توسعه و در فروشگاه بزرگ گوگل پلی منتشر شده است. این نرم‌افزار با پشتیبانی از سیستم واقعیت مجازی کمک می‌کند تا اندازه هر چیزی را تنها در چند ثانیه محاسبه نمایید.

ویژگی تشخیص خودکار موجود در این برنامه بسیار مفید است؛ زیرا به‌شما امکان می‌دهد تا به سرعت اندازه‌گیری‌های سخت اشیاء را بدون نیاز به اندازه‌گیری دستی آنها انجام دهید.

AR Ruer

وقتی شیء مورد نظر خود را با خط‌کش AR اندازه‌گیری کردید، می‌توانید از آن عکس بگیرید. برنامه همچنین می‌تواند اندازه‌گیری‌ها را به خاطر بسپارد تا ناپدید نشوند، اینگونه در صورت لزوم شما نیازی به اندازه‌گیری مجدد نخواهید داشت.

تنها محدودیت برنامه این است که خط‌کش AR کاملاً به اندازه یک متر یا نوار اندازه‌گیری فیزیکی قابل اعتماد نیست، بنابراین در واقع بیشتر ابزاری برای دریافت سریع ایده اولیه از اندازه‌ها و فواصل است.

یکی دیگر از نقطه‌ ضعف‌های خط‌کش AR این است که برای عملکرد خوب به نور زیادی نیاز دارد. از طرف دیگر این برنامه کاربران را وادار می‌کند تا برای استفاده از این برنامه اشتراک ماهانه 19.99 دلاری را تهیه کنند و اگر از خرید اشتراک سر باز کنید، شما را با تبلیغات کلافه می‌کند.

از طرف دیگر، برخی از اپلیکیشن‌های بزرگ دیگر برای اندازه‌گیری واقعیت افزوده در دسترس هستند. Quick Measure در فروشگاه گلکسی سامسونگ اگرچه فاقد ویژگی‌های پیشرفته‌تر AR Ruler است، اما یک گزینه رایگان مناسب‌ به حساب می‌آید.

3. Sketchar

Sketchar

اگر شما هم جزو افرادی هستید که به یادگیری نقاشی علاقه دارید، Sketchar بهترین اپلیکیشن برای شما خواهد بود. این یک برنامه واقعیت افزوده شگفت‌انگیز است که می‌تواند شما را در مسیر یادگیری آسان طراحی و نقاشی قرار دهد.

این نرم افزار مخصوص سیستم عامل اندروید است و توسط SketchAR, UAB توسعه یافته و به صورت رایگان در گوگل پلی در دسترس است.

در سال 2018، SketchAR با ترکیب فناوری واقعیت افزوده، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و برنامه نویسی هوشمندانه،‌ برنده جایزه بهترین استفاده از واقعیت افزوده شد و توانست محیطی عالی برای یادگیری نقاشی و طراحی در اندروید ایجاد نماید.

Sketchar یک اپلیکیشن همه‌کاره با پتانسیل‌های بسیار زیاد است و حتی اگر از ویژگی‌های واقعیت افزوده آن استفاده نکنید، بازهم برای شما کاربردی خواهد بود. شما می‌توانید از آن برای ایجاد و اشتراک گذاری طرح‌ها استفاده کرده و خلاقیت‌های خود را در انجمن Sketchar پست کنید. این برنامه برای تولید محتوای جذاب برای رسانه‌های اجتماعی نیز گزینه‌ای ایده‌آل است.

برای استفاده از این برنامه شما باید دوربین گوشی خود را به سمت یک سطح صاف گرفته و سپس از بین طرح‌های موجود در برنامه یکی را انتخاب کنید. طرح‌ها به‌صورت گام به گام تکمیل می‌شوند و می‌توانید با آن پیش بروید.

تنها نکته منفی در مورد برنامه Sketchar قیمت بسیار بالای آن است. این مورد از جالب ترین راه ها برای استفاده از واقعیت افزوده 7.99 دلار در هفته، 14.99 دلار در ماه و 69.99 دلار در سال هزینه دارد.

4. Pokémon Go

Pokémon Go

پوکمون گو با اینکه مدت زیادی از عرضه اولیه آن می‌گذرد، اما همچنان یکی از محبوب‌ترین بازی‌های واقعیت افزوده است.

پوکمون گو در واقع یک بازی بسیار منحصر به فرد و ماجراجویی است که شما در آن باید به‌وسیله gps به دنبال پوکمون‌هایی باشید که در سطح شهر پراکنده شده‌اند و سپس با کاربرانی که در نزدیکی شما هستند به مبارزه بپردازید.

