دردسر بزرگ برای ناسا در مریخ


31 فروردین 1403 ساعت 21:58

ناسا در مریخ با یک دردسر بزرگ برای آوردن نمونه‌هایی از خاک و سنگ‌های مریخی به زمین مواجه شد. آیا طرح ارسال نمونه‌هایی از سیاره سرخ به زمین به اجرا خواهد رسید؟

در حالی که ناسا قصد داشت سرانجام در سال 2030 میلادی نمونه‌هایی از خاک و سنگ مریخ را به زمین منتقل کند، اما اکنون مقامات ناسا از وجود یک مشکل بزرگ در اجرای این طرح خبر می‌دهند. طبق اعلام مقامات این آژانس فضایی، هزینه اجرای چنین طرحی بین 8 تا 11 میلیارد دلار برآورده شده که به همین دلیل تا سال 2040 امکان اجرای چنین طرحی وجود نخواهد داشت.

جزئیات مشکل بزرگ ناسا در مریخ

بیل نلسون، مدیر ناسا با اعلام این‌که اجرای این طرح در سال 2040 بسیار دیر است، گفت صنایع خصوصی و مراکز آژانس فضایی باید راه‌های دیگری را برای اجرا این پروژه پیشنهاد کنند. از آنجایی که ناسا با مشکل کاهش کلی بودجه دست و پنجه نرم می‌کند، نمی‌توانیم با لغو سایر پروژه‌های علمی برای تامین مالی این پروژه موافقت کنیم. از این رو ما هر ایده جدید و ارزانی که ارائه شود را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ناسا در مریخناسا در مریخ

مریخ نورد استقامت ناسا در سال 2021 در مریخ با موفقیت فرود آمد که در این ماموریت برای جستجوی نشانه‌های احتمالی حیات باستان در مریخ باید 30 نمونه را جمع‌آوری می‌کرد. در همین راستا این مریخ‌نورد در دهانه جیزرو که دلتای یک رودخانه باستانی محسوب می‌شود، موفق شد 24 نمونه را جمع‌آوری کند.

دانشمندان منتظر دریافت نمونه‌هایی از خاک و مریخ هستند تا با تجزیه و تحلیل آنها بهتر از قبل سیاره سرخ را درک کرده و احتمال وجود حیات در مریخ را بررسی کنند. مدیر ناسا نیز در همین راستا تاکید کرد ناسا به کمک این نمونه‌ها می‌تواند در خصوص ارسال فضانوردان در دهه 2040 به مریخ تصمیم‌گیری کند.

بیشتر بخوانید: سند هزار متر زمین در مریخ به نام ایران منتشر شد! ساخت و ساز در مریخ نیازی به آهن ندارد؛ خاک آن مثل فولاد محکم است!



منبع