نحوه تشخیص دوربین های مخفی (و بعد از آن چه باید کرد)


ساده‌ترین راه برای تشخیص دوربین های مخفی و دستگاه‌های شنود، استفاده از گوشی هوشمند است. در این پست 5 روش مفید برای تشخیص دوربین های مخفی کوچک را معرفی می‌کنیم.

مخفی کردن دوربین برای ضبط غیر توافقی شخصی در جایی که او انتظار حریم خصوصی را دارد در اکثر نقاط جهان غیرقانونی است. این یک تخلف جدی است و باید به این ترتیب با آن برخورد شود.

بر خلاف انتظار، ساده‌ترین راه برای تشخیص دوربین‌های مخفی و دستگاه‌های شنود چه در خارج و چه در داخل خانه، استفاده از گوشی هوشمند است. آشکارسازهای دوربین مخفی اختصاصی برای کشف نظارت مخفی مفید هستند، اما یک منحنی یادگیری در آن دخیل است. برای اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی بررسی دوربین های مخفی و کارهایی که در صورت یافتن یک دستگاه جاسوسی باید انجام دهید، ادامه مطلب را بخوانید.

اما ابتدا، در مورد این‌که یک دوربین مخفی ممکن است شبیه به چه شکلی باشد و همچنین مکان‌هایی که معمولا در آن قرار دارند، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

دوربین مخفی چگونه است؟

دوربین های مخفی اصلا شبیه دوربین های امنیتی معمولی نیستند. اندازه آنها به‌طور قابل توجهی کوچکتر است، با لنزهایی که معمولاً بین انگشت شست و سبابه نگه داشته می‌شوند. دوربین های کوچک و مخفی موجود برای خرید به ندرت قطری بزرگتر از یک یا دو اینچ دارند.

دوربین مخفی کوچک

احتمال بیشتری وجود دارد که دوربین به‌جای خرید از فروشگاه‌ها، سفارشی ساخته شود، زیرا سفارشی ساختن یک دستگاه اجازه می‌دهد تا آن را به‌راحتی در یک جسم پنهان کند. دوربین‌های مخفی سفارشی احتمالاً فاقد پوشش مناسب هستند، در حالی که سیم‌کشی، برد مدار و سایر اجزای آن در هر جایی که پنهان باشد در داخل قابل مشاهده خواهند بود. از آنجایی که همیشه نیاز به برق دارد، رایج‌ترین مکانی که دوربین مخفی پیدا می‌شود داخل دستگاهی است که از برق تغذیه می‌کند: پریزهای برق، آشکارسازهای دود، آلارم‌ها.

دوربین های مخفی معمولا در کجا قرار دارند؟

لوازم برقی

تلفن‌ها، پریزهای برق و سایر دستگاه‌های الکترونیکی مکان‌های منطقی و مناسبی را برای مخفی کردن دوربین های مخفی سفارشی ایجاد می‌کنند، زیرا آنها به منبع برق متصل هستند. این اجازه می‌دهد تا دوربین مخفی در 24 ساعت فعال باشد.

دوربین‌های مخفی که در فروشگاه‌ها فروخته می‌شوند، اغلب از پورت‌های USB برای شارژ مداوم استفاده می‌کنند. بنابراین دستگاه‌های الکترونیکی که از طریق کابل‌های USB تغذیه می‌شوند، مانند استیک‌های USB و شارژرهای تلفن، مبدل‌های رایجی هستند.

دتکتورهای دود و آلارم

هر نوع دستگاه هشدار دهنده، خواه دود، مونوکسید کربن یا چیز دیگری باشد، می‌تواند برای مخفی کردن دوربین استفاده شود. یک منبع تغذیه باتری برای دستگاه وجود دارد آن را بیابید. سقف اجازه می‌دهد تا کل اتاق را مثل یک عدسی باز دید، در حالی که ارتفاع آن را از نظر فیزیکی غیر قابل دسترس تر می‌کند.

آینه

آینه‌های دو طرفه تکه‌ای شیشه‌ای هستند که تصویر بیننده را در یک طرف منعکس می‌کنند و از طرف دیگر منعکس نمی‌کنند و به عنوان یک پنجره پنهان عمل می‌کنند. بدیهی است که قرار دادن لنز دوربین در مقابل سمت شفاف، تشخیص آن را در فاصله معقول بسیار دشوار می‌کند.

