نگاهی به آینده صنعت تلفن همراه؛ گوشی‌های آینده چگونه خواهند بود؟


02 تیر 1402 ساعت 17:19

فکر می‌کنید آینده صنعت تلفن همراه به چه شکلی خواهد بود و کدام صنعت نقش پررنگ‌تری در این آینده ایفا خواهد کرد؟ آینده گوشی های موبایل از آن هوش مصنوعی است یا واقعیت مجازی؟

گوشی های موبایل به اجزایی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند. به‌طوری‌که ما به‌صورت روزمره از آن‌ها برای تماس گرفتن و ارسال پیام به دوستان و آشنایان، سرگرمی، تماشای فیلم، گوش دادن به موزیک، بازی و حتی یادگیری استفاده می‌کنیم.

این صنعت در سال‌های اخیر پیشرفت‌های فراوانی داشته و پیش‌بینی می‌شود در آینده نیز اتفاقات جدید و جذابی در آن رخ دهد.

با این حال، آیا می‌توانید پیش‌بینی کنید در آینده صنعت تلفن همراه چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

امروز سعی داریم در به همین مساله پرداخته و اتفاقات احتمالی که در آینده این صنعت رخ خواهد داد را بررسی کنیم.

آینده صنعت تلفن همراه چگونه رقم خواهد خورد؟

برندهای مطرح گوشی هوشمند دنیا

در حال حاضر، پیش‌بینی‌های مختلفی در خصوص آینده صنعت گوشی های موبایل انجام شده که در ادامه به بررسی برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

گسترش گوشی های موبایل تاشو

گوشی‌های تاشو محصولاتی نوپا هستند که تکنولوژی پیشرفته‌ای دارند. این محصولات پتانسیل این را دارند که آینده صنعت گوشی های موبایل را دگرگون کرده و سبک استفاده ما از تلفن‌های همراه را تا ابد دستخوش تغییر کنند.

این محصولات قادرند به‌طور همزمان حمل‌پذیری و کاربری گوشی های موبایل و صفحه نمایش بزرگ‌تر تبلت‌ها را به کاربران ارائه داده و به تجربه‌ای منحصربفرد تبدیل شوند.

گسترش هوش مصنوعی و ادغام آن با گوشی های موبایل

آینده صنعت تلفن همراه

در حال حاضر، هوش مصنوعی (AI) در گوشی‌های موبایل به‌طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته؛ به‌طوری که کارهایی نظیر تشخیص چهره، تشخیص صدا و پیش‌بینی متون در گوشی‌های موبایل از طریق آن انجام می‌شود.

می‌توان انتظار داشت که در آینده، هوش مصنوعی در امور بیشتری مثل ترجمه دقیق متون، خرید آنلاین و یا حتی مدیریت مالی مورد استفاده قرار گرفته و نقش مهم‌تری در صنعت گوشی های موبایل داشته باشد.

طراحی جدید گوشی های تلفن همراه

با پیشرفت تکنولوژی می‌توان انتظار داشت که گوشی های تلفن همراه در طرح‌ها و شکل‌های جدید و خلاقانه‌ای روانه بازار شوند.

به‌عنوان مثال، گوشی‌هایی که قابلیت پوشیدن بیشتری داشته باشند یا حداقل راحت‌تر با ساعت‌های هوشمند و هدست‌های واقعیت مجازی/افزوده ادغام شوند، از جمله محصولاتی خواهند بود که احتمالا بیشتر مورد توجه قرار خواهند گرفت.

از سوی دیگر، نزدیک شدن ابعاد و طراحی گوشی های موبایل به تبلت و لپ تاپ ها هم می‌تواند یکی دیگر از تغییراتی باشد که رخ دادن آن‌ها محتمل است.

در این صورت، یک دستگاه واحد می‌تواند به‌طور همزمان هم نقش گوشی را ایفا کرده و هم تبلت یا حتی لپ تاپ!

رشد و فراگیر شدن 5G

فناوری 5G

نسل پنجم فناوری‌های مخابراتی (5G) قادر است سرعت بسیار بالاتر و تاخیر بسیار پایین‌تری را نسبت به فناوری‌های 4G به کاربران ارائه دهد.

