سرمایه‌گذاری چند صد میلیون دلاری فولکس واگن در ایکس پنگ؛ چینی‌ها پله به پله جلوتر می‌روند


06 مرداد 1402 ساعت 21:26

فولکس واگن در خودروساز چینی ایکس پنگ 700 میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کند. این دو شرکت همچنین با همکاری یکدیگر خودروهای الکتریکی خواهند ساخت.

مشارکت خودروسازان غربی از جمله فولکس واگن با چینی‌ها موضوع جدیدی نیست و اخیراً خودروساز بزرگ آلمانی فولکس واگن و ایکس پنگ از آغاز همکاری فنی بلندمدت خود خبر دادند. این دو شرکت در مرحله اولیه همکاری با یکدیگر، اقدام به توسعه دو خودرو الکتریکی جدید می‌کنند.

مشارکت بلندمدت فولکس واگن و ایکس پنگ

سرمایه‌گذاری فولکس واگن در خودروساز چینی ایکس پنگ

فولکس واگن و ایکس پنگ در ابتدا دو خودرو برقی سایز متوسط جدید را می‌سازند که تحت برند فولکس واگن در بازار چین عرضه خواهد شد. در حالی که این دو شرکت انتظار توافق نهایی را می‌کشند، سال 2026 برای عرضه این خودروهای الکتریکی در نظر گرفته شده است. فولکس واگن در واقع با این همکاری همان استراتژی «در چین، برای چین» را دنبال می‌کند.

فولکس واگن طی این همکاری همچنین حدود 700 میلیون دلار آمریکا در XPeng سرمایه‌گذاری می‌کند. این خودروساز آلمانی با خرید 4.99 درصد از سهام ایکس پنگ با قیمت 15 دلار به ازای هر رسید سپرده آمریکایی، یک کرسی به‌عنوان ناظر را در هیئت مدیره آن به دست خواهد آورد. البته به‌وضوح سرمایه‌گذاری چند صد میلیون دلاری و خرید سهام ایکس پنگ توسط فولکس در صورت اجرای پیش‌شرط‌ها مثل دریافت تاییدیه از مراجع نظارتی عملی می‌شود.

به‌تازگی از همکاری آئودی، زیرمجموعه گروه فولکس واگن با «سایک موتور» (SAIC Motor) در راستای تولید خودرو برقی برای بازار چین هم اطلاع پیدا کرده‌ایم. هرچند در مقطع کنونی جزئیات بیشتری درباره توافق بین این دو شرکت در دسترس نیست، احتمالاً در آینده با واگذاری لایسنس یا تاسیس شرکت مشترک این همکاری را عمیق‌تر خواهند کرد.

فولکس واگن با همکاری ایکس پنگ و سایک در تلاش است تا محصولاتی را روانه بازار کند که دقیقاً با نیازهای بازار چین سازگاری دارند؛ خصوصاً در شرایط کنونی که خیلی از خودروسازان خارجی روی بازار رو به رشد خودروهای الکتریکی در چین متمرکز شده‌اند. همین چند وقت قبل شاهد معرفی اپتیک، شاسی بلند برقی انحصاری کادیلاک برای چین و کراس اوور برقی E4 از خودروساز آمریکایی بیوک برای این منطقه بودیم.