این بازی خارق‌العاده دارای گیم پلی کاملا جدید و منحصر به فرد و گرافیک بسیار عالی و خیره کننده است و اولین بازی طراحی شده با واقعیت افزوده محسوب می‌شود که تجربه واقع‌گرایی بسیار بالا و کم نظیری دارد.

این بازی آمریکایی جزو پرطرفدارترین‌ها در این کشور محسوب می‌شود که در ابتدا برای کنسول نینتندو عرضه شد و اکنون نسخه اندروید و ای او اس آن نیز در دسترس هستند.

بازیکنان در این بازی واقعیت افزوده در دنیای واقعی سفر می‌کنند و با استفاده از این اپلیکیشن، پوکمون‌هایی را که در مقابل آن‌ها نمایش داده می‌شود از طریق لنز دوربین گوشی‌شان جستجو می‌کنند.

می‌توانید برای دریافت آیتم‌های رایگان از ایستگاه‌های Poké در سراسر جهان دیدن کنید، یا می‌توانید برای شرکت در نبردهای پوکمون و کسب ارز درون بازی از باشگاه‌ها دیدن کنید. شما همچنین می‌توانید با افراد دیگر مبارزه کرده یا در حملاتی شرکت کنید که در آن چندین نفر باید در نبردهای دشوار با یکدیگر همکاری کنند.

5. Seek

Seek

اپلیکیشن Seek یک برنامه اختصاصی برای شناسایی گیاهان و حیوانات است که به‌عنوان یک ابتکار مشترک توسط آکادمی علوم کالیفرنیا و نشنال جئوگرافیک توسعه یافته است.

این برنامه هر شیء طبیعی را که به آن اشاره کنید با دقت نسبتاً بالایی اسکن و شناسایی می‌کند. این یک ابزار عالی برای آموزش و جذب کردن کودکان به یادگیری در مورد طبیعت است. با این حال، کاربرد این اپلیکیشن به هیچ وجه منحصر به محدوده سنی خاصی نیست و یک ابزار مفید برای هر کسی است که از گذراندن وقت در فضای باز لذت می‌برد.

علاوه‌بر قابلیت شناسایی واقعیت افزوده، Seek به شما امکان می‌دهد تا اطلاعات گیاهان و حیوانات مختلفی را که با آن‌ها مواجه می‌شوید از طریق برنامه یادداشت کنید.

دقت Seek به‌طور مداوم توسط ورودی کاربر تقویت می‌شود و هر روزه در حال بهبود است. همچنان که افراد بیشتری از برنامه استفاده کرده و مشاهدات خود را ثبت می‌کنند، دقت آن در شناسایی گونه‌های مختلف افزایش می‌یابد.

6. PhotoPills

PhotoPills

این دستیار عکاسی، اطلاعات و ابزارهای فراوانی را برای کمک به‌شما در ادیت عکس‌ها و گرفتن بهترین تصاویر ممکن ارائه می‌دهد. PhotoPills شامل مجموعه‌ای از توابع، از جمله تجسم واقعیت افزوده از موقعیت خورشید و ماه در طول روز، و محاسبات عمق میدان است.

Photopills همچنین اپلیکیشنی است که توسط آن می‌توان از کیفیت نور در طول شبانه‌روز با خبر شد و عکس موردنظر خود را با نورپردازی طبیعی و خارق‌العاده‌ای به ثبت رساند.

PhotoPills

این مورد از جالب ترین راه ها برای استفاده از واقعیت افزوده برای عکاسان نجومی بسیار مفید است؛ زیرا حرکت ستارگان، محل بارش شهابی و کهکشان راه شیری را نشان می‌دهد.

توسعه دهنده این برنامه هر ساله جایزه‌ای به ارزش ۶۶۰۰ دلار را به بهترین عکسی که با استفاده از این اپلیکیشن گرفته شده باشد به برنده اعطا می‌کند و آن را در شبکه اجتماعی خود به اشترک می‌گذارد. اپلیکیشن PhotoPills رایگان نیست و برای استفاده از باید 10.99 دلار هزینه کنید.

7. Star Walk 2

Star Walk 2

Star Walk 2 کاربردی‌ترین برنامه برای علاقه‌مندان ستاره‌شناسی محسوب می‌شود، چراکه قادر است یک نمای واقعیت افزوده بسیار جذاب از صورت‌های فلکی مختلف، سیارات و دیگر اجرام فرازمینی را ارائه می‌دهد.

