نمونه عکس‌های دوربین شیائومی 13 اولترا؛ دردسری بزرگ برای گلکسی اس 23 اولترا و آیفون 14 پرو


25 فروردین 1402 ساعت 13:31

هنوز چند روز تا معرفی شیائومی 13 اولترا فاصله داریم، اما نمونه تصاویر دوربین آن از شروع رقابتی سخت میان پرچمداران فعلی بازار خبر می‌دهند.

چهار روز تا مراسم پرده‌برداری از پرچمدار جدید شیائومی باقی مانده است. به نظر می‌رسد پرچمدار سری 13 منتخب چینی‌ها برای میزبانی از این دوربین بسیار قدرتمند، شیائومی 13 اولترا – Xiaomi 13 Ultra خواهد بود زیرا تصاویری که از عکس‌برداری این گوشی فاش شده کیفیت بسیار بالایی دارند. اگر این تصاویر واقعی باشند، عملا شیائومی به اپل و سامسونگ اعلام جنگ کرده است.

حتی گلکسی اس 23 اولترا – Galaxy S23 Ultra، آیفون 14 پرو – iPhone 14 Pro و گوگل پیکسل 7 پرو – Google Pixel 7 Pro نیز در مقابل تصاویر گوشی جدید شیائومی لرزه به تن‌شان خواهد افتاد. ظاهرا مهم‌ترین نقطه قوت پرچمدار آتی این کمپانی دوربینش محسوب می‌شود. البته این موضوع تنها محدود به بحث سخت افزاری نبوده و اگر نگاهی به تصاویر داشته باشیم، متوجه می‌شویم شباهت بالایی میان آن‌ها و واقعیت وجود دارند. بنابراین بهبودهای نرم افزاری چشمگیری نیز روی عکس‌ها اعمال می‌شود.

دوربین شیائومی 13 اولترا در برابر رقیبان

همان‌طور که اشاره کردیم، تصاویری که شیائومی 13 اولترا ثبت می‌کند به واقعیت بسیار شبیه بوده و جزئیات بیش از اندازه برجسته نشده‌اند. در آن سو عکسی که به یکی از رقیبان تعلق دارد جزئیات را بیشتر از حد معمول نمایان کرده تا ظاهر کلی عکس با واقعیت فاصله زیادی بگیرد.

شاید همکاری شیائومی با کمپانی لایکا باعث شده تا دوربین پرچمدار این شرکت از برجسته کردن بیش از حد جزئیات خودداری کند و در نهایت تصویری طبیعی و یک دست ثبت کند. اما در بحث رنگ‌ها عملکرد این گوشی چگونه بوده است؟ ما حدس می‌زنیم لایکا مجددا در بحث پردازش رنگ‌ها نیز به کمک شیائومی آمده تا به خوبی بتواند رنگ‌ها را مشابه با واقعیت حفظ کند. این در حالی است که آیفون 14 پرو و گلکسی اس 23 اولترا غلظت رنگ‌ها را بیش از حد افزایش داده‌اند.

در تصاویر نیز مشهود است که عکس اول حالتی بسیار طبیعی دارد. اما همزمان این موضوع نشان‌گر عدم توانایی دوربین در مقابل رقبا برای به تصویر کشیدن جزئیات ریز خواهد بود. با این وجود در عکسی که شیائومی 13 اولترا گرفته جزئیات بیش از حد شارپ نشده‌اند و رنگ‌ها در همان محدوده طبیعی و واقعی خودشان قرار گرفته‌اند.

در این مجموعه تصاویر متوجه می‌شویم افزایش جزئیات با کمک هوش مصنوعی همیشه هم زیبا و مطلوب نخواهد بود. شیائومی 13 اولترا توانسته بدون هر گونه زیاده‌روی در ثبت جزئیات، تصویری طبیعی و همچنین دارای جزئیات فراوان بگیرد.

در مجموعه پایانی موضوع اصلی پردازش رنگ‌هاست. طبق معمول عکس اول مربوط به شیائومی 13 اولترا بوده که در آن جزئیات به خوبی حفظ شده‌اند، حالت طبیعی عکس مشخص بوده و رنگ‌ها با اینکه به واقعیت نزدیک هستند اما نمای زیبایی دارند.