بنابراین کاربران گوشی های 5G قادر خواهند بود دانلود و استریم را با سرعت بسیار بالاتری انجام داده و گیمرها می‌توانند با تاخیر بسیار کمتری به انجام بازی‌های آنلاین بپردازند.

بنابراین می‌توان انتظار داشت در آینده نزدیک، فناوری 5G به‌طور گسترده مورد استقبال واقع شود.

تمرکز بیشتر بر روی سلامت فیزیکی و روحی کاربران

امروزه گوشی‌های موبایل در زمینه پایش سلامت کاربران به پیشرفت‌های فراوانی دست پیدا کرده‌اند؛ به‌طوری که شاهد استفاده گسترده آن‌ها در کاربردهایی مثل نظارت بر وضعیت فیزیکی بدن، پایش خواب و مدیریت مصرف داروها به کار می‌روند.

با این وجود، در آینده می‌توان انتظار داشت که کاربرد گوشی های موبایل در مساله تنظیم سلامت کاربران بسیار پیشرفته‌تر از امروز باشد.

استفاده بیشتر از گوشی های موبایل در مصارف آموزشی

آینده صنعت تلفن همراه

امروزه گوشی‌های موبایل در مصارف آموزشی نظیر کلاس‌های درس استفاده‌های فراوانی دارند و می‌توان به کمک آن‌ها ضمن نوت برداری در کلاس، به منابع مختلف دیجیتالی مرتبط با درس آموزشی دسترسی پیدا کرده و با سایر دانش آموزان و دانشجویان ارتباط برقرار نمود.

در همین راستا می‌توان انتظار داشت که در آینده کاربردهای خلاقانه‌تری در این زمینه برای گوشی‌های موبایل کشف شود.

آن‌چه گفته شد، تنها بخش کوچکی از چیزی است که ممکن است در انتظار آینده صنعت تلفن همراه باشد.

البته نمی‌توان به‌طور دقیق در خصوص قطعیت رخ دادن هیچ‌یک از اتفاقات بالا اظهار نظر کرد. با این حال، با بررسی روند پیشرفت گوشی های موبایل در سال‌های اخیر می‌توان با قاطعیت، آینده‌ای روشن را برای گوشی های موبایل تصور کرد.

فاکتورهای موثر در شکل دادن آینده گوشی های موبایل

با این که از الان نمی‌توان مسیر آینده گوشی های موبایل را حدس زد، اما با در نظر گرفتن فاکتورهای موثری که می‌تواند معادلات آینده صنعت تلفن همراه را دستخوش تغییر کند، می‌توان در مورد آینده آن اظهار نظر کرد.

از جمله این پارامترهای تاثیرگذار در شکل‌گیری آینده این صنعت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پایان یافتن دوقطبی اندروید – iOS با معرفی سیستم عامل‌های جدید

در حال حاضر، دو سیستم عامل اندروید و iOS تقریبا تمام بازار گوشی های موبایل را تصاحب کرده‌اند؛ به‌طوری که بیش از 95 درصد گوشی‌های موبایل در جهان به یکی از این دو سیستم عامل مجهز هستند.

با این حال، کمپانی‌های مختلف علاقه فراوانی به توسعه سیستم عامل های جدید نشان داده‌اند. به‌عنوان مثال، گوگل مدت‌هاست که مشغول کار روی توسعه سیستم عامل فوشیا بر پایه کرنلی سفارشی است و هواوی نیز HarmonyOS را برای گوشی‌هایش منتشر کرده است.

توسعه و فراگیری این سیستم عامل‌ها می‌تواند نقش اثرگذاری در آینده گوشی های موبایل ایفا کرده و زمینه‌ساز تغییراتی گسترده در این صنعت باشد.

قدرت گرفتن کمپانی‌های گوشی‌ساز کوچک‌تر و ظهور رقبای جدید

برندهای موبایل

بازار موبایل امروز در سلطه کمپانی‌های بزرگی چون اپل، سامسونگ، شیائومی و هواوی است.

