محدودیت های عجیب و غریب در سوخت گیری؛ بنزین سوپر فقط ۱۵ لیتر


22 مرداد 1402 ساعت 22:02

اعمال محدودیت جدید برای سقف سوخت گیری بنزین و کمبود بنزین سوپر در سراسر کشور، به دردسر جدیدی برای مالکان خودروها ‌به‌خصوص خودروهای دارای پیشرانه توربو تبدیل شده است.

مدتی است که اخبار گوناگونی درباره مشکل کمبود بنزین در جایگاه‌های سوخت سراسر کشور به‌گوش می‌رسد؛ این مشکل در خصوص بنزین سوپر شدیدتر است و با مراجعه به خیلی از جایگاه‌های سوخت متوجه می‌شوید که خبری از بنزین سوپر نیست. این مساله باعث شده خودروسواران، به‌خصوص مالکان خودروهای دارای پیشرانه توربو که باید از بنزین سوپر استفاده کنند با مشکلات زیادی مواجه شوند.

امروز گزارش‌های زیادی از محدودیت سوخت گیری در جایگاه‌های سوخت منتشر شده بود و خیلی از هموطنان اعلام کردند امکان سوخت گیری با کارت سوخت خود یا کارت جایگاه فقط به مقدار مشخصی وجود دارد. گفته می‌شود سقف سوخت گیری در شهرهای مختلف، متفاوت است، اما در بسیاری از شهرها، سقف 15 لیتر برای بنزین سوپر و 30 لیتر برای بنزین معمولی اعمال شده است.

محدودیت سوخت گیری

ساعاتی پیش، سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت، به‌طور رسمی به این موضوع واکنش نشان داد و توضیحاتی را درباره محدودیت‌های اعمال شده ارائه کرد. وی تاکید کرد محدودیت سوخت‌گیری در تهران از دو روز پیش آغاز شده و با کارت آزاد، تا 40 لیتر بنزین می‌توانید بزنید. این محدودیت حالا به سایر شهرهای کشور نیز گسترش یافته است.

به‌گفته سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت، در سطح کشور برای سوخت‌گیری با کارت آزاد جایگاه، با چهار مدل روبه‌رو هستیم که شامل 15 لیتر، 20 لیتر، 30 لیتر و 40 لیتر می‌شود و این محدودیت نسبت به شهرها متفاوت است. همچنین سوخت‌گیری با کارت شخصی نیز دارای محدودیت 30 لیتر، 40 لیتر و 60 لیتر است.

علاوه بر این، فاصله زمانی سه تا هشت ساعته بین هر سوخت‌گیری، بسته به استان‌های مختلف اعمال می‌شود و به این ترتیب شما نمی‌توانید دو بار پشت سر هم سوخت گیری کنید. البته اگر از یک استان به استان دیگر بروید، محدودیت‌ها از صفر محاسبه می‌شود.

علت محدودیت در سوخت گیری چیست؟

رضا نواز، سخنگوی اتحادیه صنف جایگاه‌داران اظهار کرد افزایش مصرف بنزین در کشور باعث شده برخی جایگاه‌ها برای مدتی با مشکل تاخیر در دریافت محموله‌های بنزین برای عرضه به خودروها مواجه شوند. وی اضافه کرد بیشتر مبادی تولید بنزین در پالایشگاه‌های ایران در جنوب کشور واقع شده‌اند؛ اما مقاصد مصرف در تهران و نیمه شمالی کشور هستند و به‌همین خاطر، انتقال بنزین از جنوب به شمال در مصارف بنزین بالا با سختی انجام می‌شود.

رضا نواز خاطرنشان کرد این مشکلات به‌زودی برطرف می‌شوند و ما به‌عنوان اتحادیه صنفی جایگاه‌های سوخت هیچ خبری از افزایش قیمت بنزین نداشتیم و مسئولان دولتی نیز آن را تکذیب کرده‌اند؛ بنابراین محدودیت در سوخت‌گیری ارتباطی با افزایش قیمت بنزین ندارد. وی در پایان از مردم خواست برای سوخت گیری، حتما کارت سوخت شخصی خود را به‌همراه داشته باشند.