معرفی فاو بستیون T77؛ مشخصات فنی و امکانات شاسی بلند جدید بهمن موتور


29 خرداد 1402 ساعت 11:19

بهمن موتور قصد دارد به‌زودی کراس اووری تازه وارد بازار کند. با مشخصات فنی، امکانات رفاهی و معرفی فاو بستیون T77 همراه ما باشید.

بازار خودروی ایران از خودروهای چینی اشباع شده و روز به روز خودروسازان خصوصی و مونتاژکاران تلاش می‌کنند سبد محصولات خود را به لطف ماشین‌های چینی تنوع ببخشند. خودروسازان چینی پس از ممنوعیت واردات خودرو نفوذ جانانه‌ای به بازار کشورمان داشتند و به سرعت جایگاه خود را تثبیت کردند.

معرفی فاو بستیون T77

یکی از بزرگترین خودروسازان چینی، گروه صنعتی فاو است که به‌تازگی محصولات مشترک این گروه با فولکس واگن آلمان تحت برند جتا قرار است به کشورمان بیاید. گروه تجاری فاو سبد به‌روز و متنوعی از خودروهای سواری و تجاری دارد و از اوایل دهه 90 شمسی به‌لطف زیربرند بسترن با گروه خودروسازی بهمن موتور همکاری می‌کند.

فاو بستیون T77

از جمله خودروهای مونتاژی فاو یا به‌عبارت دقیق‌تر، بسترن در ایران می‌توان به سدان‌های B50f، B50 و B30 اشاره کرد. خوشبختانه قیمت ماشین‌های این برند معقول و مقرون‌به‌صرفه و کیفیت نیز سرلوحه و شعار آنها است. بسترن مدتی است که تغییر نام داده و در حال حاضر با نام بستیون فعالیت می‌کند. بنابراین هم‌اکنون خودروهای این زیرمجموعه با نام و لوگوی جدید به کشورهای هدف صادر می‌شوند.

اولین محصولی که بستیون در ایران خواهد داشت، بستیون T77 نام دارد. بهمن موتور عهده‌دار مونتاژ این خودرو است و به‌زودی به معرفی و عرضه آن خواهد پرداخت. از آنجایی که این کراس اوور جذاب و تماشایی در آستانه ورود به بازار قرار دارد، بد نیست نگاهی به مشخصات فنی، امکانات رفاهی و بررسی قیمت آن بیندازیم.

معرفی اجمالی بستیون T77

خودروی بستیون تی 77 در گروه کراس اوورهای کامپکت قرار می‌گیرد. این خودروی زیبا از سال 2018 به نمایشگاه خودروی گوانگژوی چین راه پیدا کرد و سپس طولی نکشید تا به بازارهای جهانی عرضه شد. بد نیست بدانید T77 جزو باسابقه‌ترین محصولات بستیون به‌حساب می‌آید و اخیرا برند لادا از روسیه این کراس اوور را با نام ایکس کراس 5 مونتاژ کرده است.

البته بهمن موتور قصد دارد بستیون تی 77 را به‌صورت وارداتی و در آینده‌ای نزدیک وارد کشور کند؛ ولی قطع به یقین برنامه این گروه خودروسازی، مونتاژ آن در آینده خواهد بود. بیایید نگاهی به ظاهر این شاسی بلند زیبا بیندازیم و ببینیم چند مرده حلاج است!

فاو بستیون T77

طراحی ظاهری بستیون T77

دانستیم که بستیون همان بسترن خودمان است که پیش‌تر هم سابقه حضور در بازار کشورمان را داشته و به‌تازگی تغییر نام داده است. همچنین فهمیدیم با کراس اووری کامپکت سر و کار داریم که توسط گروه بهمن به کشور وارد خواهد شد. حالا وقت آن رسیده کمی درباره نمای جلو و عقب این خودرو صحبت کنیم.

نزدیک به پنج سال است بستیون T77 متولد شده و منصفانه است اگر بگوییم ظاهر آن ساده طراحی شده و خبری از طرح‌های فضایی و شلوغ نیست. اصولا چینی‌ها طی یکی دو سال اخیر تمایل زیادی به شلوغ‌کاری پیدا کرده و خطوط منحنی و برجسته بسیاری برای محصولات خود در نظر می‌گیرند.

با نگاهی به نمای جلو بستیون تی 77 چراغ‌هایی نسبتا ساده و بزرگ می‌بینیم که توضیح خاصی ندارند؛ ولی با دقت بیشتر می‌توان پی به چراغ‌های مه‌شکن زاویه‌داری برد که در سپر تعبیه شده‌اند یا جلوپنجره‌ای که نمایی از طرح کهکشانی دارد. بدین ترتیب با این قبیل المان‌ها می‌توان گفت نمای جلو اندکی مدرن و به‌روز به‌نظر می‌رسد.

از نمای جانبی نیز بستیون تی 77 معمولی و در قد و قواره یک کراس اوور خانوادگی ظاهر شده است. البته نمی‌توان از ریزه‌کاری‌ها و جزئیاتی نظیر آینه‌های جانبی پایه‌دار روی درها و رنگ‌آمیزی مشکی براق ستون‌های B و C چشم‌پوشی کرد؛ چرا که صحنه زیبایی را به‌وجود آورده‌اند.

