ربات انسان نمای جدید چینی‌ ها مرزهای سرعت را جابه‌جا کرد + ویدیو


10 اردیبهشت 1403 ساعت 12:56

متخصصان چینی از اولین ربات انسان نمای تمام الکتریکی رونمایی کردند. ربات Tiangong می‌تواند با سرعت حیرت‌آور خود رکوردهای جدیدی را ثبت کند.

مرکز نوآوری صنایع رباتیک پکن از ربات انسان نما جدید تیانگونگ رونمایی کرد که قادر است با حداکثر سرعت 6 کیلومتر در ساعت بدود. تیانگونگ اولین ربات انسان نما تماما الکتریکی است که می‌تواند پیشرفت قابل توجهی در زمینه رباتیک برای چین و جهان باشد. چینی‌ها پس از فریب دادن مردم دنیا با غالب کردن انسان به جای ربات اما حالا واقعا به‌نظر می‌رسد که این ربات انسان نما جدید، می‌تواند مرزهای سرعت را جابه‌جا کند.

طبق اطلاعات منتشر شده در اخبار تکنولوژی، این ربات انسان نمای جدید چینی مشخصاتی فوق‌العاده‌ای که دارد که می‌توانید اطلاعاتی از آنها را در ادامه این مطلب بخوانید.

اولین ربات انسان نما تماما الکتریکی با کاربردهای متنوع

ربات چینی تیانگونگ با 163 سانتی‌متر قد و 43 کیلوگرم وزن سبکی دارد که امکان دویدن پایدار را برای آن فراهم می‌کند. استفاده از چندین سنسور ادراک بصری، یک واحد اندازه‌گیری اینرسی با دقت بالا (IMU) و حسگرهای بینایی سه بعدی به این ربات امکان می‌دهند تا بتواند موثر در محیط خود حرکت کند. علاوه بر این، این ربات انسان نما به حسگرهای نیروی شش بعدی با دقت بالا نیز مجهز است تا بازخورد دقیقی از نیرو داشته باشد.

ربات چینی تیانگونگ از روش جدیدی برای یادگیری حرکت به نام «آموزش تقلید تقویت کننده پیش بینی کننده مبتنی بر حافظه حالت» استفاده کرده که این روش باعث می‌شود تا حرکت و یا دویدن ربات به‌صورت طبیعی باشد.

توسعه دهندگان تیانگونگ به متن باز بودن آن اشاره کرده و ساختاری را با استفاده از رابط‌های ارتباطی باز و انعطاف‌پذیر ایجاد کرده‌اند تا نرم‌افزار، سخت‌افزار و سایر ماژول‌های کاربردی آن را بتوان گسترش و یا برای کاربردهای دیگر تغییر داد.

قابلیت‌های حرکت ربات انسان نما تیانگونگ چینی

تیانگونگ حتی بدون ورودی بینایی اصلی، با موفقیت توانسته در شیب‌ها و پله‌ها حرکت کرده و توانایی خود را در سازگاری با محیط‌های متغیر نیز نشان داده است. همچنین این ربات انسان نما می‌تواند با تنظیم راه رفتن خود در هنگام برخورد با موانع یا زمین‌های ناهموار، با استفاده از توانایی چابکی همه آنها را پشت سر می‌گذارد.

ربات انسان نما تیانگونگ چینیربات انسان نما تیانگونگ چینی

ربات انسان نما تیانگونگ چینی

رونمایی از تیانگونگ نشان‌دهنده پیشرفت قابل توجهی در توسعه ربات‌های انسان‌نما است. توانایی عملکرد آن به طور طبیعی شرایط را برای کاربردهای بالقوه آن در زمینه‌های مختلف از جمله عملیات جستجو و نجات، واکنش در بلایا و صنعت تولید مهیا می‌کند.

در حالی که به تحقیق و توسعه بیشتر نیاز بوده اما تیانگونگ گامی امیدوارکننده به سمت ربات‌ها انسان‌نمای همه‌کاره‌تر و سازگارتر در آینده را برداشته است و با پیشرفت تکنولوژی‌های وابسته نیز احتمالا هر چه سریعتر به این آینده خواهیم رسید.

در بخوانید: مورنین، ربات انسان نمای چری برای رقابت با تسلا و شیائومی معرفی شد + ویدیو هوش مصنوعی و ربات انسان نما رسما جای معلم‌ها را گرفت + عکس ربات انسان نمای تسلا اپتیموس Gen 2 با حرکات خود شما را شگفت‌زده می‌کند + ویدیو



منبع