روغن مناسب برای حفظ سلامت شما


چربی مناسب برای سالم ماندن چیست؟

امروزه در مورد نوع چربی هایی که برای حفظ سلامتی مفید هستند نظرات متفاوت و گاه متناقضی را مشاهده می کنیم. برخی افراد چربی های حیوانی (ناشی از دم آب شده یا کره آب شده) را طبیعی می دانند. آنها می گویند استفاده از این نوع روغن برای سلامتی بهتر از گونه های گیاهی است. آنها همچنین ناشی از فرآیندی است که در طول فرآیند شل شدن روی دانه های گیاه انجام می شود. گاهی دلیل خوب دیگری. قطره های روغن نباتی هنگام استفاده چسبناک می شوند. طرفداران سوخت های فسیلی معتقدند که دم در هنگام سرخ شدن به سطح گاز نمی چسبد. بنابراین نشان می دهد که این نوع چربی سالم است. بنابراین ، در این مقاله از متخصص تغذیه سایت اصفهان دکتر رضا اطمینانانی ، به طور مختصر در مورد ترکیب روغن و نوع چربی مناسب برای حفظ سلامتی برای ارائه اطلاعات بیشتر صحبت خواهیم کرد. در مورد تفاوت چربی

مصرف روغن های گیاهی

از سوی دیگر ، متخصصان تغذیه نیز معتقدند خوردن چربی های گیاهی برای حفظ سلامت انسان بهتر است. دلیل اصلی این امر وجود کلسترول و چربی های اشباع شده است که باعث رسوب چربی در عروق و سفت شدن دیواره عروق می شود و منجر به تصلب شرایین و در نهایت فشار خون بالا و بیماری های قلبی می شود. روغن های گیاهی علاوه بر اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 3 ، حاوی مقادیر خوبی از آنتی اکسیدان های طبیعی مانند ویتامین D هستند که به حفظ سلامت مصرف کننده کمک می کند.

مولکول چربی با مخلوط کردن یک الکل جالب به نام گلیسرول یا گلیسیرین با سه اسید ساخته می شود. مولکول اسید چرب از کربن و هیدروژن تشکیل شده است. اگر تنها یک الکترون بین دو کربن موجود در این مولکول وجود داشته باشد ، به آن پیوند معمولی می گویند. از طرف دیگر ، اگر دو الکترون بین دو کربن مشترک باشند ، به آن پیوند دوگانه می گویند. به همین دلیل است که اولین مورد ، هنگامی که پیوند مضاعفی بین اتم های کربن اشباع وجود ندارد ، اسید استیک یا SFA نامیده می شود.

لیست اسیدهای کامل

اگر پیوند مضاعفی بین اتم های کربن در زنجیره سوخت وجود داشته باشد. آنها اسید چرب اشباع (SFA) نامیده می شوند. بستگی به این دارد که اسیدهای چرب یک یا چند پیوند داشته باشند. نام آنها متفاوت خواهد بود. اگر فقط یک پیوند وجود دارد که روی ساختار روغنی اعمال نمی شود. این اسید چرب غیر اشباع مونو (MUFA) نامیده می شود. اگر بیش از یک پیوند دارد. این اسید چرب اشباع نشده (PUFA) نامیده می شود.

بسته به ماهیت اسید چرب و محل پیوندهای دوگانه در آن ، ممکن است از اسیدهای چرب امگا 3 یا امگا 9 متنفر باشند. لازم به ذکر است که سه اسید هضم نشده به نام اولئیک ، لینولئیک و لینولنیک در بدن مهم هستند. یعنی بدن نمی تواند این کارها را انجام دهد. اما شما به آنها نیاز دارید. همانطور که قبلاً ذکر شد ، اسیدهای چرب فقط برای مقدار مناسب روغن نباتی مهم هستند.

