چرا در ایران خرید جت شخصی مجاز است اما خرید آیفون 14 ممنوع؟


05 اردیبهشت 1403 ساعت 22:20

اعلام خبر آزاد بودن خرید جت شخصی در ایران برای عموم، به بحث‌های جالبی دامن زده و در همین راستا، روزنامه اعتماد نیز به نکته جالبی اشاره کرده است.

اعلام خبر مجاز بودن خرید جت شخصی در ایران که چند روز پیش توسط رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام شد، با خود بحث‌ها و سوالات زیادی به ارمغان آورده است. از قیمت هواپیمای شخصی در ایران تا شمار افرادی که ممکن است شرایط استفاده از آن را داشته باشند.

روزنامه اعتماد اما اخیرا در گزارشی، با کنار هم قرار دادن موضوع خرید هواپیمای شخصی با ممنوعیت واردات آیفون، توجه مخاطبانش را به نکته جالبی سوق داده است.

خرید جت شخصی یا آیفون 14 ؟ کدام لاکچری‌تر است؟

اگر تئوری ممنوعیت واردات آیفون به‌دلیل قابلیت ارتباط ماهواره‌ای را برای لحظاتی کنار بگذاریم، باید به یادتان بیاوریم که در سال 1399 و در جریان گلایه صریح رهبری از واردات کالاهای لوکس با اشاره مستقیم ایشان به گوشی های آیفون، نخستین زمزمه‌ها درباره ممنوعیت احتمالی واردات آیفون مطرح شد. اتفاقی که در واقع هم ظرف مدت کوتاهی بعد از این سخنان عملی شد و واردات آیفون به ایران برای احتمالا همیشه ممنوع شد. رهبر انقلاب در آن مقطع و در جریان یک نشست تصویری با اعضای هیئت دولت گفته بودند:

گاهی این واردات، واردات لوکس است؛ یعنی هیچ نیازی بهش نیست. شنیدم که برای واردات یک نوع گوشی لوکس آمریکایی در سال 98 حدود نیم میلیارد دلار صرف شده. البته بخش خصوصی این کار را می‌کند، منتها دولت بایستی جلوی این را بگیرد.

در واقع، یکی از توجیهات اصلی برای ممنوعیت واردات آیفون به کشور، مسئله دسته‌بندی این گوشی‌ها در چارچوب کالاهای لوکس بود.

آیفونآیفون

با این اوصاف و حالا که بحث خرید هواپیمای شخصی مطرح شده، عجیب به‌نظر می‌رسد که آیفون 1000 دلاری لوکس و غیر ضروری قلمداد شود، اما هواپیمای شخصی با قیمت 100 هزار دلار و بالاتر، لوکس یا غیر ضروری نباشد.

روزنامه اعتماد نیز با اشاره به همین مسئله در گزارشی نوشته، چطور ممکن است که آیفون 14 به‌دلیل لوکس بودن، ممنوع باشد و رجیستر نشود، اما از ما بهتران اجازه رجیستر کردن جت شخصی داشته باشند؟ چرا مردم امکان رانندگی با خودروهایی با حجم موتور 2000 سی‌سی به بالا را ندارند، اما ثروتمندان برای خرید جت شخصی محدودیتی ندارند؟

نکته‌سنجی اعتماد جای تامل بسیاری دارد. در واقع به‌نظر می‌رسد استفاده از کالای لوکس، فقط برای مردم عادی غیر ضروری قلمداد می‌شود؛ حال آن‌که برای آن معدود افرادی که وسعشان به خرید هواپیمای شخصی برسد، محدودیتی با عنوان کالای لوکس غیر ضروری در کار نیست.

حتما بخوانید: ۲۰ درصد گوشی های داخلی با سیستم عامل بومی روانه بازار می‌شوند واکنش مدیرعامل دیوار به هشدار وزارت راه و شهرسازی: ابتدا خودتان به تعهداتتان عمل کنید آنقدر خودرو به کشور وارد شده که در بنادر جای پارک نیست!



منبع