چرا هدفون های سیمی همیشه از مدل های بی سیم بهتر هستند؟


31 فروردین 1403 ساعت 16:53

با وجود گستردگی و محبوبیت فراوان هدفون های بی سیم، مدل‌های سیمی همچنان طرفداران پر و پا قرص خود را دارند. دلیل این اتفاق چیست؟

هدفون‌های بیسیم پدیده‌های نسبتا جدیدی در مقایسه با هدفون‌های سیمی به شمار می‌روند که امکان گوشی کردن موسیقی بدون دردسرهای مربوط به کابل و سیم و اتصالات را برای کاربران فراهم می‌کنند. علاوه بر این، برخی قابلیت‌های منحصربفرد دیگر مانند حذف نویز و قابل حمل بودن، آن‌ها را به گزینه‌هایی مناسب‌تر در مقایسه با هدفون‌های سیمی تبدیل کرده است.

در عین حال، علیرغم تمامی این مزیت‌ها بسیاری افراد همچنان هدفون های سیمی را به مدل‌های بیسیم ترجیح داده و آن‌ها را محصولاتی بهتر می‌دانند. این مساله البته صرفا از روی تعصب نیست و دلایلی منطقی و محکم دارد. در ادامه در به معرفی تعدادی از مهم‌ترین دلایل ارجحیت هدفون های سیمی به نمونه‌های بیسیم، خصوصا توسط حرفه‌ای‌ترها، اشاره خواهیم کرد.

چرا بسیاری افراد هدفون های سیمی را به جای مدل‌های بی سیم انتخاب می‌کنند؟

دلایلی متعددی وجود دارد که بسیاری افراد استفاده از هدفون‌های سیمی را به مدل‌های بیسیم ترجیح می‌دهند. از جمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

ارزش خرید بالاتر

با وجود آن‌که کیفیت صدا فاکتور بسیار مهمی در تعیین ارزش هدفون‌ها به شمار می‌رود، اما نمی‌توان منکر اهمیت قیمت و ارزش خرید در انتخاب آن‌ها شد. هدفون های سیمی در مقایسه با مدل‌های بی سیم به تجهیزات و فناوری‌های ساده‌تر و کمتری نیاز دارند و به همین دلیل معمولا دست سازندگان را برای ارائه توان صوتی بالاتر باز می‌گذارند. نبود قطعات پیشرفته‌تری مثل باتری، میکروفون یا تراشه‌های پیچیده در هدفون‌های سیمی باعث شده هزینه ساخت آن‌ها به مراتب پایین‌تر از مدل‌های بیسیم باشد و تولیدکنندگان آزادی عمل بیشتری داشته باشند.

مک بوک و Headphoneمک بوک و Headphone

به این ترتیب علاقمندان به هدفون‌های سیمی می‌توانند با پرداخت کسری از قیمت مدل‌های بیسیم کیفیت صوتی بسیار بالاتری دریافت کنند. این مساله یکی از دلایل کلیدی است که باعث می‌شود هدفون های سیمی گزینه اول عاشقان موزیک و افرادی باشند که کیفیت را به قابلیت‌های پیشرفته‌تر ترجیح می‌دهند. اگر به بازار هدفون‌های سیمی نگاه کنید، برخی برندهای حرفه‌ای و شناخته‌شده در ابعاد جهانی هدفون‌هایی سیمی را روانه بازار کرده‌اند که از نظر کیفیت صوتی بی‌رقیب ظاهر شده و هیچ مدل بیسیمی، حداقل در حال حاضر، قادر به رقابت با آن‌ها نیست. بنابراین ارزش خرید هدفون‌های سیمی مساله‌ای تاثیرگذار در انتخاب آن‌هاست.

انعطاف‌پذیری و سازگاری بیشتر

به جز ارزش خرید بالاتر، مساله دیگری که در انتخاب هدفون های سیمی به جای مدل‌های بی سیم دخیل است، انعطاف‌پذیری و سازگاری بیشترشان به شمار می‌رود. به بیان دیگر، هدفون‌های بیسیم به دلیل آن که لزومی به استفاده از کدک‌های بلوتوثی ندارند، به‌طور کلی کیفیت صدایی بهتر از مدل‌های بیسیم ارائه می‌دهند. این دسته کدک‌ها در برخی شرایط باعث فشرده‌تر شدن صدا و از دست رفتن کیفیت آن‌ها می‌شوند. در عوض هدفون‌های بیسیم از اتصالاتی پایدارتر و خالص‌تر بهره می‌برند که تمامی دامنه صوتی ممکن را با جزئیات بیشتر به گوش کاربر می‌رساند.

هدفون سیمی بی سیمهدفون سیمی بی سیم

دیگر مزیت هدفون‌های سیمی به بی سیم، تنظیم‌پذیری بیشتر آن‌هاست. هدفون‌های بیسیم عموما امضای صوتی یکنواختی دارند. با این وجود مدل‌های سیمی امکان تنظیم بهتر صدای تولید شده را به کاربران می‌دهند. هدفون‌های سیمی همچنین قابلیت اتصال به مبدل‌های دیجیتال به آنالوگ (DAC) و آمپلیفایر را داشته و صدای خروجی را بسته به سلیقه کاربران تنظیم می‌کنند. این سطح تنظیم‌پذیری و شخصی‌سازی صدا برای عاشقان موزیک یک نعمت به شمار می‌رود و لذت بردن از موسیقی را چندین پله ارتقا می‌دهد.

هیچ‌یک از هدفون‌های بیسیم شناخته‌شده حال حاضر دنیا قادر به ارائه چنین سطحی از شخصی‌سازی صدا نیستند و به همین دلیل، علاقمندان و حرفه‌ای‌های موزیک عموما سراغ این نوع هدفون‌ها نمی‌روند!

تنوع و گستردگی بیشتر در طراحی

علاوه بر کیفیت صدا و ارزش خرید بالاتر، تنوع بیشتر در طراحی و عرضه به بازار با طرح‌های متفاوت و شخصی‌سازی‌های متعدد نیز از دیگر مزیت‌های هدفون های سیمی نسبت به نمونه‌های بی سیم به شمار می‌رود. بر خلاف هدفون های بیسیم، مدل‌های سیمی به هیچ وجه محدود به یک طراحی خاص نیستند. هدفون های بیسیم بیش از این که درگیر طراحی و تنوع و ارائه مدل‌های گوناگون باشند، روی قابلیت‌های پیشرفته‌ای مثل حذف نویز تمرکز دارند. با این حال تولیدکنندگان هدفون های سیمی بیشتر سعی در ارائه طرح‌های متنوع به کاربران دارند و تنوع قابل توجهی را پیش روی آن‌ها قرار داده‌اند.

ایرباد سن هایزرایرباد سن هایزر

از جمله انواع هدفون‌های سیمی که به‌شدت در میان کاربران محبوب بوده و مدل‌های بیسیم محدودی طراحی مشابه آن را ارائه می‌کنند، مدل‌های «پشت‌باز» (Open-back) هستند که فضای پخش صوت گسترده‌ای را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. در این دسته هدفون‌ها کاربران به محدوده گسترده‌تری از پروفایل‌های صوتی دسترسی داشته و توان تفکیک بالاتری برای انواع اصوات دارند. علاوه بر این، همین دسته هدست‌ها نیز خود تنوع گسترده‌ای داشته و در مدل‌های مختلفی مثل نمونه‌های خنثی مخصوص استودیو یا هدفون‌های دارای باس تقویت شده به بازار عرضه شده‌اند که کاربران می‌توانند بسته به نیاز و سلیقه خود هریک از آن‌ها را انتخاب کنند.

از طرف دیگر، هدفون‌های سیمی همچنین به واسطه بهره بردن از جک معروف هدفون که چندین دهه با علاقمندان به موسیقی همراه است، قابلیت اتصال به انواع و اقسام ادوات و دستگاه‌های مرتبط با تنظیم صدا را داشته و سطح تطبیق و گستردگی را به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهند.

ارگونومی بهتر هدفون های سیمی

علیرغم این که بسیاری افراد گمان می‌کنند هدفون‌های بیسیم در مساله راحتی استفاده بسیار جلوتر از مدل‌های سیمی قرار دارند، اما هدفون های سیمی اساسا ارگونومی بسیار بهتری را ارائه می‌کنند. استفاده از فناوری‌های بیسیم باعث می‌شود که هدفون‌های وایرلس نیازمند فضای طراحی بیشتری باشند تا باتری، تراشه و دیگر اجزای آن‌ها را در خود جا دهند. از سوی دیگر، هدفون‌های سیمی عموما سبک‌تر بوده و طراحی جمع و جورتری دارند.

هدفون سیمی بی سیمهدفون سیمی بی سیم

حتی برخی از هدفون‌های بیسیم موفق شده‌اند که از سیم به‌عنوان ابزاری کمکی برای طراحی ارگونومیک‌تر هدفون استفاده کنند. امروزه بسیاری از هدفون‌های سیمی بازار با طراحی هوشمندانه خود، از سیم به‌عنوان ابزاری برای چفت شدن بهتر هدفون در گوش استفاده کرده‌اند. این طراحی باعث پایدارتر شدن ایربادها شده و وزن آن‌ها را به‌طور یکسان روی نقاط مختلف گوش کاربر توزیع می‌کند. از این طریق، هدفون های سیمی راحت‌تر در گوش کاربر جا شده و خطر سقوط و آسیب کمتری آن‌ها را تهدید می‌کند. در نتیجه استفاده طولانی‌مدت از آن‌ها لذت‌بخش‌تر بوده و باعث خستگی کمتر گوش خواهد شد.

