05 شهریور 1402 ساعت 23:02
بنزین بی کیفیت در ایران باعث دردسر مالکان ماشین های خارجی شده است، اما چگونه سوخت بی کیفیت به خودروهای خارجی آسیب میزند؟
پایین بودن کیفیت بنزین به عنوان یکی از مشکلات اصلی مالکان خودروهای خارجی در ایران محسوب میشود. هرچند این مشکل از سالها قبل وجود داشته، اما اکنون با توجه به اینکه خودروهای جدید به دلیل تکنولوژی ساخت پیشرفته خود به بنزین باکیفیت نیاز دارند، این مشکل بیش از پیش نمایان شده است.
طی هفتههای گذشته بسیاری از مالکان خودروهای خارجی به دلیل مشکلات موتوری به تعمیرگاهها مراجعه کردند. بررسیها نشان میدهد این خودروها پس از پیمودن مسافت کوتاهی با مشکلات مختلف در بخش پیشرانه مواجه میشوند و این موضوع فقط برای خودروهای چینی نیست، بلکه مالکان خودروهای وارداتی نظیر کرهای، ژاپنی و آلمانی نیز با مشکلات موتوری مشابه مواجه شدند.
معضل بنزین بی کیفیت در ایران
عدد اکتان به عنوان یکی از مهمترین مشخصههای سوخت محسوب میشود. در واقع هرچه میزان عدد اکتان بنزین بیشتر باشد، کیفیت آن نیز در سطح بالایی قرار خواهد داشت. اگر عدد اکتان بنزین پایینتر باشد، اشتعال آن سریعتر انجام میشود. از این رو هنگامی که بنزین وارد سیلندر موتور میشود، توانایی تحمل فشار بالا را ندارد و فرایند اشتعال آن بلافاصله پیش از جرقه شمع انجام خواهد شد.
در چنین شرایطی پیشرانه نمیتواند این اشتعال زودهنگام را برنامهریزی کند و ضربههایی که از این اشتعال حاصل میشود، آسیبهای جبرانناپذیری را به همراه خواهد داشت. همچنین این آسیبها در پیشرانههای مجهز به تکنولوژی توربوشارژ و GDI بیشتر خواهد بود.
بسیاری از خودروهای چینی موجود در بازار ایران دارای تکنولوژی یورو 5 و یورو 6 هستند و تمام خودروهای اروپایی نیز از سال 2015 به بعد با استاندارد آلایندگی یورو 6 روانه بازار شدند. از این رو با توجه به اینکه خودروهای وارداتی نو و کارکرده به زودی به ایران خواهند آمد، باید تامین سوخت مورد نیاز آنها نیز در دستور کار قرار گیرد؛ زیرا مصرف بنزین بی کیفیت داخلی باعث خواهد شد تا طی کوتاه مدت با مشکلات جدی مواجه شوند.
مناسب نبودن اکتان سوخت ایران برای خودروهای جدید
خودروهای جدید باید بنزین با اکتان بالاتر از 92 مصرف کنند، اما اغلب جایگاههای کشور سوخت با اکتان 87 یا کمتر آن را عرضه میکنند. در چنین شرایطی مالکان خودروهای مونتاژی و وارداتی برای تامین سوخت مناسب خودروهای خود دو راهکار خواهند داشت، یا باید در کنار بنزین معمولی از اکتان بوستر استفاده کنند یا به استفاده از بنزین سوپر روی آورند. بررسیها نشان میدهد اکتان بنزین های سوپر حدود 95 است که برای خودروهای جدید مناسب خواهد بود.