به طور کلی ، اگر بیش از حد از اسیدهای چرب استفاده کنید ، می توانند سطح کلسترول خون شما را به طور چشمگیری کاهش دهند. علاوه بر این ، بسیاری از اسیدهای چرب ، از جمله اسید لوریک ، اسید میریستیک و اسید پالمیتیک ، باعث افزایش چربی خون و آسیب عروقی می شوند. اسید میریستیک بیشترین پتانسیل را برای ایجاد زخم های عروقی دارد و بعد از آن اسید پالمیتیک و لوریک وجود دارد. اسید میریستیک اغلب در کره ، روغن نارگیل و روغن هسته خرما یافت می شود. اسید پالمیتیک 60 درصد اسیدهای چرب مصرفی و جب را باعث شیوع بالای کلسترول خون بالا (کلسترول خون بالا) می کند. این اسید چرب در بیشتر چربی های حیوانی یافت می شود.

جایگزینی اسیدهای چرب بالا با اسیدهای استفاده نشده

جایگزینی اسیدهای چرب با اسیدهای چرب اشباع نشده (مانند لینولئیک اسید ، اسید چرب 18 کربن) و افزایش مصرف میوه و سبزیجات می تواند از بیماری های قلبی جلوگیری کند. بنابراین ، نوع اسیدهای چرب در رژیم غذایی به طور قابل توجهی بر افزایش چربی خون و کلسترول و ایجاد بیماری های قلبی تأثیر می گذارد.

افزایش جذب اسیدهای چرب به میزان 1٪ کلسترول را تا 1.4 میلی گرم در دسی لیتر کاهش می دهد. این اسیدهای چرب در روغن های گیاهی ، سالاد و آرگارین به وفور یافت می شود. مطالعات نشان داده است که رژیم مدیترانه ای عود بیماری مزمن عروقی را 70 تا 50 درصد کاهش می دهد. این رژیم غذایی سرشار از میوه ، سبزیجات (هویج ، شلغم ، سیب زمینی ، پیاز ، تربچه) و سبزیجات خام ، نان و غلات ، ماهی و غذاهای سرشار از لینولئیک اسید (دانه کتان و روغن کانولا) و روغن های گیاهی مانند -کانولا است. مغز آن مانند گردو است.

فرآیند هیدروژناسیون ، که به طور گسترده ای در صنعت برای تقویت روغن و آرگارین استفاده می شود. باعث ایجاد اسید چرب خطرناکی به نام ترانس می شود. با این حال ، یک اسید فعال در غذاهای حیوانی (گوشت گاو ، کره ، غذاهای چرب) وجود دارد. اما میزان اسیدهای چرب اشباع ترانس موجود در چربی های طبیعی کمتر.

مصرف اسیدهای چرب باعث افزایش کلسترول می شود. این اسیدها از نظر بیولوژیکی به عنوان اسیدهای چرب اشباع فعال هستند.در عین حال ، قدرت اکسیداسیون بالای آنها باعث تخریب بیشتر می شود ، که برای سلامتی مفید نیست. توصیه می شود بیش از 2 of از کل انرژی در رژیم غذایی که توسط اسیدهای چرب تامین می شود ، وجود نداشته باشد. باید از استفاده از کره گیاهی جامد که به روشهای سنتی تولید می شود خودداری کرد.

چربی مناسب برای سالم ماندن تغذیه اصفهان

میزان روغن رژیمی:

چاقی با خوردن چربی ارتباط دارد و بیشتر خطر بیماری های قلبی از جمله تصلب شرایین را تحت تأثیر قرار می دهد. وقتی چربی های رژیم غذایی کاهش می یابد ، سطح تری گلیسیرید و کلسترول نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. البته رژیم کم چربی که کمتر از 20 درصد از کل انرژی چربی ها را تامین کند نمی تواند سطح کلسترول خون را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. بنابراین ، توصیه اساسی این است که چربی های چربی نباید کمتر از 30 درصد کالری روزانه باشند. به


دکتر رضا اطمینانانی

تعمیر و نگهداری اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه تغذیه و کمیت اولیه و دستورالعمل های غذایی ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و تغذیه اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

راههای کنترل گرسنگی

راهنمای بازاریابی محصولات

منابع غذایی آنتی اکسیدان ها

رابطه بین تغذیه و هوا

مشکلات رژیم کم کربوهیدرات



Posted on

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *