فیروز نادری، دانشمند ایرانی ناسا درگذشت


20 خرداد 1402 ساعت 01:40

دکتر فیروز نادری، یکی از شناخته شده‌ترین دانشمندان ایرانی در جهان پس از حادثه‌ای که منجر به فلج شدن از گردن به پایین شد درگذشت. فیروز نادری پیش از مرگ، سابقه همکاری در بزرگ‌ترین پروژه‌های ناسا را داشت.

روز چهارم خردادماه سال جاری بود که خبر فلج شدن فیروز نادری در رسانه‌های مختلف منتشر شد. ساعاتی پس از انتشار این خبر بود که در صفحه شخصی این دانشمند ایرانی در فیسبوک متنی منتشر شد که نشان می‌داد به دلیل او افت ضربان قلب و برخورد سرش به دیوار، دچار آسیب‌های سنگینی شده است. این دانشمند ایرانی اعلام کرده بود که عمل جراحی روی گردنش موفقیت‌آمیز بوده و پروسه بهبود و توانبخشی‌اش بین چهار تا پنج ماه طول خواهد کشید. حالا پس از گذشت حدود دو هفته، خبر درگذشت این دانشمند ایرانی رسما منتشر شده است.

نظر پروفسور فیروز نادری درخصوص هارپ، زمین تخت، زلزله در ایران و غیره

اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهند خبر مرگ فیروز نادری توسط یکی از اعضای خانواده‌اش رسما تایید شده است. احتمالا در ساعات آتی باید منتظر تسلیت سازمان و ارگان‌های مهمی مانند ناسا باشیم.

مرگ فیروز نادری، خبری تلخ برای عاشقان ناسا و نجوم

فیروز نادری یکی از کلیدی‌ترین مهره‌های ناسا در چندین دهه بوده است. او که به عنوان مدیر کل اکتشافات منظومه شمسی ناسا و مدیر کل آزمایشگاه پیش رانش جت مشغول به کار بوده، در سال ۲۰۱۶ به بیش از سه دهه فعالیتش در ناسا پایان داد. جالب است بدانید حتی پیش از مرگ فیروز نادری و پاس تشکر از خدماتش، ناسا سیارک ۱۹۸۹-EL1 در منظومه شمسی را به نام او ثبت کرده‌ است.

فلج شدن فیروز نادری

این عکس، یکی از آخرین تصاویر ثبت شده از دانشمند ایرانی فیروز نادری پس از فلج شدنش است.

او همچنین در پروژه‌های مریخ ناسا هم نقشی غیرقابل انکار داشته و جوایز بیشماری مانند جایزه ویلیام راندولف لاولیس از جامعه فضانوردان آمریکا، مدال رهبری و خدمات برجسته ناسا و … را دریافت کرده است. او همچنین نظرات مهمی درباره تکنولوژی ترسناک هارپ و زمین لرزه داشته است. این دانشمند اصالتا شیرازی خدمات بیشماری به دنیای علم و دانش ارائه کرده که به زودی بیشتر به آن‌ها می‌پردازیم.