ایران در حمله به اسرائیل از کدام موشک و پهپادها استفاده کرد + ویدیو


28 فروردین 1403 ساعت 22:41

حمله ایران به اسرائیل با تعداد قابل توجهی از جنگ افزار شامل پهپاد و موشک های مختلف کروز و بالستیک همراه بود که در ادامه به صورت کامل تمام آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

حمله موشکی و پهپادی سپاه پاسداران به اسرائیل در تاریخ 25 فروردین ماه 1403 به ترند اول فضای مجازی تبدیل شده است. با توجه به استقبال شدید شما کاربران از مطلب «پوشش لحظه به لحظه حمله ایران به اسرائیل» و سردرگمی اکثر مخاطبان در مورد انواع سلاح‌ها و جنگ افزارهای به کار رفته در این عملیات، تصمیم گرفتیم تا تمام موشک های کروز و بالستیک و پهپاد های انتحاری حاضر در عملیات حمله ایران به اسرائیل را معرفی کنیم. البته با توجه به مشخص نبودن آمار دقیق پرتابه‌ها، در این مطلب سعی می‌کنیم تا بحث آمار و اعداد را کاملا کنار بگذاریم و صرفا با نوع پرتابه‌ها بیشتر آشنا شویم.

فهرست عناوین:

نگاهی به پهپاد و موشک‌ های ایران در حمله به اسرائیل

در این عملیات، تعداد زیادی از پهپادهای انتحاری به همراه موشک‌های بالستیک و کروز از مناطق مختلف ایران شامل اصفهان، تهران، شیراز، خوزستان و تبریز راهی مناطق مختلفی از اسرائیل شدند که در ادامه سعی می‌کنیم تمام آن‌ها را معرفی کنیم. در ادامه با لیست انواع موشک های کروز و بالستیک و پهپاد های انتحاری در حمله ایران به اسرائیل همراه شما خواهیم بود.

پهپادهای انتحاری در عملیات حمله به اسرائیل

پهپاد انتحاری شاهد 136

موشک و پهپاد حمله ایران به اسرائیلموشک و پهپاد حمله ایران به اسرائیل

اولین مورد در لیست موشک‌ها و پهپاد های حاضر در عملیات حمله ایران به اسرائیل، پهپاد کامیکازه یا همان انتحاری شاهد 136 است که در جنگ اوکراین و روسیه اسم و رسمی کسب کرده و یکی از ارکان اساسی عملیات «وعده صادق» به حساب می‌آید و مسئولیت موج اول حمله را به عهده داشته است. این پهپاد در سال‌های اخیر به یکی از نمادهای قدرت نظامی ایران تبدیل شده و ظاهری شبیه به دلتا دارد، از جمله تسلیحات راهبردی ایران به شمار می‌رود و به دلیل برد بلند، قیمت پایین و توانایی حمل کلاهک انفجاری، به عنوان ابزاری کارآمد در نبردهای نامتقارن شناخته می‌شود.

شاهد 136، پهپاد انتحاری ایرانی با ظاهری شبیه به دلتا، به عنوان یکی از تسلیحات راهبردی ایران شناخته می‌شود. این پهپاد با برد بلند 2200 کیلومتری (برخی منابع تا 2500 کیلومتر نیز ذکر کرده‌اند) و سرعت 185 کیلومتر بر ساعت، قادر است تا مسافت‌های طولانی را طی کند و در نهایت با برخورد به هدف خود که حامل کلاهک انفجاری به وزن 50 کیلوگرم است، منفجر شود.

موشک و پهپاد حمله ایران به اسرائیلموشک و پهپاد حمله ایران به اسرائیل

شاهد 136 در جنگ‌های داخلی سوریه، نبردهای یمن علیه عربستان سعودی، حمله به خاک اوکراین توسط روسیه و رزمایش‌های نظامی ایران مورد استفاده قرار گرفته است. قیمت پایین این پهپاد در مقایسه با موشک‌ها و سایر تسلیحات راهبردی، آن را به ابزاری مقرون به صرفه برای نبردهای نامتقارن تبدیل کرده است.

