سامسونگ گلکسی اس 24 پلاس با اسنپدراگون 8 نسل 3 در گیک بنچ ظاهر شد


19 مرداد 1402 ساعت 20:06

نتایج تست گیک بنچ گوشی گلکسی S24+ سامسونگ، نمایی از قدرت تراشه پرچمدار Snapdagon 8 Gen. 3 – اسنپدراگون 8 نسل 3 را به تصویر می‌کشد. این تراشه به مراتب قدرتمندتر از اسنپدراگون 8 نسل 2 خواهد بود.

تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 کوالکام با چینش عجیب هسته‌های پردازشی رونمایی شد. این چیپست از یک هسته پرایم، 2+2 هسته با عملکرد بالا و 3 هسته بهینه بهره می‌برد.

به‌تازگی نخستین بنچمارک‌های نسل آتی این تراشه‌ها، اسنپدراگون 8 نسل 3، در تست Geekbench 6.1.0 منتشر شده و حاکی از تغییرات جالب در چینش هسته‌های آن است.

به‌طور دقیق‌تر، در نسل جدید، کوالکام یکی از هسته‌های بهینه را حذف کرده و در عوض یک هسته با عملکرد بالا اضافه خواهد کرد! علاوه بر این، هسته‌های با عملکرد بالا نسبت به قبل سرعت متفاوتی هم خواهند داشت.

Snapdragon 8 Gen. 3 به‌طور دقیق‌تر از یک هسته پرایم با سرعت کلاک 3.3 گیگاهرتز بهره خواهد برد و سه هسته با عملکرد بالا با سرعت 3.15 گیگاهرتز خواهد داشت. علاوه بر این، دو هسته ثانویه با عملکرد بالا که سرعت کلاک پایین‌تر 2.96 گیگاهرتزی خواهند داشت، در کنار دو هسته بهینه با سرعت 2.27 گیگاهرتز تشکیل دهنده این تراشه قدرتمند خواهند بود.

تراشه Snapdragon

گلکسی اس 24 پلاس سامسونگ و امتیاز فوق‌العاده تست گیک بنچ به لطف استفاده از تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3

جدول زیر مقایسه بهتری بین مشخصات فنی تراشه‌های اسنپدراگون 8 نسل 2 و نسل 3 ارائه خواهد کرد.

اسنپدراگون 8 نسل 3 اسنپدراگون 8 نسل 2
هسته پرایم یک هسته کورتکس X4 با سرعت کلاک 3.3 گیگاهرتز یک هسته کورتکس X3 با سرعت 3.2 گیگاهرتز (3.36 گیگاهرتز در نسخه مخصوص گلکسی)
هسته با عملکرد بالا (1) سه هسته کورتکس A7xx با سرعت 3.15 گیگاهرتز دو هسته کورتکس A715 با سرعت 2.8 گیگاهرتز
هسته با عملکرد بالا (2) دو هسته کورتکس A7xx با سرعت 2.96 گیگاهرتز دو هسته A710 با سرعت کلاک 2.8 گیگاهرتز
هسته بهینه دو هسته کورتکس A5xx با سرعت 2.27 گیگاهرتز سه هسته کورتکس A510 با سرعت 2.0 گیگاهرتز

همان‌طور که از جدول بالا هم پیداست، در نسل کنونی تراشه‌های پرچمدار کوالکام شاهد استفاده از دو نوع هسته مختلف (َA715 و A710) با سرعت کلاک یکسان هستیم.

این در حالی است که تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 از دو کلاستر مختلف با هسته‌های نامشخص، اما سرعت‌های متفاوت بهره می‌برد.

ARM به‌تازگی هسته‌های کورتکس X4، A720 و A520 را رونمایی کرده است. بنابراین اگر تا زمان معرفی تراشه‌های نسل بعدی کوالکام، هسته‌های جدیدی معرفی نشوند، احتمالا همین مدل‌ها در چیپست اسنپدراگون 8 نسل 3 به کار گرفته خواهند شد.