با این وجود، تعداد گسترده‌ای از شرکت‌های کوچک‌تر عموما چینی هم وجود دارند که اخیرا به پیشرفت‌های فراوانی در زمینه ساخت و فروش گوشی‌های موبایل رسیده و سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار گرفته‌اند.

در صورتی که این کمپانی‌ها به روند رو به رشد خود ادامه دهند، می‌توان انتظار داشت که سهم آن‌ها از بازار گوشی های موبایل افزایش یافته و به تبع آن توازن بازار تغییر کند.

تغییرات نیاز مشتریان

شکی نیست که نیاز کاربران گوشی‌های هوشمند از این دستگاه‌ها در هر نسل تغییر می‌کند. بنابراین با وجود همه پیشرفت‌هایی که تا به امروز در این صنعت رخ داده، کاربران همچنان خواهان ویژگی‌های بیشتر و قابلیت‌های جدید از گوشی‌های هوشمند هستند.

آینده صنعت تلفن همراه تا حد بسیار زیادی به این نیازهای مشتریان و خواسته آن‌ها از کاربران بستگی دارد؛ چرا که کمپانی‌های گوشی‌ساز باید تا حد زیادی با نیازهای کاربرانشان هم‌سو شده و سعی در برطرف کردن آن‌ها کنند.

از طرف دیگر، برخی فناوری‌ها و ترندهایی که امروزه در صنعت گوشی های هوشمند قابل ملاحظه هستند، با استقبال گسترده‌ای از سوی کاربران روبرو شده‌اند.

به همین جهت می‌توان انتظار داشت که حداقل در آینده نزدیک، یعنی تا پنج سال آینده، شاهد پیشرفت‌های بسیاری در این زمینه‌ها باشیم.

برخی از این ترندهای داغ و پرطرفدار در صنعت گوشی‌های هوشمند به صورت زیر هستند:

ادغام بیشتر گوشی های موبایل با زندگی روزمره کاربران

امروزه شاهد گسترش گوشی‌های هوشمند در زمینه‌های مختلف زندگی روزمره هستیم؛ به‌طوری که کاربران، بیش از همیشه، از گوشی‌های موبایل خود برای استفاده‌های شخصی در زندگی رزمره‌شان استفاده می‌کنند.

بر همین اساس می‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده شاهد ارتباط بسیار بیشتری بین گوشی‌های موبایل و سایر دستگاه‌های هوشمند باشیم.

به‌عنوان مثال، گوشی های موبایل در آینده احتمالا قادر به کنترل بیشتر و بهتر لوازم منزل و خودروها خواهند بود.

شخصی سازی بیشتر گوشی‌های موبایل

گوشی‌های موبایل آینده احتمالا سبک زندگی کاربر و سایر اطلاعات شخصی او را به مرور زمان فرا گرفته و بر اساس این اطلاعات، تجربه‌ای منحصربفرد و بسیار شخصی‌تر را به آن‌ها ارائه خواهند داد.

به عنوان مثال، گوشی های هوشمند در آینده ممکن است بسته به سلیقه کاربر اپلیکیشن‌ها یا سرویس‌های خاصی را به او پیشنهاد کنند یا در خرید از فروشگاه‌های مختلف او را یاری نمایند.

تجربه جامع‌تر گوشی های موبایل

واقعیت مجازی

با توسعه انفجاری فناوری‌های مرتبط با واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) و استقبال فوق‌العاده‌ای که از آن‌ها به عمل آمده، می‌توان مطمئن بود که این تکنولوژی‌ها، آینده صنعت تلفن همراه خواهند بود!

امروز افراد قادرند از طریق هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده، به تماشای فیلم یا انجام بازی‌های ویدیویی پرداخته و یا به‌شکلی کاملا تعاملی و جامع، برخی کارهای روزمره‌شان را به انجام برسانند.

فارغ از این که کدامیک از فناوری‌های گفته شده در این متن نقش پررنگ‌تری در آینده گوشی‌های موبایل داشته باشد، می‌توان مطمئن بود که فردایی جذاب در انتظار این صنعت است.

بنابراین بهتر است منتظر بمانیم و ببینیم غول‌های گوشی‌سازی دنیا این بازار را در چه مسیری هدایت خواهند کرد.