صد میلیون دلار دارایی ایرانی‌ها در صرافی ورشکسته بیترکس مسدود شده است


21 تیر 1402 ساعت 21:14

صرافی بیترکس چندی پیش ورشکسته شد و همین موضوع باعث شد حدود صد میلیون دلار از سرمایه ایرانی‌ها در این صرافی مسدود شود. این صرافی آمریکایی فعلا برنامه‌ای برای پرداخت سرمایه مسدود شده ایرانی‌ها ندارد.

حدود دو ماهی از زمان اعلام ورشکستگی صرافی بزرگ بیترکس می‌گذرد. از آن زمان تا به امروز، راهی برای دسترسی میلیون‌ها کاربر به سرمایه‌شان وجود نداشت. حالا آخرین گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد حدود صد میلیون دلار از سرمایه ایرانی‌ها، در این صرافی مسدود است. نکته قابل توجه این است که حتی پیش از ورشکستگی، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا از بیترکس به‌دلیل عدم ثبت رسمی شکایت کرده بود.

اطلاعاتی که تا به امروز رسانه‌ای شده‌اند نشان می‌دهند تا یک میلیارد دلار سرمایه در این صرافی مسدود شده و ایرانی‌ها سهم بزرگی از سرمایه‌های مسدود شده را به خود اختصاص داده‌اند. این صرافی از سال ۲۰۱۷ میلادی حساب بسیاری از کاربران را بسته بود و این کاربران مهلت کمی برای شکایت از این صرافی دارند. نهم شهریورماه سال جاری، آخرین فرصتی است که کاربران می‌توانند سرمایه خود را زنده کرده یا از این صرافی شکایت کنند.

مالباختگان ایرانی صرافی بیترکس باید چه کار کنند؟

صرافی بیترکس

نه‌تنها کاربران ایرانی، بلکه بسیاری از کاربران در دیگر کشورهای جهان هم برای بازپسگیری پول‌های مسدود شده خود مشکلاتی دارند.

اگر اخبار منتشر شده درست باشند،‌ کاربران ایرانی می‌توانند با مراجعه به شعبه مالت صرافی بیترکس، سرمایه‌های خود را زنده کنند. نکته قابل توجه این است که با توجه به محدودیت‌های موجود برای اقدام قانونی کاربران ایرانی، بازپس‌گیری پول مسدود شده ایرانی‌ها از این صرافی بسیار سخت و پیچیده است و بیترکس علاقه‌ای به پس دادن پول ایرانی‌ها ندارد. وکلای آمریکایی هم شکایت ایرانیان از بیترکس را قبول نمی‌کنند و ظاهرا تا به امروز هیچ کاربر ایرانی نتوانسته از راه قانونی سرمایه خود از صرافی بیترکس را پس بگیرد.

در حال حاضر راه حل ساده‌ای پیش روی مالباختگان ایرانی نیست و ما نمی‌توانیم راه حل مطمئنی برای بازپس‌گیری سرمایه صد میلیون دلاری ایرانی‌ها از این صرافی پیشنهاد دهیم. با این حال نکته قابل توجه این است که برخی از فعالان حوزه کریپتو، در تلاش هستند تا سرمایه‌های مسدود شده در بیترکس را هر طور شده به دست کاربران بازگردانند.