دوام بالاتر و تعمیر ساده‌تر

هدفون های سیمی در مقایسه با مدل‌های بی سیم آسیب بسیار کمتری به طبیعت و محیط زیست وارد می‌کنند. اساسا دوام این دسته هدفون‌ها بسیار بالاتر از مدل‌های بیسیم بوده و کیفیت صوتی بالای آن‌ها، بر خلاف مدل‌های بیسیم، تا سال‌ها ثابت باقی خواهد ماند. علاوه بر این، به دلیل استفاده از اجزا و قطعات کمتر در این دسته هدفون‌ها افت کیفیت و عملکرد آن‌ها در گذر زمان دیرتر رخ خواهد داد.

ایرباد سونیایرباد سونی

در کنار این موارد باید به هزینه کم‌تر تعمیر هدفون‌های سیمی در مقایسه با مدل‌های وایرلس هم اشاره کرد. این مساله نیز ریشه در استفاده از قطعات الکترونیکی کمتر و ساده‌تر در این دسته هدفون‌ها دارد که به‌طور همزمان باعث کاهش چشمگیر میزان تولید زباله‌های الکترونیکی هم خواهد شد. این در حالی‌ست که هدفون‌های بیسیم عمدتا به دلیل وابستگی عملکردشان به باتری‌های خارجی عمر محدودتری دارند. این دسته هدفو‌ن‌ها پس از از بین رفتن باتری، کاربری خود را به‌طور کامل از دست داده و صرفا به زباله الکترونیکی (e-waste) تبدیل می‌شوند. از طرف دیگر، همچین پیچیدگی بیشتر در طراحی به‌طور همزمان باعث خواهد شد که تعمیر هدفون‌های بیسیم هزینه‌برتر شده و در برخی شرایط حتی غیرممکن جلوه کند!

امکان ارتقا هدفون‌های سیمی بسته به سلیقه شخصی کاربر

یکی دیگر از جذابیت‌های هدفون های سیمی در مقایسه با نمونه‌های بی سیم، امکان شخصی‌سازی و تطبیق‌پذیری آن‌هاست. بر خلاف هدفون‌های بیسیم، این دسته هدفون‌ها عموما امکان ارتقا و تنظیم فراوانی داشته و بسیار راحت‌تر با نیاز کاربران قابل تطبیق هستند. برای مثال فرض کنید یک هدفون اقتصادی باکیفیت در اختیار دارید و با متصل کردن آن به گوشی موبایلتان به موزیک گوش می‌کنید. در این شرایط، اگر خواهان ارتقای کیفیت هدفون خود باشید، می‌توانید با وصل کردن یک مبدل دیجیتال آنالوگ USB-C کیفیت صدا را افزایش داده و مطابق سلیقه‌تان تنظیم کنید.

هدفون سیمی بی سیمهدفون سیمی بی سیم

استفاده از مبد‌ل‌های DAC پایان کار نیست؛ چراکه علاقمندان حرفه‌ای‌تر به گوش کردن به موزیک هم می‌توانند با خرید هدفون‌ها و ادوات صوتی مناسب برای حرفه‌ای‌ها سطح جدیدی از کیفیت و توانمندی صوتی را تجربه کنند.‌ به‌عنوان مثال متصل کردن هدفون‌های حرفه‌ای با آمپلیفایر می‌تواند قابلیت شخصی‌سازی پیشرفته امضای صوتی را در اختیارتان قرار دهد تا با تنظیم جزئیات صدا از تک تک نوت‌های پخش شده آن لذت ببرید!

علاوه بر این، با اندکی تبحر بیشتر می‌توان با ترکیب کردن ادوات صوتی مختلف، با هر بودجه‌ای بهترین تنظیمات صوتی خروجی را از صدای هدفون‌های سیمی گرفت و در هر سطح عملکردی، از این هدفون‌ها لذت برد. از طرف دیگر، هدفون‌های بیسیم عموما تجربه‌ای یکسان و ثابت را ارائه داده و فاقد قابلیت تنظیم‌پذیری هستند. از طرفی عدم ارتقای هدفون‌های بیسیم در آینده و عدم قابلیت اتصال آن‌ها به سیستم‌های صوتی حرفه‌ای‌تر نیز دیگر نقطه ضعف آن‌ها در مقایسه با هدفون‌های سیمی به شمار می‌رود.

در بخوانید: هدفون رو گوشی یا دور گوشی ؛ از تفاوت‌ها تا مقایسه ارزش خرید اولین هدفون بی سیم مجهز به هوش مصنوعی رونمایی شد بهترین هدفون های بیسیم سال ۲۰۲۳



منبع