چرا بیت کوین گران شد و افزایش قیمت ارز دیجیتال تا کی ادامه دارد؟


12 اسفند 1402 ساعت 19:02

این رزوها بیت کوین یکه تاز بازار ارزهای دیجیتال است اما سوال اینجاست که دلایل افزایش قیمت بیت کوین چیست و این روند تا کی ادامه دارد؟

بازار ارزهای دیجیتال اواخر هفته گذشته را با اخبار مثبت تمام کرد و روز چهارشنبه برای بیت کوین روز سرنوشت ساز و مهمی بود. سرمایه گذاران این رمزارز چشم به بازار دوخته بودند تا شاهد شکستن مقاومت 59 هزار دلاری بیت کوین باشند و این اتفاق بالاخره پس از گذشت دو سال به نحو احسن رقم خورد. پیش تر در اخبار ارزهای دیجیتال به معرفی 10 ارز دیجیتال جذاب برای سرمایه گذاری در 2024 پرداختیم که بیت کوین یکی از آنها بود.

دلایل افزایش قیمت بیت کوین چیست؟

شکل گیری روند صعودی جدید، ارزشمند شدن دارایی‌ها و ساختارمندشدن ETF بیت کوین همگی اخبار نویددهنده‌ای برای هولدرهای میان مدت و بلندمدت این رمزارز هستند. بیت کوین قلب تپنده بازار است و اعتماد مجدد معامله گران به آن نشان می‌دهد که قرار است خبرهای خوبی در سال 2024 بشنویم.

افزایش قیمت این ارز دیجیتال، اکسیژن بازار را تنظیم کرده و باعث قوت قلب جامعه کریپتوکارنسی شده است. ارزش بازار بیت کوین هم اکنون به 1.2 تریلیون دلار رسیده که یادآور روزهای اوج و تاریخی این رمزارز است. تا لحظه نگارش این مطلب، قیمت هر واحد BTC حدود 62 هزار دلار است که از سقف قبلی پیشی گرفته است.

دلایل افزایش قیمت بیت کویندلایل افزایش قیمت بیت کوین

صعودی بودن بیت کوین طی روزهای اخیر نتیجه بروز احساسات مثبت سهامداران و معامله گران بوده و چند دلیل مشخص و واضح دارد. از جمله این دلایل محکمه پسند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عملکرد فوق العاده صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت کوین یا ETF
  • افزایش فعالیت‌های معاملاتی
  • اثر هاوینگ مورد انتظار بیت کوین
  • خوشبینی سرمایه گذاران به بازار صعودی کریپتو و…

تنور ETF بیت کوین هنوز داغ است

صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت کوین موضوعی است که به خودی خود باعث رشد بازار این ارز دیجیتال شده چرا که مزایای زیادی برای سهامداران و معامله گران دارد. نتایج تحقیقات یکی از شرکت‌های معتبر حوزه کریپتو نشان می‌دهد که در 9 ETF تازه احراز هویت شده آمریکا، بیش از 300 هزار بیت کوین به ارزش 17.9 میلیارد دلار خوابیده است.

به عبارت دقیق تر، هم اکنون مجموع دارایی این صندوق‌های قابل معامله در بورس حدود 303 هزار بیت کوین است که رکوردی جذاب به شمار می‌رود. از همه جالب تر اینکه از 19.6 میلیون بیت کوین موجود در بازار، 1.5 درصد تحت مدیریت همین صندوق‌ها هستند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در روز چهارشنبه هفته گذشته که بیت کوین توانست از سطح 59 هزار دلار فراتر برود، 3.8 میلیارد دلار معاملات، متعلق به ای تی اف ها بوده است که رقم قابل توجهی به حساب می‌آید. ارزش بازار صندوق‌های قابل معامله از 45 میلیارد دلار عبور کرده و روز به روز در حال افزایش است و یک روز قبل از تاریخ سازی دوباره BTC، حدود 359 میلیو دلار جریان ورودی از سوی ای تی اف ها به ثبت رسیده.

نقش هاوینگ بیت کوین در صعودی بودن آن

دلایل افزایش قیمت بیت کویندلایل افزایش قیمت بیت کوین

گر چه ای تی اف های بیت کوین به عنوان یکی از دلایل صعودی بودن این ارز دیجیتال معرفی شدند اما دلایل دیگری نیز برای افزایشی شدن قیمت آن وجود دارد که هاوینگ یکی از آنهاست. قرار است در ماه آوریل (اواسط فروردین تا اردیبهشت) هاوینگ موردانتظار Bitcoin رقم بخورد و همین نکته باعث شده معامله گران با خوشبینی بیشتری وارد بازار شوند.

همان‌طور که می‌دانید در هر هاوینگ میزان استخراج بلاک برای استخراج کنندگان یا ماینرها به نصف کاهش می‌یابد؛ بنابراین در فروردین سال آینده ماینرها به جای استخراج 6.25 واحد بیت کوین، 3.125 واحد ماین کنند. تا به امروز سه هاوینگ را پشت سر گذاشته‌ایم که به ترتیب در 2012، 2016 و 2020 بوده است.

تاریخ به ما آموخته که پس از هر هاوینگ، قیمت بیت کوین به طور قابل توجهی افزایش یافته و باید منتظر روند صعودی باشیم. باید به انتظار هاوینگ بمانیم و ببینیم تاریخ دوباره تکرار می‌شود یا خیر! همچنین یکی از تحلیلگران معروف بازار به نام Kaleo سال گذشته اعلام اعلام کرده بود که قیمت بیت کوین پس از هاوینگ بعدی احتمالا ۴۰۰ درصد رشد خواهد کرد!

معامله گران طمع کار شده‌اند

دلایل افزایش قیمت بیت کویندلایل افزایش قیمت بیت کوین

احساس ترس و طمع در وجود هر معامله گری هست و نمی‌توان منکر آنها شد. یکی از مهمترین دلایل نزولی یا صعودی شدن بازار سهام و ارز دیجیتال، همین ترس و طمعی است که روی روانشناسی بازار اثر شدید می‌گذارد. شاخص ترس و طمع در چهارشنبه گذشته به عدد 82 رسید که نشان می‌داد هولدرها تا چه اندازه طمع کار شده‌اند.

به طور کلی شاخص فوق زمانی به چنین اعدادی نزدیک می‌شود که در دوران پیش از اصلاحات باشیم و سیگنالی برای افزایش نوسانات در آینده به شمار می‌رود. حالا شاخص F&G برای معامله گران بیت کوین به بالاترین حد خود طی یک سال اخیر رسیده است. شواهد و قرائن نشان می‌دهد که خریداران این رمزارز بابت آینده آن نگران نیستند و امیدوارند که بتواند مقامت تاریخی 69 هزار دلاری‌اش را به زودی بشکند.

همچنین بخوانید: 10 ارز دیجیتال جذاب برای سرمایه گذاری در 2024 قیمت بیت کوین پس از هاوینگ بعدی احتمالا ۴۰۰ درصد رشد خواهد کرد



منبع