فراخوان 360 هزار خودرو تسلا برای خطر تصادف در سیستم رانندگی خودکار


برای 360 هزار خودرو تسلا به‌دلیل نقص فناوری خودران فراخوان صادر شد. علت این فراخوان، رفتارهای غیرمنتظره خطرناکو امکان تصادف سیستم رانندگی خودکار تسلا است.

از زمان معرفی سیستم «رانندگی تمام خودکار» تسلا در سال 2016 تا به اینجا همواره شاهد جنجال‌های مختلفی به‌خاطر آن بوده‌ایم. این فناوری که تسلا سر و صدای تبلیغاتی زیادی برای آن به‌پا کرده، بارها عامل حوادثی نظیر تصادف زنجیره‌ای اخیر سان فرانسیسکو شده است. حتی مدتی قبل از ایلان ماسک به اتهام نشر اکاذیب درمورد این فناوری شکایت شد. در یک کلام، شواهد نشان می‌دهند که سیستم رانندگی خودکار تسلا خود یکی از عوامل اصلی تصادف به‌حساب می‌آید. فراخوان بیش از 360 هزار دستگاه خودرو تسلا هم جدیدترین جنجال سیستم رانندگی خودکار است.

فراخوان بیش از 360 هزار خودرو تسلا؛ رانندگی خودکار همچنان دردسرساز است

فراخوان 360 هزار خودرو تسلا به دلیل نقص سیستم رانندگی خودکار

طی چند وقت اخیر چندین تصادف به‌همراه تلفات و مجروحان متعدد با نقش احتمالی سیستم رانندگی خودکار Tesla گزارش شد. به‌دنبال آن، وزارت دادگستری آمریکا کمی قبل تحقیق درباره این فناوری و ادعاهای ایلان ماسک را کلید زد. حالا سازمان ملی ایمنی تردد در بزرگراه‌ها یا به‌اختصار NHTSA فراخوانی را برای 362,758 دستگاه خودرو تسلا به‌دلیل خطر احتمالی فناوری خودران صادر کرده است. فراخوان NHTSA برای نقص سیستم رانندگی خودکار، تسلا مدل 3 سال 2017 تا 2023، مدل S و مدل X سال 2016 تا 2023 و مدل Y سال 2020 تا 2023 را در بر می‌گیرد.

بنا به توضیحات این سازمان، این احتمال وجود دارد که فناوری خودران تسلا با عملکردی پیش‌بینی‌نشده باعث وقوع تصادف شود. خصوصاً اکنون که نرم‌افزار تسلا در مرحله بتا به‌سر می‌برد، رعایت جوانب احتیاط امری کلیدی است. به‌گفته سازمان NHTSA، می‌توان این امکان را در نظر گرفت که اتومبیل‌های تسلای مجهز به نسخه بتای نرم‌افزار رانندگی خودکار در برخی از موقعیت‌ها قوانین رانندگی را رعایت نکنند. به‌عنوان مثال، بی‌احتیاط از چراغ زرد در یک تقاطع بگذرند یا در نزدیکی تابلو ایست، به‌صورت کامل توقف نکنند.

فراخوان مدل X و 3 و S تسلا به دلیل نقص سیستم رانندگی خودکار

اکنون این سوال به وجود می‌آید که خودروساز آمریکایی تسلا در راستای رفع یا کاهش شدت ایرادات این‌چنینی چه اقدامی خواهد کرد؟ تسلا با انتشار یک آپدیت رایگان از راه دور برای خودروهای شامل فراخوان، برای بهبود عملکرد سیستم رانندگی خودکار خود در موقعیت‌های مطرح‌شده توسط سازمان NHTSA قدم برمی‌دارد. انتظار می‌رود این آپدیت که تسلا برای چند صد هزار خودرو خود در نظر گرفته است، تا چند هفته آینده رسماً به عرضه برسد.