سهند یا رانا پلاس، کدام را بخریم؟


25 فروردین 1403 ساعت 21:19

با نزدیک شدن به زمان عرضه سایپا سهند، پرسش کاربران این است که از بین دو سدان اقتصادی سهند یا رانا پلاس کدام را بخریم؟

بازار خودرو طی چند سال اخیر به طرز وحشتناکی با افزایش قیمت همراه بوده و بهای محصولات داخلی به حدی گران شده‌اند که دیگر نمی‌توان از واژه ارزان قیمت و اقتصادی استفاده کرد. برای خرید یک خودروی صفرکیلومتر در حال حاضر بودجه‌ای 350 تا 450 میلیون تومانی نیاز است و چنین صحبت‌هایی روزگاری خنده‌دار به نظر می‌رسید!

سهند یا رانا پلاس؛ کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد؟

به هر حال چاره‌ای نیست و تا زمانی که عرضه و تقاضا در بازار وجود داشته باشد، قیمت‌ها افزایش خواهند یافت و روند صعودی بهای محصولات خودرویی متوقف نخواهد شد. اگر تصمیم بگیریم فهرستی از ماشین‌های اقتصادی و مقرون به صرفه برای خرید تهیه کنیم، باید از سایپا به ساینا و از ایران خودرو به رانا پلاس متوسل شویم.

خوشبختانه سایپا دست از تولید خودروهای قدیمی برداشته و با متنوع کردن سبد محصولاتش، ماشین‌های دیگری نظیر سایپا سهند را با قیمت مناسب و نسبتا ارزان به بازار آورده است. سهند سایپا طی ماه‌های آینده عرضه می‌شود و می‌تواند جزو سدان‌های ارزان قیمت بازار قرار بگیرد. در مطلب پیش رو تصمیم گرفته‌ایم به مقایسه یک خودروی ارزان از سایپا و یک خودروی اقتصادی از ایران خودرو بپردازیم.

معرفی اجمالی سهند و رانا پلاس

سهند - سهند یا رانا پلاسسهند - سهند یا رانا پلاس

با نگاهی به سبد محصولات آبی پوشان جاده مخصوص متوجه خواهیم شد که ارزان ترین خودروی آنها، رانا است. این سدان اقتصادی روی پلتفرم پژو 206 سوار شده و پس از طی دوره‌های فراز و نشیب، بالاخره در سال 1392 به بازار رسید و جایگزینی برای تیپ‌های مختلف 206 صندوقدار بود.

با نزدیک شدن به سال‌های پایانی دهه 90 شمسی، ایران خودرو تصمیم گرفت با اعمال تغییراتی جزئی، نسخه پلاس این سدان را به بازار بیاورد. تولد رانا پلاس مصادف شد با پژو 206 صندوقدار و از سال 1400 خریداران از محصول جدید این شرکت استقبال کردند. و اما نوبت به سهند سایپا می‌رسد.

رانا پلاسرانا پلاس

سهند فیس لیفتی از ساینا است و برای نخستین بار در نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1401 از آن رونمایی شد. البته عرضه کننده رسمی این سدان ارزان قیمت، گروه پارس خودرو است و ماشینی بین ساینا و شاهین به حساب می‌آید. بیایید نگاهی به طراحی بیرونی این دو خودرو بیندازیم. طرفداران سدان ایران خودرو می‌توانند برای کسب اطلاع بیشتر، مقایسه سمند ال ایکس با رانا پلاس را بخوانند.

طراحی ظاهری سهند و رانا پلاس

دو شرکت ایران خودرو و سایپا طی سال‌های اخیر تلاش زیادی برای تنوع بخشیدن به سبد محصولاتشان کرده و خودروهای جدیدی به بازار آورده‌اند اما اگر با دقت به سدان‌های اقتصادی این دو خودروساز نگاه کنید، می‌بینید که پایه و اساس آنها به پژو 206 صندوقدار و تیبا باز می‌گردد.

سهندسهند

با این اوصاف سهند و رانا پلاس خودروهای جدیدی نیستند و فقط فیس لیفت جزئی نسل‌های قبلی محسوب می‌شوند. تنها تفاوت سهند در مقایسه با رانا پلاس این است که ظاهر به روزتر و مدرن‌تری دارد. نمای جلویی مزین به چراغ‌های کشیده‌ای شده که به جلوپنجره شش ضعلی آن متصل گردیده است.