با این حال، دقت پایین در هدف‌گیری و احتمال ساقط شدن توسط سامانه‌های پدافندی، از جمله چالش‌های استفاده از این پهپاد به شمار می‌رود. همچنین، استفاده از این پهپادها می‌تواند تنش‌ها در منطقه را افزایش دهد و به تشدید درگیری‌ها منجر شود. شاهد 136 عضوی از خانواده پهپادهای شاهد است که نمونه‌های دیگری مانند شاهد 129 و شاهد 191 را نیز شامل می‌شود. این پهپاد به عنوان “پهپاد گل شمعدانی” نیز شناخته می‌شود.

موشک های بالستیک و هایپرسونیک در حمله ایران به اسرائیل

موشک قیام

موشک و پهپاد حمله ایران به اسرائیلموشک و پهپاد حمله ایران به اسرائیل

موشک قیام 1، موشکی بالستیک میان‌برد با سوخت مایع و بدون بالک است که به عنوان یکی از دستاوردهای مهم صنعت موشکی ایران شناخته می‌شود. این موشک که شباهت‌هایی به موشک شهاب 1 دارد، بر پایه شهاب 2 طراحی شده و با قابلیت‌های منحصر به فرد خود، جایگاه ویژه‌ای در معادلات نظامی منطقه پیدا کرده است. موشک قیام 1 بردی 800 کیلومتری دارد که در نسخه جدید به 1000 کیلومتر افزایش یافته است. وزن مسلح این موشک 6280 کیلوگرم و وزن سر جنگی آن 645 کیلوگرم است. طول موشک 11.5 متر و قطر آن 88 سانتی‌متر می‌باشد. همچنین در سال 1400، از نسخه جدید موشک قیام 1 با برد 1000 کیلومتر و خطای اصابت زیر 50 متر رونمایی شد. این نسخه از سر جنگی جداشونده و چهار بالک بهره می‌برد و سرعت آن به 8.5 ماخ افزایش یافته است.

موشک و پهپاد حمله ایران به اسرائیل - موشک قیامموشک و پهپاد حمله ایران به اسرائیل - موشک قیام

موشک قیام

سرعت موشک قیام 1 در نسخه جدید به 8.5 ماخ (حدود 2935 کیلومتر بر ساعت) ارتقا یافته و آن را به موشکی هایپرسونیک تبدیل کرده است. این موشک از سر جنگی جداشونده با دو نوع بمب‌لت استفاده می‌کند و زمان لازم برای مسلح شدن آن 20 دقیقه است. عدم وجود بالک در موشک قیام 1 مزایای قابل توجهی به همراه دارد. این ویژگی باعث کاهش وزن نهایی موشک، کاهش بازتاب راداری آن و سهولت انبارداری و حمل آن می‌شود. به دلیل نداشتن بالک و استفاده از فناوری‌های پیشرفته، موشک قیام 1 از قابلیت رادارگریزی بالایی برخوردار است و ردیابی، شناسایی و مورد اصابت قرار گرفتن آن توسط سیستم‌های ضد موشک دشوارتر می‌شود. موشک قیام 1 با استفاده از سیستم‌های هدایت و کنترل پیشرفته، اهداف مورد نظر را با دقت بسیار بالا مورد اصابت قرار می‌دهد. خانواده موشک قیام از اصلی ترین ارکان و اعضای لیست موشک و پهپاد های حاضر در حمله ایران به اسرائیل به حساب می‌آیند.