این برنامه مخصوص سیستم عامل اندروید است که توسط گروه نرم‌افزاری Vito Technology توسعه یافته و به قیمت 2.99 دلار در گوگل پلی منتشر شده است. برای بهره بردن از قابلیت‌های این برنامه تنها باید آن را اجرا کرده و تلفن همراه خود را به سمت آسمان بگیرید. پس از این Star Walk تمامی اجرام آسمانی موجود را شناسایی کرده و به شما می‌گوید هر شیء نورانی چیست.

در حین استفاده از Star Walk 2، نمای گوشی شما را در حال ایستادن بر روی سطح شفاف یک دریاچه به‌تصویر می‌کشد که آسمان بالای آن مملو است از اجرامی که در حال حاضر برای شما قابل مشاهده هستند.

Star Walk 2 همچنین قادر است اجرام دیگری از جمله ستاره‌های دنباله‌دار، ماهواره‌ها و بارش شهابی را به شما نشان دهد. برخی از ویژگی‌های جذاب این برنامه قفل هستند که می‌توان به صورت جداگانه با قیمت 0.99 دلار به هرکدام دسترسی داشت. شما همچنین می‌توانید برای مسدود کردن تبلیغات 2.99، و برای استفاده نامحدود و بدون مزاحم از این برنامه هزینه کلی 5.99 دلار را بپردازید.

8. Google Lens

Google Lens

گوگل لنز یک برنامه واقعیت افزوده است که سال‌هاست برای گوشی‌های اندروید منتشر شده و هر سال بیشتر و بیشتر فراگیر می‌شود. هنگامی که شروع به استفاده از این برنامه کنید، تعجب خواهید کرد که چگونه تاکنون این اپ را در گوشی خود نداشتید.

این برنامه در واقع یک موتور جستجو برای دنیای واقعی است و به شما اجازه می‌دهد دوربین گوشی خود را به یک ابزار جستجو تبدیل کنید.

برای استفاده از این برنامه خارق‌العاده کافیست آن را سمت چیزی گرفته و سپس دکمه جستجو را فشار دهید، یا یک تصویر را از گالری خود بارگذاری کرده و سپس از بین گزینه‌های مختلف برای کاری که می‌خواهید لنز انجام دهد، انتخاب کنید.

گوگل لنز می‌تواند متن‌های مختلف را ترجمه کند، موقعیت رستوران‌ها و مکان‌های دلخواه شما را بیابد، بارکدها را اسکن کند، متن چاپ شده یا دست‌نویس را کپی کند، یا تقریباً برای هر چیزی مطابقت بصری پیدا کند.

این برنامه به‌طرز عجیبی دقیق است و تقریباً در هر سناریویی همان چیزی را که به دنبالش هستید پیدا می‌کند. تنها محدودیت گوگل لنز وابستگی آن اینترنت است و اگر جایی بدون اتصال مناسب باشید، لنز به‌خوبی کار نخواهد کرد. با این حال، با توجه به گسترده شدن دسترسی به اتصالات بی‌سیم، این یک محدودیت جدی در خارج از مناطق دور افتاده روستایی و بیابانی محسوب نمی‌شود.

9. PeakFinder

PeakFinder

این مورد از جالب ترین راه ها برای استفاده از واقعیت افزوده در گوشی‌های اندرویدی، یک برنامه ضروری برای علاقه‌مندان به‌فضای باز است. PeakFinder یک نمای سه‌بعدی از محیط اطراف را به شما نشان می‌دهد و کوه‌های مختلف را در محدوده دید شما شناسایی می‌کند.

همراه نقشه و GPS، این اپلیکیشن یک ابزار مسیریابی عالی است که می‌تواند به ناوبری کمک کند، به خصوص در موقعیت‌های کم دید. یک مثال عالی از این قابلیت مسیریابی با دید کم، در سناریویی است که در آن با درختان انبوه یا مه غلیظ احاطه شده‌اید. در چنین شرایطی، PeakFinder به شما دید اشعه ایکس می‌دهد تا مناظر را بدون مانع ببینید.

از آنجایی که PeakFinder نمای واقعیت افزوده را از طریق تلفن شما با نام تپه‌ها و کوه‌های اطراف شما مشخص می‌کند، ارجاع متقابل چنین نشانه‌هایی با یک نقشه فیزیکی آسان است. این اپ کاربردی و جالب با قیمت 4.99 دلار در فروشگاه Google Play برای کاربران در دسترس است.