تلگرام در عراق فیلتر شد؛ علت مسدود شدن تلگرام در عراق چه بود؟


15 مرداد 1402 ساعت 19:55

پیام رسان تلگرام در عراق فیلتر شده است. علت مسدود شدن تلگرام در عراق چیست و آیا محدودیت‌ها ادامه دارد؟

به نظر می‌رسد پس از مسدودسازی و فیلترینگ شبکه اجتماعی محبوب تلگرام در کشورمان، عراق هم درگیر فیلتر این پیام رسان شده است. به تازگی وزیر ارتباطات این کشور در خصوص سوء استفاده‌های اخیر تلگرام از کاربران و به جهت حفظ تمامیت داده شخصی ایشان و کمک به امنیت ملی عراق، فیلترینگ را در دستور کار قرار داده است.

علت فیلتر شدن تلگرام در عراق چیست؟

تلگرام یکی از محبوبترین پیام رسان‌ها در عراق است چرا که اغلب مردم این کشور از آن برای ارسال پیام و اشتراک گذاری محتوا استفاده می‌کنند و اخبار مهم را از طریق آن مورد پیگیری قرار می‌دهند. برخی از کانال‌های موجود در تلگرام شامل پیام‌های شخصی کاربران می‌شود که حاوی داده‌های محرمانه‌ای نظیر نام‌ها، نشانی‌ها و روابط خانوادگی آنها است.

علت مسدود شدن تلگرام در عراق

ماجرا از این قرار است که وزیر ارتباطات این کشور از شرکت تلگرام درخواست کرده کانال‌هایی را که داده‌های مهم موسسات دولتی و رسمی را افشا می‌کنند و امنیت ملی این کشور را به خطر می‌اندازند مسدود کند ولی ظاهرا پاسخی به تقاضای عراقی داده نشده است. در بیانیه وزارت ارتباطات آمده است:

وزارت ارتباطات بر رعایت حقوق شهروندان برای آزادی بیان و ارتباط بدون لطمه به امنیت دولت و نهادهای آن تأکید دارد.

البته دولت عراق به طور رسمی فیلتر تلگرام را اعلام نکرده اما یکی از کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات در این باره سه دلیل مهم را دخیل در ماجرا دانسته است. به گفته احمد الشمری، ممنوعیت استفاده از تلگرام از ماهها پیش قابل پیش بینی بود زیرا کانال‌هایی در آن وجود داشت که تهدیدی برای امنیت جامعه محسوب می‌شوند و افرادی در آن اقدام به انتشار رسوایی‌ها و باج گیری از مقامات می‌کنند و اطلاعات غلطی را درباره رخدادهای امنیتی و سیاسی و انتشار ماجراهای جعلی منتشر می‌کنند.