موشک‌های خانواده قدر

موشک و پهپاد حمله ایران به اسرائیل - موشک قدر 110موشک و پهپاد حمله ایران به اسرائیل - موشک قدر 110

موشک قدر 110

موشک قدر 110 یک موشک بالستیک با برد متوسط است که توسط جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است. این موشک برای اولین بار در سال 1396 در یک رژه نظامی به مناسبت سالگرد آغاز جنگ ایران و عراق رونمایی شد. قدر 110 در دو مدل قدر H با برد 1650 کیلومتر و قدر F با برد 1950 کیلومتر تولید می‌شود. این موشک نسخه ارتقا یافته موشک شهاب 3 است و برخی معتقدند که یک موشک دو مرحله‌ای است که مرحله اول آن از سوخت مایع و مرحله دوم از سوخت جامد استفاده می‌کند. این ویژگی به آن امکان می‌دهد تا به برد 1950 کیلومتر دست یابد. یکی از مزایای قدر 110، زمان نصب کوتاه آن است. در حالی که نصب شهاب 3 ساعت‌ها طول می‌کشد، قدر 110 تنها در 30 دقیقه نصب می‌شود.

موشک قدر 29

سامانه موشکی قدر 29 با برد 150 کیلومتر، مجهز به یک سر جنگی 4 کیلوگرمی است که برای عملیات‌های انتحاری و شناسایی کاربرد دارد. این سامانه موشکی که قابلیت نصب بر روی انواع بالگردهای 206 را دارد، کاملاً بومی است و توسط متخصصان صنعت داخلی کشور و جهاد خودکفایی هوانیروز طراحی و تولید شده است.

موشک خیبرشکن

موشک و پهپاد حمله ایران به اسرائیل - موشک خیبرشکنموشک و پهپاد حمله ایران به اسرائیل - موشک خیبرشکن

موشک خیبرشکن

موشک خیبرشکن، یک موشک بالستیک میان‌برد نسل سوم از خانواده موشک‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. این موشک در مراسمی با حضور فرماندهان ارشد نظامی ایران و به مناسبت چهل و سومین سالگرد انقلاب 57 رونمایی شد. نام “خیبرشکن” برگرفته از نام “غزوه خیبر” است که در آن مسلمانان به رهبری علی بن ابی‌طالب قلعه‌های یهودیان در مدینه را فتح کردند. از ویژگی‌ها‌ی موشک خیبرشکن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از سوخت جامد: خیبرشکن از سوخت جامد استفاده می‌کند که مزایای متعددی از جمله افزایش زمان آماده‌سازی و شلیک، انبارداری آسان‌تر و قابلیت بیشتر را به همراه دارد.
  • برد و دقت: برد این موشک بیش از 1450 کیلومتر است و به دلیل قابلیت مانور بالا در فاز نهایی، می‌تواند از سامانه‌های پدافند هوایی دشمن عبور کند و با دقت بالا به هدف مورد نظر اصابت کند.
  • کلاهک جنگی: کلاهک جنگی خیبرشکن 500 کیلوگرم وزن دارد و از نوع انفجاری شدید است. این کلاهک می‌تواند دمای بسیار بالا را تحمل کند و در برابر سامانه‌های ضدموشکی مقاوم باشد.
  • ابعاد: طول موشک خیبرشکن 10.5 متر، قطر آن 80 سانتی‌متر و وزن آن 4.5 تن است. این ابعاد کوچکتر نسبت به نمونه‌های مشابه، امکان ذخیره‌سازی بیشتر موشک‌ها در فضای محدود پایگاه‌های موشکی را فراهم می‌کند.
  • شتاب: شتاب بالای این موشک قبل از خروج از جو زمین (تا 4 تا 5 ماخ) به افزایش برد آن کمک می‌کند.
  • پرتابگر: خیبرشکن از پرتابگرهای مختلفی از جمله پرتابگرهای سیار بر روی شاسی 10 چرخ استفاده می‌کند که قابلیت استتار به عنوان یک وسیله نقلیه تجاری را نیز دارد.