نمونه تصاویر پرچمدار جدید شیائومی

سران این غول تکنولوژی چینی تصاویر بیشتری را به عنوان نمونه عکس‌های دوربین شیائومی 13 اولترا نمایش خواهند داد و طبیعتا می‌خواهند قدرت دوربین گوشی جدیدشان را به رخ حضار بکشند. آنچه مهندسان شیائومی روی آن تمرکز ویژه‌ای گذاشته‌اند مربوط به بحث پردازش تصاویر می‌شود؛ به گونه‌ای که این نمونه‌ها به تصاویری که تا به حال دیده‌ایم هیچ شباهتی ندارند.

در تمامی تصاویر رنگ‌ها به طرز شگفت‌انگیزی نزدیک به واقعیت هستند و بیشتر از هر فاکتور دیگری به چشم می‌آیند. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم رنگ‌ها کمی سینمایی هستند، اما به گونه‌ای دلچسب و نه بیش از حد.

تیم شیائومی تصاویر دیگری را با استفاده از قابلیت زوم دوربین شیائومی 13 اولترا در نظر گرفته تا در مراسم معارفه به نمایش بگذارد. همان‌طور که مشاهده می‌شود این سنسور بسیار توانمند بوده و جزئیات را تا حد زیادی حفظ می‌کند، حتی در صحنه‌های تاریک.

چه چیزی درباره دوربین پرچمدار جدید شیائومی خاص است؟

تصمیم شیائومی برای تغییرات گسترده در بخش دوربین بسیار شجاعانه و تحسین‌برانگیز بوده است. ما در دنیایی قرار داریم که دوربین اسمارت فون‌ها به تسخیر آیفون‌ها و گلکسی‌ها با «تصاویر دیجیتالی» در آمده‌اند و حالا شیائومی قصد دارد این قاعده را عوض کند.

قد علم کردن در چنین دنیایی جرات زیادی می‌خواهد، چرا که کنار زدن آیفون‌ها و گلکسی‌ها کار آسانی نیست. اما چینی‌ها دست به اعمال تغییراتی زده‌اند که ممکن است در نگاه اول، تصاویر شیائومی 13 اولترا به مذاقتان خوش نیاید. با این وجود برای عملی کردن همین تغییرات به تخصص فنی و ذوق هنری زیادی نیاز خواهد بود و ظاهرا شیائومی توانسته با موفقیت از این چالش عبور کند.

ناگفته نماند تمامی این تصاویر توسط تیم شیائومی منتشر خواهند شد و ممکن است با واقعیت تفاوت‌هایی داشته باشند. 18 آپریل مشخص خواهد شد که آیا پرچمدار جدید این کمپانی به خوبی عکس‌های تبلیغاتی‌اش خواهد بود یا خیر.

شیائومی 13 اولترا

اما به لطف گزارش‌ها و اطلاعات درز شده، مشخصات دوربین‌های شیائومی 13 اولترا به شرح زیر است:

  • دوربین 50 مگاپیکسلی واید – Sony IMX 989
  • دوربین 50 مگاپیکسلی با زوم 3.2 برابری، 75 میلی‌متری با گشودگی دریچه دیافراگم f/1.8
  • دوربین 50 مگاپیکسلی فوق عریض
  • دوربین 50 مگاپیکسلی با زوم 5 برابری (پریسکوپی)، 120 میلی‌متری با گشودگی دریچه دیافراگم f/3.0
  • دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی

سنسور سونی IMX 989 سنسوری یک اینچی بوده که می‌تواند دیافراگم خود را تغییر دهد. و بله، این دقیقا همان سنسوری است که پیش از این در شیائومی 12 اس اولترا – Xiaomi 12S Ultra و شیائومی 13 پرو – Xiaomi 13 Pro هم دیده بودیم. گرچه این سنسور جدید نیست اما شیائومی وقت زیادی برای بهینه‌سازی حداکثری آن در اختیار داشته است. احتمالا به همین دلیل شاهد تصاویری بسیار با کیفیت و زیبا از 13 اولترا هستیم.

نقطه قوت بزرگ دیگر پرچمدار جدید شیائومی برخورداری از دو سنسور تله‌فوتو برشمرده می‌شود. گلکسی اس 3 اولترا تنها رقیب این گوشی محسوب می‌شود که از چنین ترکیب دوربینی بهره می‌برد.

سنسورهای بزرگ و با کیفیت در نهایت به برآمدگی بزرگی روی قاب پشتی دیوایس منجر می‌شوند. این موضوع در تصاویر تبلیغاتی این گوشی نیز کاملا به چشم می‌آید. همچنین گفته می‌شود شیائومی 13 اولترا گل سر سبد پرچمداران سری 13 این کمپانی به حساب می‌آید و تعجبی ندارد اگر گران‌ترین آن‌ها باشد.