طرح چراغ‌های کشیده به همراه سپر جدید، ورودی‌های هوای متفاوت و مه شکن‌های مستطیل ظاهر زیباتری نسبت به ساینا برای سهند به ارمغان آورده‌اند. طراحان سایپا نخواسته‌اند خودشان را زیاد به زحمت بیندازند و قالب چراغ‌های ساینا را روی سدان جدیدشان پیاده کرده‌اند با این تفاوت که ادامه چراغ‌ها تا روی صندوق امتداد یافته و جاپلاک روی سپر جدید تعبیه شده است. در کل نمای ظاهری نسبت به ساینا و ساینا اس بهتر شده است.

رانا پلاس - سهند یا رانا پلاسرانا پلاس - سهند یا رانا پلاس

تنها ایرادی که به سایپا سهند وارد شده، بدون تغییر ماندن نمای جانبی است. (نمای کناری با نمای تیبا یکسان است) قدیمی بودن نمای جانبی این گونه القا می‌کند که سایپا زحمتی برای طراحی سهند نکشیده و از تیبا تقلید کرده و همچنین ناهماهنگی بدی بین دماغه تیز جلو با چراغ‌های عقب و ستون C به وجود آورده است.

و اما رانا خودرویی است که اوایل دهه 90 شمسی طراحی شد. ظاهر این سدان قدیمی و از مدافتاده شده و نسخه پلاس هم نتوانسته رنگ و بوی تازه به ظاهر بیرونی این سدان بدهد. گر چه به‌روزرسانی‌های ایران خودرو، رانا پلاس را خودروی متفاوتی نکرده اما هماهنگی بهتری نسبت به سهند دارد.

طراحی نمای داخلی و کابین سهند و رانا پلاس

یکی از مشکلات رایج و قطعی ساینا طی سال‌های تولیدشدنش، طراحی کابین است. خوشبختانه سایپا به انتقادات مشتریان توجه کرده و دست به تغییرات اساسی زده است. برای مثال داشبورد و رودری‌ها کاملا جدید طراحی شده و تریم دو رنگ آنها زیباست. هم اکنون دریچه‌های تهویه هوا مدور هستند و چهره مدرن و جذابی به سهند بخشیده‌اند. البته از نظر کیفیت متریال و مواد مورداستفاده انتظار زیادی از شرکتی مثل سایپا داشت و به همان پلاستیک خشک باید بسنده کرد.

سهندسهند

ایران خودرو در مورد رانا پلاس تصمیم به خانه تکانی نگرفته و فضای کابین همچنان قدیمی و آزاردهنده است. داشبورد سیاه و پلاستیکی این سدان قدیمی حس خوبی القا نمی‌کند و توی ذوق آدم می‌زند. با این حال می‌توان تغییرات رانا پلاس در مقایسه با رانا را به موارد زیر محدود دانست:

استفاده از غربیلک فرمان جدید پژو 207 در رانا پلاس، دکمه‌های کنترلی فرمان، طراحی جدید صفحه آمپر و استفاده از تریم پارچه‌ای روی درها.

رانا پلاسرانا پلاس

سیستم تهویه رانا پلاس همچنان دستی است و از اتوماتیک شدن آن خبری نیست. متاسفانه از ایران خودرو چنین چیزی بعید است خصوصا وقتی بدانیم که خودروی ارزان قیمت ساینا مجهز به سیستم تهویه دیجیتالی شده! بنابراین از نظر طراحی داخلی باید نمره بالاتری به سهند سایپا داد زیرا مشکل فضای پا برای سرنشینان را حل کرده ولی رانا پلاس همچنان مثل پژو 206 فضای کمی برای سرنشینان عقب دارد.

امکانات رفاهی و ایمنی رانا پلاس و سهند

سایپا تصمیم گرفته سهند را در تیپ‌های مختلفی راهی بازار کند که تیپ‌های پایه از حداقل امکانات رفاهی و ایمنی برخوردار هستند ولی نسخه‌های فول آپشن، گزینه‌های بیشتری ارائه می‌دهند. از جمله امکانات ایمنی این سدان تازه وارد می‌توان به دو کیسه هوا، سیستم‌های ترمز ضد قفل و توزیع نیروی ترمز، سنسور تشخیص نقاط کور و احتمالاً سامانه کنترل پایداری اشاره کرد.

