گوگل از هوش مصنوعی Bard رونمایی کرد؛ به رقیب ChatGPT سلام کنید


غول جستجوی جهان سرانجام از رقیب چت بات ChatGPT رونمایی کرد. گوگل با سرویس مکالمه هوش مصنوعی Bard برنامه‌های بزرگی را در سر دارد.

ربات ChatGPT، یک سیستم خودکار تولید متن از سوی شرکت OpenAI است که در طول این دو ماه پس از انتشار نسخه آزمایش خود، توانست موج بزرگی از شگفتی را به‌ارمغان بیاورد. اما ظاهراً حالا یک رقیب بسیار جدی برایش پیدا شده است. گوگل ساعاتی پیش از ربات چت مبتنی بر هوش مصنوعی خودش که چند هفته‌ای بود شایعاتی را در موردش شنیده بودیم، رونمایی کرد. گوگل نام این پروژه هوش مصنوعی را Bard گذاشته و انتظار می‌رود در رویدادی که چهارشنبه در پاریس برگزار می‌کند، اطلاعات بیشتری را از آن به‌ما بدهد.

ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل در یک پست وبلاگی، بارد (Bard) را یک سرویس هوش مصنوعی مکالمه آزمایشی نامیده است. این سرویس روی مدل زبانی فعلی LaMDA گوگل ساخته شده که غول جستجوی جهان دو سال گذشته را صرف توسعه آن کرده است.

ویدیویی کوتاه از عملکرد گوگل Bard

پیچای می‌گوید که هوش مصنوعی Bard به‌دنبال ترکیب دانش جهان با قدرت، هوش و خلاقیت مدل‌های زبانی بزرگ‌تر است. این سرویس مکالمه از اطلاعات تحت وب برای ارائه جدیدترین و باکیفیت‌ترین پاسخ‌ها استفاده می‌کند. حال اینکه آیا متکی بودن به اینترنت می‌تواند باعث رفتارهای متعصبانه یا غیرمنطقی ربات شود یا خیر، موضوعی است که زمان آن را مشخص می‌کند.

ظاهراً این سرویس مثل ربات چت ChatGPT به‌آسانی در اینترنت دیده نخواهد شد. به‌همین خاطر گوگل نسخه سبکی از مدل زبانی LaMDA را منتشر خواهد کرد که برای اجرا به سیستم خیلی توانمندی احتیاج نداشته باشد. ولی پیش از عرضه عمومی، ابتدا کاربران مورد اعتماد گوگل می‌توانند آن را تجربه کنند و بازخوردهایشان را به غول جستجوی جهان بدهند.

به گفته پیچای، گوگل قرار است بازخوردهای دریافتی و همینطور حاصل نتایج آزمون‌های داخلی روی این سرویس را بررسی کند تا مطمئن شود هوش مصنوعی Bard از نظر کیفیت، امنیت و پایداری اطلاعات در سطح مطلوبی قرار گرفته است، سپس شروع به عرضه عمومی آن خواهد کرد.

ربات هوش مصنوعی گوگل چیزی فراتر از چت کردن با کاربران را ارائه می‌کند

چت کردن با کاربران، فقط یکی از کارهایی است که هوش مصنوعی گوگل آن را ارائه می‌کند. با پیچیده‌تر شدن و دقیق‌تر شدن جستجوی کاربران، به‌زودی ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی جدیدی در جستجوها دیده خواهد شد. این قابلیت‌های جدید، پس از آزمایش‌های کافی به‌زودی در اختیار کاربران نهایی قرار خواهد گرفت.

هوش مصنوعی گوگل Bard در پاسخ به ChatGPT

مدیرعامل گوگل جزئیات زیادی را در مورد این پروژه ارائه نکرده است. فقط با یک مثال اینگونه توضیح می‌دهد که «این سکوی پرتابی برای فهم و درک بهتر همه‌چیز است. به‌طوری که به شما کمک می‌کند اکتشافات جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا را برای کودک ۹ ساله خودتان شرح دهید».

انتظار می‌رود جزئیات بیشتری از این پروژه هوش مصنوعی در رویداد Google Presents که چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه برگزار می‌شود، در اختیار عموم کاربران قرار بگیرد.