فاو بستیون T77

از جمله المان‌های تأثیرگذار برای بستیون T77 می‌توان به چراغ‌های متصل و یکپارچه‌ای اشاره کرد که قسمت میانی آنها خاموش می‌مانند و روشن نخواهند شد. سپر عضلانی است و طرح چراغ‌های روی سپر متمایز از سایر قسمت‌ها طراحی شده و این قسمت تا حد زیادی مدرن و اسپرت دیده می‌شود.

با ورود به کابین کراس اوور کامپکت بستیون، ترکیبی از سنت و مدرنیته دیده خواهد شد. برای مثال از جمله المان‌های مدرنی که داخل کابین به‌کار رفته می‌توان به پشت آمپر دیجیتالی یکپارچه با مانیتور مرکزی یا لیور دنده اشاره کرد؛ ولی المان‌هایی نظیر دکمه‌های فیزیکی و مدل طراحی دریچه‌های تهویه سنتی و قدیمی محسوب می‌شوند. در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که کابین بستیون T77 مورد رضایت مشتریان واقع خواهد شد.

مشخصات فنی بستیون T77

دو نسخه از بستیون T77 به بازار عرضه شده که اولی مجهز به پیشرانه‌ای 1.2 لیتری توربو است و می‌تواند حداکثر 143 اسب بخار قدرت و 204 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند؛ حال آن‌که نسخه دوم زیر کاپوت خود موتوری 1.5 لیتری توربو با حداکثر قدرت 168 اسب بخاری و گشتاور 258 نیوتن‌متری دارد.

نسخه معمولی 1.2 لیتری نیروی خود را از طریق یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه به محور جلو انتقال می‌دهد و مدل پرو که پیشرفته‌تر به‌حساب می‌آید، با همین جعبه دنده کار خواهد کرد. مصرف سوخت مدل معمولی بستیون تی 77 در هر 100 کیلومتر مسافتی که طی می‌کند، به‌طور ترکیبی 6.8 لیتر سوخت مصرف خواهد کرد، در حالی که مصرف سوخت مدل پرو 7.1 لیتر در هر صد کیلومتر است.

فاو بستیون T77

نمی‌دانیم برنامه بهمن موتور برای واردات این خودرو چیست! به احتمال زیاد این خودروساز خوشنام خصوصی کشورمان ریسک خواهد کرد و بستیون T77 پرو را با پیشرانه 1.5 لیتری به بازار عرضه می‌کند. به هر حال هر دو نسخه توانایی‌های حرکتی معمولی دارند و نمی‌توان گفت چندان مناسب جوانان است.

امکانات رفاهی و ایمنی بستیون T77

خوشبختانه نسخه فول آپشن این خودرو امکانات جذابی ارائه می‌دهد و تقریباً می‌توان گفت فهرست آپشن‌های آن کامل است. چنین خودرویی با این سطح از امکانات رفاهی می‌تواند مورد پسند مشتری ایرانی قرار بگیرد و باید دید بهمن موتور کدام یک از آپشن‌های این کراس اوور را برگزیده تا در بازار ایران مورد استفاده قرار بگیرد.

در نسخه فول آپشن بستیون تی 77 امکاناتی نظیر چراغ‌های جلو و عقب ال‌ای‌دی، دی‌لایت، سنسور نور، مه‌شکن عقب، نور بالای اتوماتیک، یواس‌بی، بلوتوث، وای‌فای، مانیتور 12.3 اینچی لمسی، 6 بلندگو، رینگ 19 اینچی آلومینیومی، شیشه‌های اتوماتیک هر 4 در مجهز به سیستم ضد مانع، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن، آینه میانی الکتروکرومیک، تهویه مطبوع اتوماتیک، فیلتر تصفیه هوا، دریچه برای سرنشینان عقب، روکش چرمی، صندلی‌های جلو با تنظیم برقی و گرم‌کن دیده می‌شود.

همچنین این کراس اوور کامپکت تجهیزات ایمنی نظیر کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش، کنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل سرعت در شیب، هشدار دهنده تصادف از جلو، ترمز اضطراری، هشدار دهنده نقاط کور، هشدار دهنده خستگی راننده و 6 ایربگ 10 نقطه‌ای دارد.

فاو بستیون T77

از دیگر امکانات این خودرو می‌توان به کی‌لس استارتر، کروز کنترل هوشمند، سقف پانوراما، اتوپارک، ترمز پارک برقی با اتوهلد، سنسور فشار باد تایرها، دوربین 360 درجه و صفحه نشان دهنده‌های تمام دیجیتال اشاره کرد.

سخن پایانی

شاید با خواندن مشخصات فنی و امکانات بستیون T77 به این نتیجه برسید که خودروی مذکور نکته برجسته و منحصربه‌فردی در قیاس با سایر هم‌رده‌های خود ندارد، اما چیزی هم برای موفقیت کم ندارد. بسترن قدیم یا بستیون در بازار داخلی ما برندی خوشنام بوده و بهمن موتور نیز بر میزان محبوبیت آن افزوده است.

با این حال حدس می‌زنیم این کراس اوور کامپکت تنها در یک صورت موفق می‌شود و آن این‌که سطح آپشن‌ها و قیمت گذاری آن مناسب باشند. اگر بهمن موتور بتواند موازنه‌ای بین این دو عامل به‌وجود آورد، قطعا موفق خواهد شد. نظر شما درباره فاو بستیون T77 چیست؟ آیا این خودرو ارزش خرید دارد؟