دردسر بزرگ برای خریداران خودروهای چینی در ایران


16 مرداد 1402 ساعت 14:43

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران گفت در حال حاضر تامین قطعات ضروری به عنوان یک دردسر بزرگ برای خریداران خودروهای چینی در ایران محسوب می‌شود.

علیرضا نیک آئین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران از وجود بحران خرید قطعات خودروهای چینی در ایران خبر داد و گفت متاسفانه هر روز خودروهای چینی وارد بازار می‌شوند، اما کسی به تامین قطعات این خودروها توجهی نمی‌کند و خریداران این محصولات در صورت خرابی در تعمیرگاه‌ها با مشکلات جدی مواجه می‌شوند.

مشکل تامین قطعات برای خریداران خودروهای چینی

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران در ادامه گفته‌های خود بیان کرد در بازار قطعات یدکی برای خودروهای چینی موضوع انتقال دانش فنی و واردات قطعات ضروری مورد توجه قرار نمی‌گیرد. وارکنندگان به شکل سلیقه‌ای قطعات خودروهای چینی را وارد می‌کنند که البته برای آنها سود 200 تا 300 درصدی را به همراه دارد. همچنین واحدهای نظارتی نیز در بازار رسیدگی‌های لازم را انجام نمی‌دهند و بازار قطعات یدکی خودروهای چینی کاملا بلاتکلیف است.

خریداران خودروهای چینی

نیک آئین در ادامه بیان کرد مشکلات قطعاتی چون رادیاتور، توربوشارژ و قطعات اصلی موتور برای مشتریان خودروهای چینی یک بحران بزرگ را به وجود آورده است.  نمی‌دانیم چرا به خدمات پس از فروش خودروهای چینی توجه نمی‌شود. ضمن اینکه وزارت صنعت نیز به این موضوع ورود نمی‌کند و سرانجام مصرف‌کنندگان باید برای خرید قطعات در بازار سرگردان شوند.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران تاکید کرد قطعات ریز خودروهای چینی در بازار بسیار کمیاب بوده و حتی در نصب یک گلگیر نیز مشکلات تامین قطعه وجود دارد. تصور کنید یک تاجر پس از آگاهی از کمبود آینه و سپر در بازار به واردات این قطعات بپردازد که همین موضوع باعث فراوانی آینه و سپر در بازار خواهد شد، اما کماکان مشکل تامین سایر قطعات خودروهای چینی برطرف نخواهد شد که چنین موضوعی نشان می‌دهد برای تامین قطعات ضابطه خاصی وجود ندارد و واردات به شکل سلیقه‌ای است.