همچنین از امکانات رفاهی سهند باید به کروز کنترل، سنسور فشار باد تایرها، سیستم تهویه مطبوع دیجیتال با کولر اتوماتیک، تنظیم صندلی راننده در شش جهت به صورت دستی، خروجی برق ۱۲ ولت، چراغ روشنایی در روز، سنسور نور، سنسور باران، روکش پارچه‌ای صندلی‌ها، سیستم صوتی با چهار بلندگو و سنسور پارک عقب، نمایشگر سیستم سرگرمی، دوربین عقب، صندلی برقی راننده و روکش چرمی صندلی‌ها اشاره کرد.

و اما رانا پلاس ایران خودرو از نظر سطح امکانات رفاهی نسبت به رانا وضعیت بهتری دارد که از جمله این آپشن‌ها باید به کروز کنترل، رودری‌های جدید، عایق صداگیر موتور رانا پلاس و مجموعه داشبورد جدید، شامل جلو آمپر دیجیتالی با هشدار کمربند، صفحه نمایشگر روی داشبورد و نمایشگر بیرونی به اضافه ایزوفیکس اشاره کرد. همچنین غیر از این موارد به سایر امکانات زیر باید توجه داشت:

  • کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
  • ایموبیلایزر
  • قفل مرکزی با ریموت
  • کمربند ایمنی سرنشینان جلو سه نقطه‌ای
  • فرمان تلسکوپی
  • سنسور دنده عقب
  • سیستم قطع سوخت خودکار
  • تهویه دستی
  • سیستم صوتی رادیوپخش
  • مه شکن جلو و عقب
  • قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل
  • سیستم روشنایی ترک خودرو
  • آینه‌های جانبی برقی راهنمادار
  • شیشه بالابر برقی درها
  • تنظیم دستی صندلی راننده و سرنشین جلو
  • تنظیم پشت سری صندلی‌های جلو
  • بازکن قفل صندوق از داخل

مقایسه این دو خودرو در بخش امکانات رفاهی و ایمنی ما را به این نتیجه می‌رساند که هر دو سدان در حد و اندازه هم ظاهر شده‌اند و برتری قابل توجهی بین آنها نیست.

مقایسه مشخصات فنی سهند و رانا پلاس

سهندسهند

زیر کاپوت سهند پارس خودرو یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر قرار گرفته که قبلا برای ساینا و کوییک استفاده شده بود. (پیشرانه M15) البته تغییراتی برای سهند اعمال شده که می‌توان به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ، خروجی بیشتر اسب بخار و گشتاور اشاره کرد. با این اوصاف سدان سایپا می‌تواند حداکثر 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور تولید کند.

رانا پلاس مجهز به دو موتور شده زیرا این خودرو دو نسخه معمولی و پانوراما دارد. نسخه پانوراما مجهز به یک پیشرانه ارتقایافته TU5P شده ولی ما برای برقراری مساوات بین این دو سدان ارزان قیمت نسخه معمولی رانا پلاس را در نظر می‌گیریم که زیر کاپوت خود یک پیشرانه 1.6 لیتری TU5 دارد.

رانا پلاس - سهند یا رانا پلاسرانا پلاس - سهند یا رانا پلاس

پیشرانه فوق می‌تواند حداکثر 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور تولید کند که نسبت به سهند خروجی بیشتری خواهد داشت. بنابراین باید گفت موتور قدیمی رانا پلاس از نسخه جدید پیشرانه سهند عملکرد بهتری دارد و باید برنده این بخش از رقابت را رانا پلاس اعلام کرد.

تجربه رانندگی رانا پلاس و سهند

به طور دقیق نمی‌توانیم راجع به تجربه رانندگی سهند سایپا نظر بدهیم چرا که این سدان هنوز به بازار نرسیده و مورد بررسی قرار نگرفته است ولی از آنجایی که مشخصات فنی آن در قیاس با ساینا فرقی نکرده، می‌توان شباهت‌های زیادی بین این دو محصول سایپا پیدا کرد.