توالت و حمام

دوربین‌های ضدآب ممکن است در داخل توالت‌ها پنهان شوند، جایی که لبه صندلی می‌تواند هنگام نگاه کردن به دستگاه از بالا، آن را پنهان کند، یا در داخل ظروف چینی سوراخ شده باشد.

هر نوع نظارت در حمام، اعم از عمومی یا خصوصی، غیر قانونی است، بنابراین حتی دوربین مداربسته‌ای که در توالت یا اتاقک مخفی نیست، باید فورا گزارش شود.

تشخیص دوربین های مخفی: 5 مرحله برای یافتن دوربین های مخفی

برای تشیخص دوربین‌های کوچک و مخفی می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید تا با آسودگی خاطر در محل شخصی خود حضور داشته باشید.

1 – محیط را به دقت اسکن کنید

بررسی دقیق محیط اطراف اولین و اساسی ترین مرحله برای تشخیص دوربین‌های مخفی است. برای ارزیابی بصری مکان وقت بگذارید.

در بسیاری از موارد، دوربین‌های مخفی ممکن است در واقع کاملاً ساده باشند – نامناسب مونتاژ شده یا بد پنهان شده باشند.

2- سوراخ کلید، سوراخ یا اشیاء غیرعادی

در مرحله بعد، به هر گونه سوراخ کلید، سوراخ کوچک یا اشیاء غیرعادی که می‌تواند لنز دوربین را پنهان کند، توجه کنید.

از انگشتانتان استفاده کنید تا بررسی کنید که چشم‌ها به تنهایی نمی‌توانند با احساس وجود عدسی‌ها روی یا درون سوراخ‌های کنار دیوارها، درها و اشیاء تأیید کنند.

3- تشخیص با آشکارساز فرکانس رادیویی

آشکارساز فرکانس رادیویی (RF) ابزاری است که می‌تواند برای مکان یابی و شناسایی دوربین‌های مخفی با تشخیص انتشار فرکانس رادیویی دوربین استفاده شود.

به طور طبیعی، این برای اکثر مردم به راحتی قابل دسترسی نخواهد بود، اما باید به آن اشاره کرد زیرا می‌تواند حتی مخفی‌ترین دوربین‌هایی را که در غیر این صورت برای چشم نامرئی هستند، شناسایی کند.

4- دوربین تلفن همراه یا ردیاب مادون قرمز

این مرحله برای یافتن دوربین‌های مادون قرمز (IR) مناسب است و مفیدترین روش برای یافتن دوربین است؛ زیرا لزوماً برای انجام آن نیازی به دستگاه اختصاصی ندارید.

به‌سادگی دوربین تلفن خود را در اطراف اتاق بگیرید و به‌دنبال نقاط قرمز روشنی که روی صفحه ظاهر می‌شود بگردید. این نقاط وجود مادون قرمز را نشان می‌دهند که اکثر دوربین‌ها به‌منظور بهبود تصاویر در تاریکی از آن استفاده می‌کنند.

5- از چراغ قوه استفاده کنید

درست مانند استفاده از دوربین تلفن برای مشاهده نورهای مادون قرمز، از چراغ قوه می‌توان به جای آن برای بررسی انعکاس‌های غیرعادی از اجسام به عنوان آخرین معیار استفاده کرد.

به‌سادگی تمام چراغ‌های اتاق را خاموش کنید و به آرامی منطقه را با نور برای یافتن لنزهای بازتابنده ای که ممکن است نشان دهنده دوربین مخفی باشد اسکن کنید.

خرید قانونی

دوربین‌های کوچک در مصارف قانونی دارای مدل‌های مختلفی هستند که می‌توانید آرشیوی از این نوع دوربین‌های رو با کلیک روی این لینک مشاهده کنید. مینی دی وی پرو یک فروشگاه قانونی در ضمینه خرید انواع دوربین‌های امنیتی و مراقبتی و مداربسته است.

این مطلب توسط شرکت‌های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.