چینش ایده‌آل ARM در زمان معرفی این هسته‌ها، 1+5+2 یا 1+(3+2)+2 بوده است.‌

هسته X4 با مصرف انرژی یکسان در مقایسه با نسل قبل، حدود 15 درصد قدرتمندتر خواهد بود و با ارائه عملکرد یکسان، 25 درصد بهینه‌تر کار خواهد کرد.

البته قبلا انتظار می‌رفت که هسته X4 به کار رفته در چیپست اسنپدراگون 8 نسل 3 بتواند به سرعت 3.4 گیگاهرتز برسد. با این وجود به نظر می‌رسد حداقل در نسخه معمولی این تراشه خبری از این سرعت کلاک نخواهد بود!

تصاویر زیر نمایی مقایسه‌ای از عملکرد چیپست Snapdragon 8 Gen. 3 را ارائه می‌کند:

مقایسه عملکرد Snapdagon 8 Gen. 3 و Gen. 2

 آیا هسته پرایم تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 قادر به رسیدن به سرعت 3.7 گیگاهرتز خواهد بود؟

پیش‌تر همچنین شایعات فراوانی در خصوص احتمال دستیابی تراشه جدید کوالکام به حداکثر سرعت 3.7 گیگاهرتز شنیده شده بود. این اتفاق بدون شک برای تراشه‌ای که از باتری تغذیه کرده و از سیستم خنک‌کننده غیرفعال استفاده می‌کند، بسیار خیره‌کننده به نظر می‌رسد.

با این وجود بعید به نظر می‌رسد که معماری جدید TSMC که با نام N4P شناخته می‌شود، قادر به دستیابی به چنین سرعتی باشد.

بنچمارک اخیر ارائه شده از عملکرد تراشه Snapdragon 8 Gen. 3 علیرغم این که در مراحل اولیه تست و نهایی‌سازی طراحی این تراشه تدوین شده، حاکی از این است که کوالکام و TSMC هنوز نتوانسته‌اند به این سرعت کلاک دست پیدا کنند.

اسنپدراگون 8 نسل 3

این بنچمارک البته هنوز قادر به ارائه اطلاعات دقیق از عملکرد تراشه Snapdragon 8 Gen. 3 نیست؛ چراکه ممکن است فعال کردن حالت خاصی از عملکرد دستگاه مانند Performance Mode در برخی گوشی‌های گیمینگ باعث بالاتر نشان داده شدن امتیاز این گوشی شده باشند.

علاوه بر این، معلوم نیست که این نتایج مربوط به نسخه استاندارد تراشه نسل بعدی کوالکام است یا نسخه خاص گلکسی این دستگاه!

بد نیست بدانید که سامسونگ ظاهرا قرارداد انحصاری تولید تراشه‌های پرچمدار قدرتمندتر برای محصولات خود را در سال 2024 نیز ادامه خواهد داد.

حتی اگر تمام توان چیپست اسنپدراگون 8 نسل 3 همین چیزی باشد که در این جدول نمایش داده شده، همچنان شاهد بهبود چشمگیری در عملکرد آن نسبت به نسل قبلی هستیم.

به‌طور خاص، عملکرد تک‌هسته‌ای این تراشه حدودا 12 درصد نسبت به قبل ارتقا یافته؛ در حالی که عملکرد چندهسته‌ای با افزایشی 26 درصدی همراه بوده است.

عملکرد تک هسته‌ای این تراشه همچنان پشت سر چیپست A16 اپل است؛ اما عملکرد چندهسته‌ای آن کمی جلوتر قرار دارد.

البته رقیب اصلی چیپست اسنپدراگون 8 نسل 3، تراشه A17 اپل خواهد بود نه A16! اپل هم از سوی دیگر خبر از دستیابی به فناوری 3 نانومتری برای تولید نسل بعدی تراشه های خود داده است. بنابراین به نظر می‌رسد از همین الان، اپل دست بالاتر را در مقایسه با کوالکام دارد.

انتظار می‌رود که کوالکام تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 خود را در پایان ماه اکتبر روانه بازار کند و اوایل سال آینده میلادی هم شاهد رونمایی از سری گلکسی S24 سامسونگ باشیم.