سهند - سهند یا رانا پلاسسهند - سهند یا رانا پلاس

متاسفانه به محض روشن کردن سهند، صدای موتور وارد کابین می‌شود و سرنشینان را آزار می‌دهد. برخلاف سهند، رانا پلاس پیشرانه آرام تری دارد و سروصدای کمتری تولید می‌کند. (منظور در حالت کارکرد درجا است) همچنین رانا پلاس فرمان نرم تری دارد و دنده‌هایش به راحتی جا می‌روند.

رانندگی با محصول ایران خودرو لذت بخش است زیرا در مسافت‌های طولانی، راننده کمتر اذیت می‌شود حال آنکه سهند علیرغم برخورداری از سامانه هیدرولیک، سفت و سخت تر از رقیب ظاهر می‌شود. علاوه بر این وقتی با سهند رانندگی می‌کنید، تا حدی تجربه رانندگی با پراید زنده می‌شود.

رانا پلاس - سهند یا رانا پلاسرانا پلاس - سهند یا رانا پلاس

رانا پلاس مشخصات فنی قدرتمندتری دارد و به لطف پیشرانه قوی و خروجی‌های مساعد، کشش و شتاب بهتری ارائه می‌دهد حال آنکه سهند هم در مقابل حریف خود کم نمی‌آورد و به لطف وزن کمتر حرف‌هایی برای گفتن دارد. در کل شتاب و کشش سهند برای این کلاس خودرویی راضی کننده خواهد بود.

سخن پایانی

پیش از در نظر گرفتن مجموعه مشخصات و ویژگی‌های فوق باید به مهمترین مولفه برای خرید یک ماشین دقت کرد که همانا قیمت است. بهای سهند را سایپا اعلام نکرده ولی با در نظر گرفتن قیمت اطلس و سایر هم رده‌های این سدان، می‌توان 400 میلیون تومان را پیش بینی کرد.

این در حال است که رانا پلاس هم اکنون 620 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و اختلاف این دو محصول تقریبا به 200 میلیون تومان می‌رسد. چنین اختلاف قیمتی مطمئنا در تصمیم به خرید مشتریان تأثیر می‌گذارد.

بنابراین اگر تنها قیمت را برای خرید یکی از این دو ماشین در نظر بگیریم، باید گفت رانا پلاس علیرغم قوای فنی بهتر و کیفیت سواری برتر باید کنار گذاشته شود چرا که دیگر اقتصادی به حساب نمی‌آید. اگر بودجه خرید رانا پلاس را ندارید باید به ویژگی‌های سهند نظیر هزینه‌های نگهداری پایین تر، داشبورد به روزتر و فضای جادارتر صندلی‌های عقب اکتفا کنید.

رانا پلاس

مزایا

  • پیشرانه مدرن تر
  • کیفیت سواری بهتر
  • تجهیزات رفاهی و ایمنی بیشتر

معایب

  • قیمت گران تر
  • فضای محدود صندلی‌های عقب
  • داشبورد قدیمی و با کیفیت پایین
  • هزینه‌های نگهداری بالا

سایپا سهند

مزایا

  • قیمت ارزان تر
  • طراحی داخلی به روزتر
  • کابین جادارتر
  • هزینه‌های نگهداری پایین تر

معایب

  • کیفیت سواری ضعیف تر
  • پیشرانه قدیمی و کم بازده
  • سروصدای زیاد و لرزش موتور

به نظر شما کدام یک از یک این دو محصول ارزش خرید بیشتری دارند؟ آیا رانا پلاس قدیمی با هزینه‌های نگهداری بالا و قیمت بیشتر برنده خواهد بود یا سهند سایپا با هزینه‌های نگهداری پایین تر و قیمت مقرون به صرفه تر؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

همچنین بخوانید: آیا نصب داون پایپ روی خودروهای توربوشارژ امری ضروری است؟ اکستریم VX + مشخصات فنی و قیمت ماشین رضا گلزار ۳ کاربرد غیرمنتظره برای لاستیک های کهنه و قدیمی آبروریزی جدید برای ایران خودرو



منبع