رسانه‌های خارجی: سقوط موشک ها، ایران را قوی‌تر می‌کند!


29 فروردین 1403 ساعت 16:21

یک مؤسسه تحقیقاتی آمریکایی معتقد است، رهگیری پرتابه‌های ایران در حمله به اسرائیل نقاط ضعف و قوت موشک های ایرانی را به آن‌ها نشان می‌دهد و باعث قدرتمندتر شدن ایرانی‌ها خواهد شد.

همانطور که ما در ، به پوشش لحظه به لحظه ایران به اسرائيل پرداختیم، بسیاری از رسانه‌ها و مؤسسات بین‌المللی نیز در حال تحقیق روی موشک‌هایی هستند که توسط ایران به سمت خاک اسرائیل پرتاب شده است. بیزینس اینسایدر گزارش می‌دهد، درگیری‌های خاورمیانه وارد فاز جدیدی شده است. به‌گزارش این سایت، اسرائیل توانست حمله تلافی‌جویانه موشکی ایران را دفع کند؛ اما به گفته کارشناسان، ایران می‌تواند از این (به‌ظاهر) شکست بیاموزد و برای حمله‌ای موثرتر برنامه‌ریزی کند. آن‌ها هشدار می‌دهند که اسرائیل و متحدانش نباید دچار غرور شوند.

پیشینه خبر: ایران در حمله به اسرائیل از کدام موشک و پهپادها استفاده کرد + ویدیو

تحلیلگران مؤسسه مطالعات جنگ در واشنگتن در گزارش خود که روز یکشنبه، ۲۶ فروردین ماه منتشر شد، عنوان کردند: «این حمله احتمالا به ایران کمک کرده تا نقاط ضعف و قوت سامانه دفاع هوایی اسرائیل را شناسایی کند.»

سقوط موشک ایران در اسرائیلسقوط موشک ایران در اسرائیل

برایان کارتر و فردریک کاگان، تحلیلگران این مؤسسه استدلال کرده‌اند که ایران از این حمله درس خواهد گرفت و تلاش می‌کند تا توانایی خود را برای نفوذ به دفاعیات اسرائیل در طول زمان بهبود بخشد، همانطور که روس‌ها در حملات مکرر به اوکراین انجام داده‌اند.

سایه نبرد بر فراز خاورمیانه: درس‌هایی از حمله‌ی موشکی ایران

ایران ۲۵ فروردین ماه، در پاسخ به حمله اسرائیل به یک ساختمان کنسولگری ایران در سوریه که منجر به کشته شدن چند مستشار نظامی ایرانی شد، حدود ۱۵۰ موشک و ۱۷۰ پهپاد به سمت اسرائیل شلیک کرد. این رویداد، جنگ چندین ساله دو کشور ایران و اسرائيل که در سایه بود را تشدید کرده است.

اگرچه موشک‌ها و پهپادهای ایران به طور گسترده توسط اسرائیل، کشورهای همسایه و نیروهای متحدش رهگیری شدند، اما به گفته کارشناسان، این حمله می‌تواند برای حمله بعدی ایران درس‌های آموزنده‌ای داشته باشد.

سقوط موشک ایران در اسرائیلسقوط موشک ایران در اسرائیل

با اینکه بسیاری از موشک‌ها و پهپادهای ایران رهگیری شدند، تعداد سلاح‌هایی که توانستند از سد دفاعی اسرائیل عبور کنند، به اندازه‌ای نگران‌کننده است. در آینده، اگر ایران از پیروزی‌ها و شکست‌های خود در این درگیری درس بگیرد، این سلاح‌ها می‌توانند «باعث تلفات قابل توجه و آسیب به زیرساخت‌های غیرنظامی، از جمله بنادر و تأسیسات انرژی شوند.»

مؤسسه مطالعات جنگ هشدار می‌دهد:

حملات روسیه به اوکراین نشان داده است که حتی تعداد کمی حمله دقیق به نقاط کلیدی در زیرساخت‌های انرژی یا سایر زیرساخت‌ها می‌تواند تأثیرات نامتناسبی داشته باشد. اسرائیل و متحدانش نباید با احساس غرور از این دفاع موفق بیرون بیایند.

تحلیلگران مؤسسه مطالعات جنگ توضیح دادند که استراتژی ایران از برخی جهات شبیه تاکتیک‌های روسیه در حمله به اوکراین است. پهپادها و موشک‌های کروز ایران زودتر پرتاب شدند تا همزمان با موشک‌های بالستیک، سیستم دفاع هوایی اسرائیل را هدف قرار دهند.

موشک هایپرسونیک ایرانی فتاحموشک هایپرسونیک ایرانی فتاح

موشک هایپرسونیک ایرانی فتاح

در گزارش این مؤسسه آمده است، روس‌ها بارها از چنین رویکردی علیه اوکراین استفاده کرده‌اند. هدف از چنین مجموعه‌ای، منحرف کردن و تحت‌الشعاع قرار دادن دفاع هوایی با موشک‌های کروز و پهپادهای کندتر است تا به موشک‌های بالستیک که شلیک آن‌ها بسیار دشوارتر است، اجازه دهد به اهداف خود برسند.

کارشناسان با اشاره به الگوبرداری ایران از استراتژی هم‌پیمانش، می‌گویند ایران می‌تواند یافته‌های خود از حمله را به روسیه گزارش دهد و به ارتش روسیه کمک کند تا بداند چگونه می‌تواند سیستم‌های دفاعی را که ناتو و آمریکا در اختیار اوکراین قرار داده‌اند، بهتر به چالش بکشد.

با این حال، تشدید درگیری بین ایران و اسرائیل می‌تواند به روابط روسیه با ایران نیز ضربه بزند، زیرا ممکن است مسکو نتواند به طور کافی از تهران حمایت کند و ایران نیز در صورت گرفتاری در یک جنگ گسترده‌تر، نتواند همان سطح حمایت را که داشته، ارائه دهد.



منبع