موشک عماد

موشک و پهپاد حمله ایران به اسرائیل - موشک عمادموشک و پهپاد حمله ایران به اسرائیل - موشک عماد

موشک عماد

موشک عماد، نخستین موشک بالستیک میان‌برد ایران است که در لیست موشک و پهپادهای حاضر در عملیات وعده صادق یا هامن حمله ایران به اسرائیل می‌درخشد و از قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف برخوردار است که در لیست موشک های بالستیک و پهپادهای حاضر در حمله ایران به اسرائیل می‌درخشد. این موشک در سال 1394 توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران رونمایی و با موفقیت آزمایش شد. از مهم‌ترین قابلیت‌ها و ویژگی‌های موشک عماد می‌توان به لیست زیر اشاره کرد:

  • هدایت و کنترل تا لحظه اصابت: عماد بر خلاف موشک‌های نسل قبل خود، از قابلیت هدایت و کنترل در طول مسیر تا لحظه اصابت به هدف برخوردار است. این ویژگی دقت موشک را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد و امکان انهدام اهداف با دقت بالا را فراهم می‌کند.
  • برد بلند: برد موشک عماد بین 1700 تا 2500 کیلومتر تخمین زده می‌شود. این برد، عماد را به موشکی دوربرد تبدیل می‌کند که می‌تواند طیف وسیعی از اهداف را در منطقه مورد حمله قرار دهد.
  • دقت بالا: درصد خطای موشک عماد یک چهارم خطای موشک شهاب 3 است. این به معنای آن است که عماد می‌تواند با دقت بسیار بالایی به هدف مورد نظر اصابت کند.

موشک‌های کروز در حمله ایران به اسرائیل

موشک کروز پاوه

موشک و پهپاد حمله ایران به اسرائیل - موشک کروز پاوهموشک و پهپاد حمله ایران به اسرائیل - موشک کروز پاوه

موشک کروز پاوه

موشک کروز پاوه، بخشی از خانواده موشک‌های کروز سومار است که در سال 1394 رونمایی شد. این موشک، پس از موشک سومار با برد 700 کیلومتر، دومین عضو این خانواده محسوب می‌شود که از ارکان موشک و پهپادهای حاضر در حمله ایران به اسرائیل به شمار می‌رود. از مهم ترین قابلیت و ویژگی‌های موشک کروز پاوه که آن را برای عملیات حمله ایران به اسرائیل به یک گزینه مناسب تبدیل کرده است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برد بلند: موشک کروز پاوه از برد قابل توجهی برخوردار است و به گفته مقامات ایرانی، می‌تواند به اهدافی در فاصله بیش از 1350 کیلومتری حمله کند.
  • قابلیت مانور: پاوه از بال‌های جمع‌شونده و موتور خارجی در قسمت بالایی بدنه خود استفاده می‌کند که به آن قابلیت مانور بالا و تغییر مسیر در طول پرواز را می‌دهد. این ویژگی، رهگیری و انهدام موشک را برای دشمن دشوارتر می‌کند.
  • حمله دسته جمعی: پاوه قادر است به صورت دسته جمعی و با برقراری ارتباط با یکدیگر به سمت اهداف حمله کند. در این روش، یک موشک به عنوان رهبر گروه عمل کرده و موشک‌های دیگر را هدایت می‌کند.
  • قابلیت فریب: موشک‌های پاوه می‌توانند در صورت لزوم، به عنوان طعمه عمل کرده و مسیر را برای اصابت دقیق موشک‌های دیگر به هدف باز کنند.

جمع بندی لیست موشک‌های کروز و بالستیک و پهپادهای انتحاری در جنگ ایران با اسرائیل

در پایان و به عنوان جمع بندی، به این نتیجه رسیدیم که ایران در تاریخ 25 فروردین ماه 1403 با تعداد زیادی از موشک‌های بالستیک شامل خانواده قیام، قدر، خیبرشکن و عماد به همراه موشک کروز پاوه و پهپادهای انتحاری شاهد 136، مناطق مختلفی از اسرائیل را مورد حمله قرار داد.



منبع